Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Skäl att flytta ut driftplatsgränsen?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Skäl att flytta ut driftplatsgränsen?

Sitter och funderar över för- och nackdelar med att lägga driftplatsgränsen längre ut på linjen.

Enda fördelen jag kan komma på är att behovet av växling på linjen minskar, men hur mycket sådan förekommer överhuvudtaget?

En nackdel är att eventuella vägskydd på berörd sträcka blir mer komplicerade genom att de inte kan göras som linjeanläggningar.

En nackdel är att L-skydd kan användas på kortare sträcka i och med att det inte kan användas inom driftplats.

Kapacitetsmässigt är det i första steget en försämring beroende på att avståndet mellan infartssignal och tågvägsskiljande växel ökar, men detta kan man kompensera för genom en mellansignal vid infartssignalens läge, eller längre in. Detta innebär å andra sidan inte bara ökade kostnader utan dessutom merarbete om man behöver köra mot alla signaler i "stopp".

Mer?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Skäl att flytta ut driftplatsgränsen?

Det jag kan se som "gammal" godstågsförare och växlare är att det blir en mycket enklare hantering av de linjeplatser som ligger nära en större driftplats. I stället för omständiga spärrfärder kan dessa nås med enkel växlingsrörelse. I det område jag varit verksam kan jag som exempel nämna Flodala/Hestra, Nordskogen/Borås och Järlövsby/Veddige. Flodala har väl redan flyttats in under Hestra och de övriga 2 har dessvärre ingen regelbunden trafik längre!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det jag kan se som "gammal" godstågsförare och växlare är att det blir en mycket enklare hantering av de linjeplatser som ligger nära en större driftplats. I stället för omständiga spärrfärder kan dessa nås med enkel växlingsrörelse. I det område jag varit verksam kan jag som exempel nämna Flodala/Hestra, Nordskogen/Borås och Järlövsby/Veddige. Flodala har väl redan flyttats in under Hestra och de övriga 2 har dessvärre ingen regelbunden trafik längre!
    Där har du definitivt en poäng! Min fråga gällde dock främst mer allmänt utflyttning av driftplatsgräns, således utan att den medför inkorporering av linjeplats.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

n ytterligare fördel jag ofta upplever är att de större driftplatser (stationer) som har driftplatsgränsen långt ut ofta har flera signaler. Vid krångel med växlar eller beläggningar kan det då bli en enklare hantering genom att körsignal oftast ändå kan visas i infartssignal och tågfärden därefter kan övergå till växling vid nästa mellansignal vid behov.Detta kanske främst gäller större stationer med många spår som ofta är slutstation för tågen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Både i Svartvik och i Vallvik på ostkustbanan har man gjort detta senaste året. I vallvik så får man tom med växlingsväg in mot sidan mot gamla linjeplatsen och även ut (osäker i svartvik om man gjort så)
    Så detta borde snabba upp det mycket jämfört med förut. På dessa platsen har man även flyttat ut infartsignalen men behållit den gamla signalen (nu mellansignal)

Kapacitetsmässigt är det i första steget en försämring beroende på att avståndet mellan infartssignal och tågvägsskiljande växel ökar. Nästan alltid använder man A-bortflyttning från infarten till första växel för att göra det effektivare

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    n ytterligare fördel jag ofta upplever är att de större driftplatser (stationer) som har driftplatsgränsen långt ut ofta har flera signaler. Vid krångel med växlar eller beläggningar kan det då bli en enklare hantering genom att körsignal oftast ändå kan visas i infartssignal och tågfärden därefter kan övergå till växling vid nästa mellansignal vid behov.Detta kanske främst gäller större stationer med många spår som ofta är slutstation för tågen.
    Sant, men med en enklare driftplats sitter i grundutförandet å andra sidan första mellansignalen först vid de tågvägsförenande växlarna i driftplatsens bortre ände, det är väl minst lika bra?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Kapacitetsmässigt är det i första steget en försämring beroende på att avståndet mellan infartssignal och tågvägsskiljande växel ökar. Nästan alltid använder man A-bortflyttning från infarten till första växel för att göra det effektivare
    Jag tänkte främst på om man vill köra riktigt tätt med tåg och har korta blocksträckor, då visar det sig att redan med normalstora driftplatser blir dimensionerande "blocksträcka" omedelbart bakom infartssignalen om tåget ska skifta spår, exempelvis för förbigång. Fast de förhållandena är naturligtvis främst relevanta för dubbelspår.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sitter och funderar över för- och nackdelar med att lägga driftplatsgränsen längre ut på linjen.

Enda fördelen jag kan komma på är att behovet av växling på linjen minskar, men hur mycket sådan förekommer överhuvudtaget?

En nackdel är att eventuella vägskydd på berörd sträcka blir mer komplicerade genom att de inte kan göras som linjeanläggningar.

En nackdel är att L-skydd kan användas på kortare sträcka i och med att det inte kan användas inom driftplats.

Kapacitetsmässigt är det i första steget en försämring beroende på att avståndet mellan infartssignal och tågvägsskiljande växel ökar, men detta kan man kompensera för genom en mellansignal vid infartssignalens läge, eller längre in. Detta innebär å andra sidan inte bara ökade kostnader utan dessutom merarbete om man behöver köra mot alla signaler i "stopp".

Mer?
    Henke nämnde växel som kan ingår i driftplatsen istället för att bli linjeplats. Ett annat skäl kan vara att få in en hållplats innanför driftplatsen så den kan användas för att vända tåg vid störningar, det tillämpades i Villhemsborg där plattformen i Svarte nu ligger inne på driftplatsen.

Är det någon särskild plats du sitter och funderar över?

/Magnus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •