Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    201

    Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?



  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 938

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Säkerhetssystem finns, fast ett nytt digitaliserat bromssystem tros ha inverkat i olyckan. Spekuleras om det här: https://www.railpage.com.au/f-t11398710-0-asc-s150.htm
    Då hjälper det inte att säkerhetssytemet slår till bromsen..


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    1 170

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Säkerhetssystem finns, fast ett nytt digitaliserat bromssystem tros ha inverkat i olyckan. Spekuleras om det här: https://www.railpage.com.au/f-t11398710-0-asc-s150.htm
    Då hjälper det inte att säkerhetssytemet slår till bromsen..
    Kort så går terorierna ut på följande: Tåget hade vanlig trycklyftbroms kompletterad med ECP (elektronisk styrning av bromsen) och ett tågskyddssystem, ATP.

    Tåget råkade ut för att ECP styrkabeln fick ett avbrott någonstans i tåget. När det händer får man ECP-nödbroms. Om man inte gör en vanlig bromstillsättning genom trycksänkning av huvudledningen inom en timme efter en ECP nödbroms, kommer vagnarnas bromsdator att häva nödbromsen. Det var detta som hände medans föraren letade efter den trasiga ECP styrkabeln. Föraren borde ha bekräftat ECP nödbromsen genom en vanlig luftbromsning.

    ATP systemet hjälpte inte eftersom det var programmerat att bara akrivera bromsen via ECP.

    Varken föraren eller de som programmerat ATP systemet hade tillräckliga kunskaper om hur vagnarnas ECP styrdatorer uppför sig.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2019-01-10 klockan 18:49:49.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    201

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Pratade med en förare som jobbar för det företaget och han vet exakt vad som hände men vi får vänta till utredningen är klar innan vi får svaret på vad som exakt har hänt.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    771

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Som jag fattade hade han blivit uppsagd i december den 63 åriga förare som körde tåget. Men spontant så känns det som det är många parter som inte gjort allt för att få detta system säkert

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-11 klockan 10:28:48.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 867

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Citat Ursprungligen postat av Jack Benny Visa inlägg
    Pratade med en förare som jobbar för det företaget och han vet exakt vad som hände men vi får vänta till utredningen är klar innan vi får svaret på vad som exakt har hänt.
    Vad är det som ska utredas om nu några vet exakt vad som hänt?


  7. #7
    Passagerare Tågvägsinspektörens avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    17

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vad är det som ska utredas om nu några vet exakt vad som hänt?
    Någon kanske borde informera ATSB om att utredningen är klar? Så att det inte dubbelarbetas. https://www.atsb.gov.au/publications...r/ro-2018-018/


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    771

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Kort så går terorierna ut på följande: Tåget hade vanlig trycklyftbroms kompletterad med ECP (elektronisk styrning av bromsen) och ett tågskyddssystem, ATP.

    Tåget råkade ut för att ECP styrkabeln fick ett avbrott någonstans i tåget. När det händer får man ECP-nödbroms. Om man inte gör en vanlig bromstillsättning genom trycksänkning av huvudledningen inom en timme efter en ECP nödbroms, kommer vagnarnas bromsdator att häva nödbromsen. Det var detta som hände medans föraren letade efter den trasiga ECP styrkabeln. Föraren borde ha bekräftat ECP nödbromsen genom en vanlig luftbromsning.

    ATP systemet hjälpte inte eftersom det var programmerat att bara akrivera bromsen via ECP.

    Varken föraren eller de som programmerat ATP systemet hade tillräckliga kunskaper om hur vagnarnas ECP styrdatorer uppför sig.
    Enligt Teorier som framförts
    Föraren borde ha gjort en rejäl trycksänkning av huvudledningen innan han gick ut för att inspektera tåget. Som Daniel Skrev om
    The driver was then asked to carry out an inspection, and the train started to move.
    Our initial findings show that the emergency brake for the entire train was not engaged as required by the relevant operating procedures,"

    Men varför var inte ATP systemet programmerat så att den sänkte även huvudledningstrycket
    (ATP system might have stopped the train except that apparently the ATP system designers did not anticipate a train running with the ECP system turned off.)
    Död mans grepp är inte aktiverat om loket inte är "körläge" Men ett tåg som rullar utan någon förare borde väl bromsas fast. Och då bägge bromssystemen ECP först och en stund senare på den vanliga huvudledningstrycket.

    Nu spekulerar jag, det finns kanske väldigt bra anledningar varför det är som det är.


    Notice to Rail Transport Operators Safety Alert
    An incident Länk
    with serious safety concerns occurred following the runaway of a loaded freight train that was utilising Electronically Controlled Pneumatic (ECP) braking.
    The train received a penalty brake application while operating in ECP braking mode as a result of a disconnected electrical connector between two wagons. The train came to a stand on a gradient.
    The driver has alighted from the cab to carry out an inspection. After one hour, during the course of applying the handbrakes, the train rolled away down the gradient. The train was run through a crossover
    in an attempt to purposefully, and successfully, derail it.

    ECP braking systems that comply with the American Association of Railroads standard AAR S-4200 have as oftware feature designed to preserve battery life on the ECP fitted wagons
    by releasing the electronic brakes on a train in circumstances where:
    >An electronic brake is applied by the ECP system
    >There is no communications between the ECP system on board the lead locomotive and the end of train; and
    >Sixty minutes has elapsed from the last communication.

    Where these conditions exist the ECP braking system will release creating the risk of a rollaway incident unless the air pressure within the braking system has been released to atmosphere.

    Fakta ECP AAR S-4200 bromsen

    .

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-11 klockan 18:19:32.

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 083

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    För mig som bara kan jämföra med de bromssystem vi har i Sverige känns det ju dels konstigt att om han var utmed tåget inte märkte att bromsarna höll på att lossa och då kunde öppnat någon kran eller kopplat isär tryckluftsledning för att få till bromsarna igen. Ett långt godstågs bromsar går ju vare sig till eller från särskilt snabbt men det brukar alltid höras när bromcylindrar och block får luft och börjar röra på sig. Och om detta ändå inte lyckats -att det i ett som det ser ut så platt landskap kunnat rulla 100 kilometer av sig själv.... Lokens pådrag kan väl knappast ha lämnats med pådrag på när föraren gick av och hur var det i så fall med säkerhets/dödmansgreppet?


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    1 170

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    För mig som bara kan jämföra med de bromssystem vi har i Sverige känns det ju dels konstigt att om han var utmed tåget inte märkte att bromsarna höll på att lossa och då kunde öppnat någon kran eller kopplat isär tryckluftsledning för att få till bromsarna igen. Ett långt godstågs bromsar går ju vare sig till eller från särskilt snabbt men det brukar alltid höras när bromcylindrar och block får luft och börjar röra på sig. Och om detta ändå inte lyckats -att det i ett som det ser ut så platt landskap kunnat rulla 100 kilometer av sig själv.... Lokens pådrag kan väl knappast ha lämnats med pådrag på när föraren gick av och hur var det i så fall med säkerhets/dödmansgreppet?
    Det har jag också funderat på men jag har kommit fram till att det nog inte hade varit så lätt. Malmvagnarna är lådvagnar, de har centralkoppel och inte buffertbalk bara koppellådan sticker ut något från korgens gavel, det verkar bara vara en tryckluftsslang i varje vagnände. Föraren hade behövt gå in mellan vagnarna, stänga kikarna (den ena kiken sitter på andra sidan kopplet), dela slangen (nävarna hänger under kopplet) och öppna en kik, ganska många moment att göra från marken mellan två rullande vagnar.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    771

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    att det i ett som det ser ut så platt landskap kunnat rulla 100 kilometer av sig själv.... Lokens pådrag kan väl knappast ha lämnats med pådrag
    Tåget vägde 42400 ton. Tåget stoppades i värsta lutningen 15 promille. Newman ligger på 544 möh och Port Hedland vid havet. Så platt landskap är det inte!
    Karta Länk

    Länk postvagnen från November

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-11 klockan 18:59:30.

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 938

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    För mig som bara kan jämföra med de bromssystem vi har i Sverige känns det ju dels konstigt att om han var utmed tåget inte märkte att bromsarna höll på att lossa och då kunde öppnat någon kran eller kopplat isär tryckluftsledning för att få till bromsarna igen. Ett långt godstågs bromsar går ju vare sig till eller från särskilt snabbt men det brukar alltid höras när bromcylindrar och block får luft och börjar röra på sig. Och om detta ändå inte lyckats -att det i ett som det ser ut så platt landskap kunnat rulla 100 kilometer av sig själv.... Lokens pådrag kan väl knappast ha lämnats med pådrag på när föraren gick av och hur var det i så fall med säkerhets/dödmansgreppet?
    Vagnarna var programmerade att tömma sig på luft och stänga av vagnsdatorn efter 60 minuter stillastående.
    Man skulle ju vilja se hur en så'n där malmvagn är konstruerad. Har den styrventil? Går den att manövrera med trycksänkningar?
    Enligt - dokumentet här - som jorgen3 länkade till, finns olika varianter på vagnar.
    Punkt 3.1 där sista punkten talar om en typ av vagn som inte fungerar med vanlig tryckluftbroms. Var tåget utrustat med sådana vagnar var det nog kört när timman var slagen...

    Senast redigerat av Ville den 2019-01-11 klockan 19:27:42.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    771

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Sitter och funderar hur Ecp bromsen fungerar. Har hittat en bild. På denna bild så är det 2 bromsslangar och 2 kablar mellan lok och alla vagnar. men jag vet inte säkert att det är så här på detta tåg
    Om bara Ecp bromsen aktiveras då antar jag att trycket i bromslangarna inte ändras utan det är bara application kabeln som påverkar att vagnen bromsar.
    Har läst att den känner av att den har kontakt med sista vagnen (kanske holding wire) för att den ska vara i ej broms läge.

    Men om nu kabeln har gått av som det har hänt här. Då går tåget in i Nödbroms. Men för att man ska kunna köra vidare har man kanske lagt in en funktion att den ska släppa efter 60 minuter.
    Så att tåget ska gå att köra vidare utan Ecp systemet. Men då får man bromsa med den vanliga pneumatiska bromsystemet (train Line brake pipe) istället.

    Den stora Fördelen är väl med systemet att tåget bromsar samtidigt på alla 260 vagnarna och den släpper bromsen direkt, och så är det verkligen inte med det pneumatiska bromsystemet.


    Länk elektroniska bromsar
    Annan info

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-11 klockan 19:51:43.

  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    771

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Bilden ovan är inte helt rätt. Jag tror att det är bara är en Broms ledning och en kabel. Men svårt att hitta bra info om Ecp Bromsar
    Bästa infon jag hittade var här Länk (slå över den till slideshow och bläddra mellan de 42 bilderna bättre än videon tycker jag )

    Men en stor fördel med systemet är även att tåget stannar på 30-60% kortare sträcka. Så det är många stora fördelar med systemet,
    men det verkar finnas saker man kan göra bättre för att göra det säkrare när någonting går fel eller man gör fel.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 083

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Men även om bromsarna plötsligt lossade och föraren bredvid inte hade någon möjlighet att stoppa tåget hur kunde det rulla uppemot 100 km av sig själv.....


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    771

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Men även om bromsarna plötsligt lossade och föraren bredvid inte hade någon möjlighet att stoppa tåget hur kunde det rulla uppemot 100 km av sig själv.....
    Ett tungt tåg kan rulla i ca 5 promille nerförsbacke (eller mindre lutning) 5 meter lägre på 1000m spår. På en mil är det 50 meter. 10 mil är det 500 meter
    Så ett tåg kan rulla i minst 10 mil i 5 promille bara med den låga friktionen och den massa tåget har om backen är 500 höjdmeter.

    Tåget stannade för inspektion på Hester siding och spårade ur i Turners Siding. Det är 326 meter utförsbacke från Hester Siding till turners siding ca 95 km. Ungefärlig karta
    Så det blir en medellutning på 3,26 Promille (vissa ställen är det 15 promille) . Så det räcker nog, tåget vägde över 40000 ton. Men här kan väl någon svensk förare som kör tunga tåg uttala sig.

    Jag har läst mycket om denna olycka och jag har inte någonstans läst att man trott att loken har varit igång och dragit tåget,

    De hade räknat ut att tåget hade gått i över 140 km/h på vissa ställen, bara att det hade rullat
    Based on the distance travelled, the runaway train reached an average speed of about 110 kilometres per hour.
    While the driver was out of the cabin, the train took off, travelling more than 90 kilometres in 50 minutes
    Länk

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-11 klockan 22:30:16.

  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    201

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Det är väl Australiens motsvarighet till Trafikverket/Styrelsen som skall släppa rapporten så att det inte blir spekulationer på vad som verkligen har hänt.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    536

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Bilden ovan är inte helt rätt. Jag tror att det är bara är en Broms ledning och en kabel. Men svårt att hitta bra info om Ecp Bromsar
    Bästa infon jag hittade var här Länk (slå över den till slideshow och bläddra mellan de 42 bilderna bättre än videon tycker jag )

    Men en stor fördel med systemet är även att tåget stannar på 30-60% kortare sträcka. Så det är många stora fördelar med systemet,
    men det verkar finnas saker man kan göra bättre för att göra det säkrare när någonting går fel eller man gör fel.
    Mera om bland annat (amerikanska) ECP-bromsar:https://www.kth.se/polopoly_fs/1.871...508_inlaga.pdf


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    1 170

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Sitter och funderar hur Ecp bromsen fungerar. Har hittat en bild. På denna bild så är det 2 bromsslangar och 2 kablar mellan lok och alla vagnar. men jag vet inte säkert att det är så här på detta tåg
    Om bara Ecp bromsen aktiveras då antar jag att trycket i bromslangarna inte ändras utan det är bara application kabeln som påverkar att vagnen bromsar.
    Har läst att den känner av att den har kontakt med sista vagnen (kanske holding wire) för att den ska vara i ej broms läge.

    Men om nu kabeln har gått av som det har hänt här. Då går tåget in i Nödbroms. Men för att man ska kunna köra vidare har man kanske lagt in en funktion att den ska släppa efter 60 minuter.
    Så att tåget ska gå att köra vidare utan Ecp systemet. Men då får man bromsa med den vanliga pneumatiska bromsystemet (train Line brake pipe) istället.

    Den stora Fördelen är väl med systemet att tåget bromsar samtidigt på alla 260 vagnarna och den släpper bromsen direkt, och så är det verkligen inte med det pneumatiska bromsystemet.


    Länk elektroniska bromsar
    Annan info
    Bilden visar något som liknar den EP broms som förekommer på persontåg i Europa. Inte Amerikansk ECP broms för godståg, som även används i Sydafrika och Australien.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2019-01-12 klockan 10:12:13.

  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    1 170

    Sv: Hur är detta ens möjligt?Australien!Inget säkerhetssystem i loket?

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Vad är det som ska utredas om nu några vet exakt vad som hänt?
    Citat Ursprungligen postat av Tågvägsinspektören Visa inlägg
    Någon kanske borde informera ATSB om att utredningen är klar? Så att det inte dubbelarbetas. https://www.atsb.gov.au/publications...r/ro-2018-018/
    Lite tramsiga tycker jag att ni är, följande officiella meddelande gick ut den 20/11 förra året: Safety-Alert-RSA-2018-002-ECP-Braking.pdf Så hur olyckan gick till får anses vara klarlagt. Man måste inte alltid vänta på slutrapporten för att kunna diskutera en olyckas förlopp.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •