Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: På spåret ur spår: gnäll+avslöjar destinationer

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

På spåret ur spår: gnäll+avslöjar destinationer

På spåret vill man ju inte missa men den här omgången var ingen höjdare ur en tågnörds synvinkel. Målsättningen har ju uttalat varit att det ska vara en tågresa om möjligt. Bara undantagsvis när det inte går på annat sätt får det bli alternativ. Nu blev det till och med en flygresa...
    Men alltså det går tåg i Chile, Kinnekullebanan är väl utmärkt att filma och det går tåg till York. Och hur kunde ”på spåret” missa att i just York finns ett av världens mest förnämliga järnvägsmuseer ?
    Har man bytt inspelningsteam eller... ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: På spåret ur spår: gnäll+avslöjar destinationer

Att man för första gången tog flyg tycker jag är rätt kul, faktiskt. Däremot borde ju resan till York gått med tåg och även haft med ett inslag från järnvägsmuseet där. Att man ibland tar bil kanske kan ha att göra med byråkratin i en del länder. Hur bökigt det kanske kan vara att få tillstånd att följa med i förarhytten för att filma.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    På spåret vill man ju inte missa men den här omgången var ingen höjdare ur en tågnörds synvinkel. Målsättningen har ju uttalat varit att det ska vara en tågresa om möjligt. Bara undantagsvis när det inte går på annat sätt får det bli alternativ. Nu blev det till och med en flygresa...
    Men alltså det går tåg i Chile, Kinnekullebanan är väl utmärkt att filma och det går tåg till York. Och hur kunde ”på spåret” missa att i just York finns ett av världens mest förnämliga järnvägsmuseer ?
    Har man bytt inspelningsteam eller... ?
    Det är ett underhållningsprogram på TV ...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Att man för första gången tog flyg tycker jag är rätt kul, faktiskt. Däremot borde ju resan till York gått med tåg och även haft med ett inslag från järnvägsmuseet där. Att man ibland tar bil kanske kan ha att göra med byråkratin i en del länder. Hur bökigt det kanske kan vara att få tillstånd att följa med i förarhytten för att filma.
    Ja det är förståeligt men då ska det nog vara just någon enstaka gång och inte alla tre destinationer.
    Och jag vet att inspelningsteamet avslöjat hur knepigt det kan vara , t.ex när man satt i Dar es Salaam och väntade på att åka ut med ett tåg för att möta ett annat, hela tiden kom dom och ändrade avgångstiden på en griffeltavla och till sist blev det försent.
    Men samtidigt blir man ju imponerad av hur dom fixat en del nästan osannolika destinationer. Ulan Bator var väl den lättaste men Pyongchan i Nordkorea var ju närmast osannolik, Bagdad kan inte heller ha varit enkelt och nu kom Mogadishu med som en svår destination. Fast det finns så många i Sverige från de två senare så kanske man fått hjälp...
    Bägge står annars på UD lista med avråd från icke nödvändiga resor.

Det har ju funnits avsnitt där alla tre resmål har skett med tåg, så det kompenserar ju att i detta avsnitt skedde inga resor med tåg. Och håller med om att det var lite kul att de gjorde en flygresa.
    Som sagt detta är bara ett underhållningsprogram, så det finns väl viktigare saker att fokusera på, både inom järnvägen och utanför detta område.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Ja, det har väl oftast varit en resa på gummihjul och två stycken med tåg varav den ena i Sverige.
    Häftig omväxling med flyg, senaste gången jag såg nåt annorlunda var när de åkte på ett fartyg i nåt vattendrag. Men det var för många år sen.

Till skillnad från tidigare år har man lyckats få åka tåg i USA, innan dess var det nästan bara på gummihjul.

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Häftig omväxling med flyg, senaste gången jag såg nåt annorlunda var när de åkte på ett fartyg i nåt vattendrag. Men det var för många år sen.
    För några avsnitt sedan åkte de med båt till Mariehamn, Åland.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Det har ju funnits avsnitt där alla tre resmål har skett med tåg, så det kompenserar ju att i detta avsnitt skedde inga resor med tåg. Och håller med om att det var lite kul att de gjorde en flygresa.
    Som sagt detta är bara ett underhållningsprogram, så det finns väl viktigare saker att fokusera på, både inom järnvägen och utanför detta område.
    Eftersom någon var vänlig att sudda mitt föregående inlägg kan jag meddela att jag fr.o m. nu tycker att det är det trevligaste programmet i TV på lördagskvällen. Väntar med spänning är man ska åka till månen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Det behöver ju inte följa med någon i hytten. Det har LEG och jag bevisat.
    Jim

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

D
    Visst är det underhållning men det hindrar väl inte att ett populärt program med tåganknytning kan diskuteras.
    Jag sett ju en rubrik så alla kunde undvika tråden.
    Och det finns ju ingen max volym i Pv så knappast att det tränger undan något ”viktigare” vad det nu kan vara.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Man skulle kunna byta namn på TV programmet till "Vart är vi på väg"/Ulf

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Man skulle kunna byta namn på TV programmet till "Vart är vi på väg"/Ulf
    På Spåret torde vid det här laget vara ett av Sveriges Televisions starkaste varumärken, så det vore nog mindre lämpligt att byta namn på det programmet.

Särskilt som järnvägsentusiaster utgör vid pass ett par promille av landets befolkning, och de som är missnöjda nog med programmet för att en gång om året i Postvagnen skriva nästan ord för ord samma missnöjesyttringar, i sin tur torde vara några procent av landets järnvägsintresserade, och att vi därför rimligtvis är nere på en totalsiffra av några tiotal personer som faktiskt ser programmets eventuellt svaga järnvägsanknytning som ett problem värt att ventilera.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För några avsnitt sedan åkte de med båt till Mariehamn, Åland.
    Dom skulle borde ju ha tagit tidsmaskinen till år 2060 och åkt hyperloop dit

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Som tågvän håller jag med om att det blev lite fattigt i sista programmet men skall vi vara ärliga så betyder inte "spår" enbart järnvägsspår - även om vi vill det.
    -Per

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •