Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fyrspårsutbyggnaden Arlöv-Lund

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fyrspårsutbyggnaden Arlöv-Lund

En gång i tiden togs beslut att man skulle bygga ut sträckan Arlöv-Flackarp till fyrspår. Längre norrut ville man inte gå eftersom det var oklart hur man skulle lösa införandet av fyra spår till Lund C. Senare insåg man att man inte kunde vänta på att det problemet skulle få en lösning, så man bestämde att även sträckan från Flackarp fram till Högevall skulle byggas ut. (Högevall är platsen där infartsväxlarna till Lund C är belägna och det är där som den s k Armaturkurvan börjar. Spåren i denna kurva ligger mellan skyddsvärda byggnader.)

Emellanåt får jag intrycket att dessa två delar fortfarande lever var sitt liv. T ex ser jag inte tillstymmelse till arbeten på sträckan Flackarp-Högevall medan det jobbas överallt mellan Arlöv och Flackarp. Är det inte tänkt att hela sträckan Arlöv-Högevall ska få fyrspår i en och samma omgång?

Jim Hansson

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fyrspårsutbyggnaden Arlöv-Lund

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    En gång i tiden togs beslut att man skulle bygga ut sträckan Arlöv-Flackarp till fyrspår. Längre norrut ville man inte gå eftersom det var oklart hur man skulle lösa införandet av fyra spår till Lund C. Senare insåg man att man inte kunde vänta på att det problemet skulle få en lösning, så man bestämde att även sträckan från Flackarp fram till Högevall skulle byggas ut. (Högevall är platsen där infartsväxlarna till Lund C är belägna och det är där som den s k Armaturkurvan börjar. Spåren i denna kurva ligger mellan skyddsvärda byggnader.)

Emellanåt får jag intrycket att dessa två delar fortfarande lever var sitt liv. T ex ser jag inte tillstymmelse till arbeten på sträckan Flackarp-Högevall medan det jobbas överallt mellan Arlöv och Flackarp. Är det inte tänkt att hela sträckan Arlöv-Högevall ska få fyrspår i en och samma omgång?

Jim Hansson
    Det lever planmässigt sitt eget liv, d.v.s järnvägsplanen för Arlöv - Flackarp är färdig så där får Trafikverket kan Trafikverket börja bygga. Järnvägsplanen Högevall - Flackarp är ännu inte fastställd så där kan verket inte börja bygga. Det är dock samma projekt som nu bygger Flackarp - Arlöv som har hand om järnvägsplanen Högevall - Lund.

/Magnus

EDIT; Jag får korrigera mig, planen är fastställd men har blivit överklagad och väntar på regeringens avgörande
    https://www.trafikverket.se/nara-dig...lund-flackarp/

Senast redigerat av Magnus Backman den 2019-01-11 klockan 20:32:57.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg

Jim Hansson
    Flackarp - Arlöv finns det kontrakterad entreprenör för och produktionen är igång
    Lund-Flackarp* - Järnvägsplanen är klar och jag tror den är fastställd. Arbetet där just nu är att göra ett förfrågningsunderlag för att handla upp entreprenör. Men det finns med i kontraktet för Flackarp-Arlöv att det kan bli en "option" dit om priset blir rätt.

Blir det så att hela Lund-Arlöv byggs av en entreprenör så kommer hela fyrspåret kopplas in under en inkoppling, blir det två entreprenörer kommer Lund-Flackarp kopplas in vid ett senare skede.

*Sträckan Lund-Flackarp är från Flackarp till innan ringvägen från Malmö räknat. Hässleholm-Lund kommer ansluta och ta resterande del in mot Lund C.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Högevall ligger en bit söderut, blir det tvåspårigt till Lunds infart vid turistcentret där det grenar i flera spår? Verkar lustigt att man väntat med den biten.
    Så står det på Trafikverket;
    I projektet bygger vi fyra spår fram till Ringvägen i Lund, därefter är det två spår. För sträckan efter Ringvägen, in till Lund C, pågår utredningar som ingår i arbetet med planen för den framtida höghastighetsbanan.

Senast redigerat av Ingeville den 2019-01-20 klockan 12:26:24.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Högevall ligger en bit söderut, blir det tvåspårigt till Lunds infart vid turistcentret där det grenar i flera spår? Verkar lustigt att man väntat med den biten.
    Så står det på Trafikverket;
    I projektet bygger vi fyra spår fram till Ringvägen i Lund, därefter är det två spår. För sträckan efter Ringvägen, in till Lund C, pågår utredningar som ingår i arbetet med planen för den framtida höghastighetsbanan.
    En god beskrivning av vad man gör (och inte gör nu) samt med förklaringar varför har skrivits av två av PV:s banexperter i denna färska tråd.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

En relaterad fråga. Det ser ut som om man i Hjärup och Burlöv bygger väster om befintliga spår medan i Åkarp är det på östra sidan?

Har jag sett fel eller ska det bli så? Avser man att flytta de nuvarande spåren så att allt håller sig på samma sida?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    En relaterad fråga. Det ser ut som om man i Hjärup och Burlöv bygger väster om befintliga spår medan i Åkarp är det på östra sidan?

Har jag sett fel eller ska det bli så? Avser man att flytta de nuvarande spåren så att allt håller sig på samma sida?
    När allt är klart så ska spåren gå i princip i samma lokalisering som nuvarande spår men med fyra ist för två spår.

Men det man gör nu är att bygga två tillfälliga spår. Dessa ska börja innan Hjärup och sluta efter E6:an. När trafiken läggs över på de spåren börjar man riva de befintliga spåren och gräva ner järnvägen. Sen när nergrävningen är klar flyttar man ner spåren till ”diket” och tar bort de tillfälliga spåren. Det enda jag är osäker på är om det kommer att göras i etapper. Alltså att man först tar i bruk de två nya spåren i ”diket” och sen bygger klart de andra två spåren. Jag tror det var det som skulle ske, men bara tror.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    När allt är klart så ska spåren gå i princip i samma lokalisering som nuvarande spår men med fyra ist för två spår.

Men det man gör nu är att bygga två tillfälliga spår. Dessa ska börja innan Hjärup och sluta efter E6:an. När trafiken läggs över på de spåren börjar man riva de befintliga spåren och gräva ner järnvägen. Sen när nergrävningen är klar flyttar man ner spåren till ”diket” och tar bort de tillfälliga spåren. Det enda jag är osäker på är om det kommer att göras i etapper. Alltså att man först tar i bruk de två nya spåren i ”diket” och sen bygger klart de andra två spåren. Jag tror det var det som skulle ske, men bara tror.
    Då blev det klarare. Tack för svar!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Då blev det klarare. Tack för svar!
    Komplettering är att de spåren som byggs mellan E6:an och Arlöv(till höger om nuvarande spår) kommer kopplas in samtidigt som det tillfälliga spåret. Samtidigt kommer man rusta upp det befintliga spåret och sedan när hela fyrspåret är klart kopplas även det in.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •