Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 4

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 4

Tidigare visade avsnitt:
    Avsnitt 1 (nerresa till Freiburg)
    Avsnitt 2 (spårvagnar i Freiburg)
    Avsnitt 3 (tåg och annat i Freiburg)

Det här avsnittet, som handlar om tisdagen den 19 juli 2016, innehåller tyvärr ingen spårtrafik. Det gör däremot nästa avsnitt.

Men först en komplettering av förra avsnittet. Jag nämnde de vattenrännor (”bächle”) som sedan gamla tider finns i en del gator i Freiburg. En läsare efterlyste en bild där en bächle är med. Här ser vi en gata och Münsterplatz. Till vänster Freiburger Münster (ungefär domkyrka), i mitten Historisches Kaufhaus i rött.

Robert och jag tog spårvagn linje 3 till hållplatsen Bissier Straβe, där vi hade parkerat bilen när vi kom till Freiburg, på en infartsparkering, eller Park&Ride som det verkar heta på tyska.

Vi hämtade upp Anna och Marit vid hotellet och for sedan iväg. Tanken var att följa den gamla utfartsvägen mot Basel, från före motorvägens tid, och äta frukost på något trevligt bageri/konditori. I byn Wolfenweiler hittade vi ett ställe, som dock inte syns på bilden.

Nu blev det motorväg hela dagen, bland annat tvärs igenom Schweiz. Vi stannade bara vid biltullar och för att fika. Vi blev förvånade över att temperaturen inuti Sankt Gotthardstunneln (biltunneln alltså) var som högst mitt i tunneln (40 ◦C), men det var ju gott om värmekällor där inne. Bilden ovan är tagen vid en vägtull i Italien.

Två bilder ovan från motorväg A7, som är en rejäl nerförsbacke de sista fyra milen till Genua. Ursäkta vägbilderna, men de visar landskapet vi åkte i. För min del föredrar jag ju att åka tåg.

I Genua ska vi bo på Hotel Bristol Palace i två nätter. Deras spiraltrappa är något utöver det vanliga. Den här bilden är tagen av Marit, liksom de återstående i det här avsnittet.

Genua är ju känd som hamn- och industristad och sägs ha varit lite nergången under en period. Den här trafiklösningen, med biltrafik på ett betongdäck där ”gamla stan” möter hamnen och Medelhavet har fått mycket kritik. Men även i Stockholm finns det som bekant en hel del trafikleder och betong runt omkring Riddarholmen och Gamla stan.

Innan vi planerade den här resan hade jag ingen aning om att Genua har en av Europas största sammanhängande medeltida stadsdelar. Den är verkligen stor, så det blir inte fullt av turister överallt.

Middag på en uteservering med en läcker dessert som avslutning.

En praktfull öppen plats, Piazza de Ferrari, får avsluta vår kväll i Genua. I morgon blir det som sagt en del spårtrafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 4

Trevliga bilder från några av mina favoritländer i Europa! Det är bara trevligt med lite miljöbilder som avbrott på alla tågbilder särskilt med trevlig och informativ text!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •