Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Punktlighetsbetyg på 1409

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Punktlighetsbetyg på 1409

Alla tåg har nu fått ett punktlighetsbetyg, från en halv stjärna till fem stjärnor baserat på hur ofta de når slutstationen i tid. Först räknas punktlighetsprocenten ut för alla tåg, som antal dagar tåget var planerat att gå jämfört med antal dagar som det kom fram i tid (ej försenat eller inställt), därefter sorteras tågen efter punktlighet och så bestäms gränserna för de olika betygen jämnt fördelat, så det blir ungefär lika många tåg på varje betyg. Beräkningen uppdateras dagligen.

https://1409.se/ sök på en station för att se betygen.

Mer statistik kommer, är nästan klar med punktlighet per dag per operatör/tågtyp samt sträcka. Kom gärna med förslag!

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Punktlighetsbetyg på 1409

Först vill jag passa på och tacka för den här sidan. Det är mycket intressant att följa tågen på denna. Men bara en liten fråga: är det möjligt att rapportera tåg som blivit inställda och gärna också vilka? Det är väl då lämpligt att begränsa sig till tåg som blivit inställda mindre än 24 timmar innan de skulle avgått.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Först vill jag passa på och tacka för den här sidan. Det är mycket intressant att följa tågen på denna. Men bara en liten fråga: är det möjligt att rapportera tåg som blivit inställda och gärna också vilka? Det är väl då lämpligt att begränsa sig till tåg som blivit inställda mindre än 24 timmar innan de skulle avgått.
    Tack! Kul att sidan kommer till användning! Vi har inställda tåg i databasen, det är just 24-timmarsdefinitionen som används för punktlighetsbetyget. Vi släpper snart en ny statistiksida för test, men jag kan visa en skärmdump som ett litet smakprov. Om man klickar på en operatör får man upp de olika tågtyperna (exempelvis Regionaltåg, Snabbtåg etc för SJ och Norrtåg, X-Tåget etc för Tågkompaniet). Klickar man sig vidare skulle man kunna få upp de individuella tågen. Skärmdumpen visar en dag, i går. Men man kan ju använda samma vy för en längre tidsperiod.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Mer statistik kommer, är nästan klar med punktlighet per dag per operatör/tågtyp samt sträcka. Kom gärna med förslag!
    Det är inte helt ovanligt att resenärer är intresserade av enskilda tågs statistik, alltså för ett enskilt tågnummer sett över längre tid. Förmodligen för att få ett intryck av risken för att det egna tåget ska bli sent.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har använt 1409 vid mina tåg senaste tiden (kanske 10 gånger) och tycker den fungerar mycket bra! Är speciellt bra om man kliver på vid en station efter startstation och när det är kallt --> man vill inte stå utomhus längre än nödvändigt.

Att betygsätta gillar jag skarpt. Jag själv är intresserad av punktlighet per tågnummer och sträcka intressant. Kanske att man kan kolla prestation senaste dagen, veckan, två veckor, månad, år etc. Personligen föredrar jag 14 dagar samt samma dag.
    Vidare vore det intressant att veta mer om betygsättningsskalan.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av JoelG Visa inlägg
    Vidare vore det intressant att veta mer om betygsättningsskalan.
    Först får varje tågnummer en punktlighetsprocent. Antalet dagar som tåget kommit fram till slutstationen max fem minuter sent, dividerat med antalet dagar som tåget varit planerat att gå (om tåget ställdes in tidigare än 24 timmar före avgång räknas det inte som planerat att gå, men om det ställs in med kortare varsel var det planerat att gå). Statstiken sträcker sig tillbaka till 2018-07-01.

Därefter sorteras alla tåg efter procenten och så delas listan i tio delar. Vid varje skarv kollas procenten som utgör gräns för betyget. Betyg ges på skalan 1-10 och visas från en halv stjärna upp till fem stjärnor. Betyg 1 ges alltså till den tiondel av tågen som har sämst punktlighet.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Först får varje tågnummer en punktlighetsprocent. Antalet dagar som tåget kommit fram till slutstationen max fem minuter sent, dividerat med antalet dagar som tåget varit planerat att gå (om tåget ställdes in tidigare än 24 timmar före avgång räknas det inte som planerat att gå, men om det ställs in med kortare varsel var det planerat att gå). Statstiken sträcker sig tillbaka till 2018-07-01.

Därefter sorteras alla tåg efter procenten och så delas listan i tio delar. Vid varje skarv kollas procenten som utgör gräns för betyget. Betyg ges på skalan 1-10 och visas från en halv stjärna upp till fem stjärnor. Betyg 1 ges alltså till den tiondel av tågen som har sämst punktlighet.
    Det är ju kul med siffror och bra att kunna se om ett visst tåg brukar vara värre drabbat av förseningar än ett annat.
    Men borde man inte bryta statistiken vid ett tågplaneskifte och börja räkna om från noll då?
    Tåg 01 kanske ofta blir sent under tågplan 18 men helt plötsligt blir det aldrig sent i tågplan 19 eftersom andra tågs tidtabell lagts om så att det inte längre är lika stor risk att tåg 01 hindras i sin framfart.
    Även andra typer av förändringar i tidtabellen påverkar ju punktligheten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jättebra med punktlighetsstatistik. En nackdel (utvecklingsmöjlighet) är väl dock att vissa tåg bara går på vardagar och andra alla veckodagar och somliga andra bara på helger (enskild dag). Ofta är det ju i högtrafik som de största förseningarna blir. Så om man har tid och lust och utveckla skulle det förstås vara väldigt intressant att se resultatet för må-fr, respektive lö-sö, eller per dag om det är lättare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för intressant sida, använder den då jag reser. Mina resor sker mest med nattågen övre Norrland. Dessa skiljer ju ut sig då de går så långt, t ex händer det att de börjar gå men sedan inte går hela vägen, jag vet att det är ovanligt men händer. Går det att fundera på särbehandling av dessa tåg?

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Men borde man inte bryta statistiken vid ett tågplaneskifte och börja räkna om från noll då?
    Tåg 01 kanske ofta blir sent under tågplan 18 men helt plötsligt blir det aldrig sent i tågplan 19 eftersom andra tågs tidtabell lagts om så att det inte längre är lika stor risk att tåg 01 hindras i sin framfart.
    Den största effekten det får, att inte bryta vid tidtabellsskiftet, är att de tåg som är nya i T19 får väldigt högt betyg eftersom de inte har hunnit bli försenade så många gånger än. Framåt våren borde underlaget i T19 vara tillräckligt stort så vi inte behöver ta med någon statistik från T18.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Mycket intressant funktion. Personligen skulle jag dock föredra fasta gränser framför relativa betyg. Nu krävs det ju en viss insikt i den övergripande punktligheten för tågtrafiken i Sverige för att få en känsla för vad t.ex. 4 stjärnor innebär. Jag tror att det skulle bli tydligare med fasta gränser för betygen, t.ex. 99% 97,5% 95% 90% 80%, eller liknande. Dessutom skulle man då undvika en del märkliga effekter, som om det t.ex. skulle komma en period med mycket dålig punktlighet i södra Sverige så ökar betygen för tågen i norra Sverige. Sen tror jag också det skulle vara bra att skilja på punktligheten för vardagar respektive helger. Det skiljer ju en hel del.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av kildor Visa inlägg
    Mycket intressant funktion. Personligen skulle jag dock föredra fasta gränser framför relativa betyg. Nu krävs det ju en viss insikt i den övergripande punktligheten för tågtrafiken i Sverige för att få en känsla för vad t.ex. 4 stjärnor innebär. Jag tror att det skulle bli tydligare med fasta gränser för betygen, t.ex. 99% 97,5% 95% 90% 80%, eller liknande. Dessutom skulle man då undvika en del märkliga effekter, som om det t.ex. skulle komma en period med mycket dålig punktlighet i södra Sverige så ökar betygen för tågen i norra Sverige. Sen tror jag också det skulle vara bra att skilja på punktligheten för vardagar respektive helger. Det skiljer ju en hel del.
    Håller med här – såväl gällande fasta kriterier som gällande uppdelning i vecko- och helgdagar. Det skulle även vara intressant att se om punktligheten skiljer sig mellan olika veckodagar, men det måste väl vara möjligt att presentera tillgängligt i gränssnittet också ...

Måste annars säga att jag uppskattar 1409 mycket! Har använd tydal.nu/tl länge, men det här är snäppet vassare!

Senast redigerat av August Ekman Öhrn den 2019-01-13 klockan 21:17:42.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    Jättebra med punktlighetsstatistik. En nackdel (utvecklingsmöjlighet) är väl dock att vissa tåg bara går på vardagar och andra alla veckodagar och somliga andra bara på helger (enskild dag). Ofta är det ju i högtrafik som de största förseningarna blir. Så om man har tid och lust och utveckla skulle det förstås vara väldigt intressant att se resultatet för må-fr, respektive lö-sö, eller per dag om det är lättare.
    Problemet är det statistiska underlaget. Om man ska titta på veckodagarna separat borde vi nog ha minst 3-4 års statistik, annars kommer enstaka händelser få för stor effekt.

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Bo-Gunnar P Visa inlägg
    Tack för intressant sida, använder den då jag reser. Mina resor sker mest med nattågen övre Norrland. Dessa skiljer ju ut sig då de går så långt, t ex händer det att de börjar gå men sedan inte går hela vägen, jag vet att det är ovanligt men händer. Går det att fundera på särbehandling av dessa tåg?
    Jag håller på med en egen tågstatistiksida, där ska man själv kunna välja vilken delsträcka man vill ha statistiken för. I nuläget går den bara på slutstationen, så om tåget inte kommer ända fram räknas det som opunktligt den dagen.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Den största effekten det får, att inte bryta vid tidtabellsskiftet, är att de tåg som är nya i T19 får väldigt högt betyg eftersom de inte har hunnit bli försenade så många gånger än. Framåt våren borde underlaget i T19 vara tillräckligt stort så vi inte behöver ta med någon statistik från T18.
    Vad gör du vid ett tidtabellsskifte om ett tågnummer byter operatör, eller åtminstone helt byter sträcka? Kommer ändå gamla statistiken för samma tågnummer att synas för det "nya" tåget?
    Finns anledning att du vid sådana större förändringar rensar bort datat för vissa tågnummerintervall?

Finns anledning att ha med den här förklaringen om hur det mäts och betygen sätts på din sida? Jag tycker nog det.

Jag uppskattar förstås allt arbete du (och andra) lägger ned på 1409!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Alla tåg har nu fått ett punktlighetsbetyg, från en halv stjärna till fem stjärnor baserat på hur ofta de når slutstationen i tid. Först räknas punktlighetsprocenten ut för alla tåg, som antal dagar tåget var planerat att gå jämfört med antal dagar som det kom fram i tid (ej försenat eller inställt), därefter sorteras tågen efter punktlighet och så bestäms gränserna för de olika betygen jämnt fördelat, så det blir ungefär lika många tåg på varje betyg. Beräkningen uppdateras dagligen.

https://1409.se/ sök på en station för att se betygen.

Var ser man Kalmar LT :s tåg Linköping -Västervik?

Avställd
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Var ser man Kalmar LT :s tåg Linköping -Västervik?
    Här ser du de tåg som är i trafik just nu:
    https://1409.se/operator/10043?name=Kalmar%20LT

Punktlighetsbetygen visas dock bara om man söker på en station, exempelvis Västervik:
    https://1409.se/station/V%C3%A4stervik/avg?lang=sv

På min kommande statistiksida kommer man att kunna söka på en sträcka och se punktligheten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •