Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 107

Ämne: Ny regering (?) och tåg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ny regering (?) och tåg

Är vi på väg att få en ny regering kanske? Lite intressant om järnväg och tåg i överenskommelsen mellan S, Mp, C och L (nattåg till kontinenten, gemensamt biljettsystem för kollektivtrafiken mm):

"Den beslutade nationella planen för infrastruktur 2018–2029 med investeringar i vägar och järnvägar i hela landet på 700 miljarder ska fullföljas. Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg, Malmö och regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet. Dagens eurovinjetteavgift för godstransporter ska behållas så länge som möjligt. Ett nytt miljöstyrande system ska utredas (Tillsätts våren 2019). Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022). Regeringen ska agera för att göra det enklare att boka utlandsresa med tåg. Trafikverket ges i uppdrag att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer."

Källa: https://www.liberalerna.se/wp-conten...k-s-c-l-mp.pdf. Samma dokument finns också på Mps hemsida (och antar jag C o S)

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ny regering (?) och tåg

Trafikverket ges i uppdrag att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer.

Se där ja - nu fick jag ännu en punkt på min lista över järnvägsrelaterade saker jag tror på först när jag ser dom

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Trafikverket ges i uppdrag att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer.

Se där ja - nu fick jag ännu en punkt på min lista över järnvägsrelaterade saker jag tror på först när jag ser dom
    Det är mycket detaljerat. Bokning av utlandsresor med tåg ska underlättas. Ett gemensamt system för avgifter i kollektivtrafik. Mycket specifierat : Trafikverket ska ha rätt avvisa fordon som riskerar att riva kontaktledning eller annats ställa till med föseningar.
    När det är möjligt bör dagens flygskatt ersättas med en skatt på flygbränsle.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2019-01-11 klockan 16:56:11.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De glömde visst bort att förhandla med stalinisterna i Vänsterpartiet, så ett nyval är mer sannolikt, eller?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Är vi på väg att få en ny regering kanske? Lite intressant om järnväg och tåg i överenskommelsen mellan S, Mp, C och L (nattåg till kontinenten, gemensamt biljettsystem för kollektivtrafiken mm):

"Den beslutade nationella planen för infrastruktur 2018–2029 med investeringar i vägar och järnvägar i hela landet på 700 miljarder ska fullföljas. Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg, Malmö och regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet. Dagens eurovinjetteavgift för godstransporter ska behållas så länge som möjligt. Ett nytt miljöstyrande system ska utredas (Tillsätts våren 2019). Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022). Regeringen ska agera för att göra det enklare att boka utlandsresa med tåg. Trafikverket ges i uppdrag att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer."
    Men i början av dokumentet kan man läsa: "Denna överenskommelse innebär att Vänsterpartiet inte kommer att ha inflytande över den politiska inriktningen i Sverige under den kommande mandatperioden."

Man får väl bestämma vilken fot man ska stå på?

(jag tror att man egentligen menar att Vänsterpartiet inte ska ha direkt inflytande på regeringsmakten, däremot så lär deras riksdagsledamöter ha samma inflytande som alla andra genom sin rätt att rösta)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

S+MP+C+L har ingen egen majoritet i riksdagen så det blir en bräcklig regering. Dessa tågsatsningar hänger verkligen i luften.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och...TRV ges i uppdrag att upphandla nattåg till flera europeiska städer! Jag gissar på Oslo, Trondheim, Köpenhamn, Hamburg och Berlin!

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg

Källa: https://www.liberalerna.se/wp-conten...k-s-c-l-mp.pdf. Samma dokument finns också på Mps hemsida (och antar jag C o S)
    Spännande med upphandling av dagliga nattåg till flera utländska städer.
    Vad har man tänkt sig för vagnmaterial här?
    Vilka destinationer?
    Är det över huvud taget möjligt med upphandling utanför Sverige?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Trafiken till Narvik är väl upphandlad?

Öresundstågen är upphandlade, men det är en upphandling samordnad med danska Trafikstyrelsen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    De glömde visst bort att förhandla med stalinisterna i Vänsterpartiet, så ett nyval är mer sannolikt, eller?
    Det tror jag inte. Detta är nog det bästa V kan få, röstar de nej till detta är alternativet knappast något som gynnar dem.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    S+MP+C+L har ingen egen majoritet i riksdagen så det blir en bräcklig regering. Dessa tågsatsningar hänger verkligen i luften.
    Varför skulle V rösta nej till tågsatsningarna ? Dom för också en politik som vill gynna tåget.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Trafiken till Narvik är väl upphandlad?

Öresundstågen är upphandlade, men det är en upphandling samordnad med danska Trafikstyrelsen.
    Tror den är upphandlad till Riksgränsen och sedan egen afför. Men man får bidrag från Norge att trafikera några norska stationer.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Varför skulle V rösta nej till tågsatsningarna ? Dom för också en politik som vill gynna tåget.
    Framförallt finns det inget realistiskt regeringsalternativ som skulle vara mer fördelaktigt för V.

De behöver inte rösta ja utan avstår räcker. Och ett S som driver liberal politik kan ge fler röster till V i nästa val.

Senast redigerat av Mattias C den 2019-01-11 klockan 17:57:03.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

V är väl också med på tågsatsningar? Häng på en vagn V där.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Spännande med upphandling av dagliga nattåg till flera utländska städer.
    Vad har man tänkt sig för vagnmaterial här?
    Vilka destinationer?
    Förmodligen ligger väl en återuppstånden Alfred Nobel Stoclholm-Hamburg närmast men kanske även en Stockholm-Oslo. Ska det vara av någon omfattning så får nog nya vagnar beställas, som både klarar kontinental profil och bestämmelserna för att gå över Öresund och Stora Bält. Det blir att fixa fram lite pengar för en ny sovvagn ligger ungefär i prislapp 20mkr.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Tror den är upphandlad till Riksgränsen och sedan egen afför. Men man får bidrag från Norge att trafikera några norska stationer.
    Det är inte egen affär på norsk sida, men jag minns inte om Samferdseldepartementet betalar sitt bidrag till Trafikverket eller berörd operatör. I Trafikverkets upphandling ingår trafik till Narvik, så för operatören är det ingen skillnad.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Det är inte egen affär på norsk sida, men jag minns inte om Samferdseldepartementet betalar sitt bidrag till Trafikverket eller berörd operatör. I Trafikverkets upphandling ingår trafik till Narvik, så för operatören är det ingen skillnad.
    Vilket förefaller vara ett prejudikat för att Trafikverket får upphandla till utländsk destination, möjligen kan det vara så att om det inte görs i samverkan med utländsk myndighet får man inte heller bedriva inrikestrafik utanför Sverige.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det som man ska rösta om i nästa vecka är ju en statsminister. S, MP, C och L har förhandlat fram en plattform med 73 punkter. Järnvägen är en av dessa, men många andra är ganska hårdsmälta för V. De kan rösta nej nu och får då sannolikt en M+KD-regering. Senare är deras inflytande begränsat eftersom de bara kan rösta ner en budget, oavsett om det är en S+MP+C+L-budget eller en M+KD+C+L-budget genom att göra gemensam sak med övrig opposition inklusive SD. Hur de agerar får vi se inom ett par dagar.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vilket förefaller vara ett prejudikat för att Trafikverket får upphandla till utländsk destination, möjligen kan det vara så att om det inte görs i samverkan med utländsk myndighet får man inte heller bedriva inrikestrafik utanför Sverige.
    Jag har inte studerat upphandlingslagstiftningen och EU:s regelverk, men jag kan allmänt tycka att det vore märkligt om den svenska grundlagen (regeringsformen) skulle hindra svenska staten från att lägga pengar på att underlätta invånares och besökares resor med tåg från och till Sverige.

Om den inte hindrar sådant, så är det väl mest en fråga om EU:s regelverk för upphandlingar. Även i det fallet har jag svårt att se vad som skulle motivera att stöd är omöjligt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag har inte studerat upphandlingslagstiftningen och EU:s regelverk, men jag kan allmänt tycka att det vore märkligt om den svenska grundlagen (regeringsformen) skulle hindra svenska staten från att lägga pengar på att underlätta invånares och besökares resor med tåg från och till Sverige.

Om den inte hindrar sådant, så är det väl mest en fråga om EU:s regelverk för upphandlingar. Även i det fallet har jag svårt att se vad som skulle motivera att stöd är omöjligt.
    Jag tänker ungefär som du, men när det gäller EU tar jag inget för givet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •