Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Skyltningen på Stockholm Central

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Skyltningen på Stockholm Central

Jag tycker ofta att Trafikverkets skyltning på stationerna inte är så informativ som den borde vara. Häromdagen tog jag några bilder på Stockholm Central. På spår 12 skulle tåget avgå mot Eskilstuna-Arboga. Ja, det visste de som skulle med, men att tåget går till Eskilstuna - en av Sveriges största städer - framgick inte av skyltningen.

Namn:  Spå12a.jpg
Visningar: 997
Storlek:  114,8 KB

På spåret bredvid, spår 11, var skyltningen dock mer ändamålsenlig:
    Namn:  Spår11.jpg
Visningar: 981
Storlek:  92,6 KB

Även om skyltningen på spår 12 naturligtvis inte var fel i sig, så kan man ju ställa sig frågan om uppehållet i Södertälje är det viktigaste att skylta med....

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Sv: Skyltningen på Stockholm Central

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag tycker ofta att Trafikverkets skyltning på stationerna inte är så informativ som den borde vara. Häromdagen tog jag några bilder på Stockholm Central. På spår 12 skulle tåget avgå mot Eskilstuna-Arboga. Ja, det visste de som skulle med, men att tåget går till Eskilstuna - en av Sveriges största städer - framgick inte av skyltningen.

Namn:  Spå12a.jpg
Visningar: 997
Storlek:  114,8 KB

Även om skyltningen på spår 12 naturligtvis inte var fel i sig, så kan man ju ställa sig frågan om uppehållet i Södertälje är det viktigaste att skylta med....
    Det är helt upp till respektive järnvägsföretag att välja vilka stationer de vill skylta upp för tågen. Det är järnvägsföretagen själva som lägger in detta i Trafikverkets datasystem Planno.
    Det är ju på ett sätt bra men inte alltid bra att var och en får bestämma själva hur de vill ha skyltat. För någon månad sedan var jag i Jönköping och skulle åka mot Stockholm med byte i Nässjö. Västtåget jag skulle åka med var skyltat (och nu talar jag om tavlan över avgående tåg) Nässjö och den skyltningen görs av Västtrafik eller deras entreprenör. Efterföljande Krösatåg till Nässjö var skyltat Forserum Nässjö och den skyltningen görs av JLT eller deras entreprenör. På plattformen stod några som skulle till Forserum och de tänkte inte åka med första Västtåget utan skulle vänta på Krösatåget eftersom de uppfattade skyltningen som att Västtåget inte stannade i Forserum och att de därför var tvungna att vänta ungefär en halvtimme på Krösatåget. Då jag hade kommit i samspråk med dem så talade jag om att Västtåget också stannade i Forserum och de undrade då varför man skyltar två tåg som stannar på exakt samma stationer och med samma slutstation så olika. Så det som resenärerna uppfattar som en helhet gör att de tolkar i och för sig korrekta budskap fel eftersom det inte hänger ihop som en helhet.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    - - -

Vad ville du hellre framhålla i stället för Södertälje? Flemingsberg eller Vingåker?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Vad ville du hellre framhålla i stället för Södertälje? Flemingsberg eller Vingåker?
    Eskilstuna hade nog varit bra, tex istället Läggesta, om tre nu är max på rad 2.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Eskilstuna hade nog varit bra, tex istället Läggesta, om tre nu är max på rad 2.
    Det hade inte alls varit bra, för tåget i mitt inlägg går inte till Eskilstuna... Du har nog tittat på fel inlägg.

PS Oj, nu ser jag att förväxlingen var mitt fel. Jag fick för mig att trådstartaren kritiserade först den övre skyltningen och sedan den nedre. Vid en ny titt inser jag att jag skulle ha kollat in spårnumren bättre. Jag lägger ner frågan.

Senast redigerat av Hans Broman den 2019-01-10 klockan 16:59:14.

Medlem
    mar 2018

Det hade inte alls varit bra, för tåget i mitt inlägg går inte till Eskilstuna... Du har nog tittat på fel inlägg.
    Det var just det, att jag tror du läst fel inlägg.
    Det var ju skyltning till Eskilstuna som saknades.
    Rad 1 är ju alltid nästa station och slutstation, rad 2 vissa mellanstationer

Men tydligen inte koncekvent ser jag nu...

Senast redigerat av Leif D den 2019-01-10 klockan 17:02:57.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det ser ut som att man låtit den automatiska inläsningen som görs från Trainplan till Planno ligga kvar. Den inläsningen innebär alltid att tågets första station med uppehåll (i fallet ovan, Södertälje) skyltas på position1 och tågets slutdestination (Arboga) skyltas i position 2. Hur via-destinationerna läggs upp vet jag inte, men det finns en automatik där också. Hur som helst krävs en del handpåläggning.

Dock är det ju ett par tusen tåg att gå igenom vid ett tågplaneskifte och det kan nog hända att man helt enkelt missat någon tågavgång. Det var ännu värre innan Planno, när allting sköttes på en Excel-blankett som skulle skicka och sen läsas in i Linaria. Risken för fel var större då och det tog rejält mycket längre tid att göra jobbet. I Planno kan man dessutom få förhandsvisning om hur skylten ser ut, något som är praktiskt. Jag vill minnas att min egen arbetsinsats vad gäller skyltning sjönk från fem arbetsdagar till två när Planno infördes. Däremot är systemet fortfarande ganska meckigt när man måste ändra på tåg i innevarande tågplan, framförallt korta av tågen och få bussersättning att visas är meckigt och tar tid, både för järnvägsföretaget och Trafikverket.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Det ser ut som att man låtit den automatiska inläsningen som görs från Trainplan till Planno ligga kvar. Den inläsningen innebär alltid att tågets första station med uppehåll (i fallet ovan, Södertälje) skyltas på position1 och tågets slutdestination (Arboga) skyltas i position 2. Hur via-destinationerna läggs upp vet jag inte, men det finns en automatik där också. Hur som helst krävs en del handpåläggning.

Dock är det ju ett par tusen tåg att gå igenom vid ett tågplaneskifte och det kan nog hända att man helt enkelt missat någon tågavgång. Det var ännu värre innan Planno, när allting sköttes på en Excel-blankett som skulle skicka och sen läsas in i Linaria. Risken för fel var större då och det tog rejält mycket längre tid att göra jobbet. I Planno kan man dessutom få förhandsvisning om hur skylten ser ut, något som är praktiskt. Jag vill minnas att min egen arbetsinsats vad gäller skyltning sjönk från fem arbetsdagar till två när Planno infördes. Däremot är systemet fortfarande ganska meckigt när man måste ändra på tåg i innevarande tågplan, framförallt korta av tågen och få bussersättning att visas är meckigt och tar tid, både för järnvägsföretaget och Trafikverket.
    Som jag läser linjetabellen så är nästa station med uppehåll för tåg 973 Flemingsberg, så antingen är automatiken inte fulländad, linjetabellen felaktig eller så har någon varit inne och ändrat i automatikens förslag.
    I övrigt håller jag med om Nordmans förslag till att försöka likrikta (även om det inte är en bagatell att fixa det).

Medlem
    mar 2018

PS Oj, nu ser jag att förväxlingen var mitt fel. Jag fick för mig att trådstartaren kritiserade först den övre skyltningen och sedan den nedre. Vid en ny titt inser jag att jag skulle ha kollat in spårnumren bättre. Jag lägger ner frågan.
    Haha... Du ser va lätt de blir fel.
    Vet att jag har fel ibland, men i detta fallet var de rätt uppenbart att jag inte hade fel... Trotts att jag slutat..!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Södertälje känns kanske inte så viktigt att prioritera. Hur många använder SJ för resor inom Stockholms län?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Södertälje känns kanske inte så viktigt att prioritera. Hur många använder SJ för resor inom Stockholms län?
    En del gör det. Det är en stor infartsparkering vid Södertälje S. De får väl betala dyra Movingo-biljetter för 1 600 kr/månad mot SL-biljetter 890 kr/månad eller för enkelbiljett SJ 55 kr mot SL 45 kr men en del åker.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-01-10 klockan 23:01:41.

Citat Ursprungligen postat av Anders Hanquist Visa inlägg
    Blev riktigt förvånad en dag när jag klev på ett tåg mot Eskilstuna i Södertälje! Var riktigt många som hoppade av, fick vänta för att ta mig ombord.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Som jag läser linjetabellen så är nästa station med uppehåll för tåg 973 Flemingsberg, så antingen är automatiken inte fulländad, linjetabellen felaktig eller så har någon varit inne och ändrat i automatikens förslag.
    I övrigt håller jag med om Nordmans förslag till att försöka likrikta (även om det inte är en bagatell att fixa det).
    *rodnar djupt*

Jag levde i tron att uppehållet för 973 i Flemingsberg bara var för påstigande och sådana uppehåll skyltar inte automatiken upp, utan där måste man göra en egen ändring. Så var helt uppenbart inte fallet.

Planno kräver att man går igenom destinationerna så att de blir som man vill ha dem, å här har då någon tyckt att Södertälje S Arboga ska vara det som visas (även om jag tycker det är galet)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •