
Ursprungligen postat av
ToHo
Jag har fått en liten fundering kring detta med att man av besparingsskäl vill bygga korta plattformar (motsv. 8 Cx) vid utbyggnaden av blå linje. Hittills så har ju alla långa plattformar (motsv. 10 Cx), kommit att byggas med väl tilltagen bredd i hela dess längd. Men: Borde det inte kunna byggas en sniklösning som förenar låg kostnad med att man ändå inte behöver bygga sig fast vid de kortare tågen?
Det jag tänker på är att man skulle kunna bygga med normal plattformsbredd längs 145 meter plattform (8 Cx-längder), och sedan lägga till exempelvis 35 meter (2 Cx-längder) av en mycket smal plattform, vilket rimligen skulle ge en tämligen begränsad merkostnad, jämfört med de kortare 145-metersplattformarna.
Hur skulle man då kunna få användning för dessa extremt smala plattformsförlängningarna, den dag det blir dags att köra med långa tåg?
Jo si, det har jag en idé om... Lösningen är att man inte tillåter påstigning, utan enbart avstigning längs den smala plattformsdelen. Man kan t.ex. ha en enkelriktad grind mellan smal och bred plattformsdel, som bara medger utpassering från den smala delen, inte inpassering.
För att sedan inte få problem med att de 35 första eller sista metrarna av tåget blir tomma till ingen nytta, så varierar man naturligtvis den smala plattformsförlängningens placering så att denna hamnar i norr på varannan station och i söder på varannan.
Normalt sett så brukar det vara som trängst längst fram och längst bak i tågen. Fast genom att påstigning till dessa vagnar, genom denna lösning, växelvis förhindras vid varannan station, så torde det bli bättre spridning på trafikanterna i tågen, vilket givetvis har många fördelar.
Hur smal kan då en plattform tillåtas att vara? Tja, eftersom den (smala förlängningen) inte byggs för väntande/påstigande så placeras givetvis inga bänkar, inga informationstavlor etc. här, utan bara just ingenting, så i princip behöver den inte byggas alltför många decimeter bredare än det skyddsutrymme som alltid måste finnas längs med ett spår i tunnel (medför låg merkostnad).
Jaha, men kan man verkligen acceptera en extremt smal plattform, där folk riskerar att ramla ner på spåret?
Nej, givetvis är det inte acceptabelt att bygga farliga konstruktioner, där folk riskerar att trängas ner på spåret! Men si detta problem är dock hanterbart, ty bygger vi bara själva plattformen idag, så finns det nämligen ingenting som hindrar att man monterar hit plattformsdörrar tills den dagen det är dags att börja köra med långa tåg. Tills dess kan den smala plattformsdelen hållas avstängd.