Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 2

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 2

Tidigare visade avsnitt:
    Avsnitt 1

I det här avsnittet visar jag spårvägsbilder från Freiburg, tagna den 17 och 18 juli 2016. Två av dem har jag visat förut i Postvagnen. I nästa avsnitt kommer annat från Freiburg, bl a tåg.

På vår bilfärd mot Medelhavet är vi nu framme i Freiburg (im Breisgau) i sydvästra Tyskland. Freiburg är Tysklands sydligaste storstad och har ca 230.000 invånare. I Tyskland definieras storstad som en stad med minst 100.000 invånare, men högst en miljon.

Dotter Anna och svärson Robert träffades faktiskt just i Freiburg, för vårterminen 2007 åkte de dit från östra resp västra Sverige för att plugga. På 2016 års resa finns det skäl att stanna här ner än en natt.

Spårvägen i Freiburg är meterspårig. Trafiken drivs av Freiburger Verkehrs-AG (VAG), som ägs av staden. På flera ställen i stadens centrum är kurvradierna ganska små. Ledspårvagnar har därför inte haft Jakobsboggi mellan delarna, som på många andra håll. Duewag tillverkade i stället för Freiburg en variant där den mellersta av de tre delarna har boggier i bägge ändar, medan de båda ytterdelarna har boggi bara i sina ytterändar. De vrider sig alltså kring mittdelen. Detta alltså om äldre ledspårvagnar.

Vi börjar vid Bertoldsbrunnen, som står mitt i en gatukorsning där spårvägslinjer går åt alla fyra hållen. Många människor byter mellan linjerna här. Ovanpå stensockeln finns en ryttarstaty, men den får vi se mer av i nästa avsnitt. Båda spårvagnarna på bilden har stadens ”husfärger”, rött och vitt, något som numera är mindre vanligt bland stadens spårvagnar; de flesta är reklammålade. Båda vagnarna levererades av Duewag år 1994 och är av deras typ GT8Z.

Västerut från Bertoldsbrunnen, utmed Bertoldstraβe som är spårvagnsgata med gångbanor, går linjerna 1, 3, 4 och 5. Vagn 277 ingår i Siemens serie Combino Basic.

Så småningom lutar Bertoldstraβe uppåt för att komma upp till den hållplatsviadukt som sträcker sig tvärs över spåren vid Hauptbahnhof. Vagn 273, Combino Basic.

Uppe vid hållplatsen Hauptbahnhof brukar det vara många av- och påstigande. Från hållplatsen finns trappor (och hissar, tror jag) norrut ner till plattformarna. Den vänstra vagnen är en Combino Advanced, den högra en Combino Basic.

Vagn 283 (Combino Advanced) från motsatt håll är på väg upp till viadukten.

Nu är vi tillbaka till Bertoldsbrunnen, eller snarare strax söder om den, och ser Martinstor, en av de två stadsportar som finns bevarade i staden, om än inte i ursprungligt skick. Tornet över själva portalen fick sin nuvarande utformning så sent som 1901, i samband med att spårvägen skulle öppnas. Den gambla stadsporten blev alltså ännu gamblare.
    I samma projekt ingick att bygga grannhuset (numera snabbmatsrestaurang) och ge det ett portvalv så att spårvägen skulle kunna byggas dubbelspårig. Här går nu linjerna 2, 3 och 5. Vagn 305 på bilden hade nyligen levererats av CAF och ingår i deras serie Urbos 100.

Vagn 256 (GT8Z) på väg in under McDonald’s i riktning söderut. Till höger bakre delen av vagn 225 (Duewag GT8N, byggd 1990 eller 1991), som har Duewags klassiska rundade design, inte som den kantigare arvtagaren till vänster.

Vagn 305 (CAF Urbos) på väg söderut har just kommit ut ur Martinstor, eller kanske snarare McDonald’s Tor?

En bra bit längre söderut, vid hpl Johanneskirche, ser Martinstor ut så här. Vagn 223 (Duewag GT8N).

En gamling, vagn 214 (Duewag GT8K) från 1982, vid hpl Reiterstraβe. Ovanligt nog finns det för tillfället ingen reklam på reklamutrymmena. Det är alltså inte jag som har suddat på bilden.

I förorten Vauban vid hpl Paula-Modersohn-Platz nalkas vagn 279 (Combino Basic) på väg in mot stan.

Tillbaka i centrum (Altstadt), och nu handlar det om linje 1 som från Bertoldbrunnen går österut i Salzstraβe. Vagn 306 (CAF Urbino).

Nu är vi framme under Schwabentor, som har två enkelspåriga valv. Vi ser bakänden av vagn 284 (Combino Advanced) som just har tagit sig in genom porten och snart kommer till Bertoldsbrunnen.

Nästa avsnitt handlar som sagt också om Freiburg, men då blir det annat än spårvagnar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 2

Trevliga bilder!
    Jag har bara varit i Freiburg en gång - men åker gärna tillbaka. Jag missade bland annat att åka ut till Vauban, som är ett mycket intressant stadsbyggnadsprojekt.
    Däremot hann jag med en tur till Ihringen, jag tror att åtminstone trådstartaren förstår varför!
    (Jag åkte på IR-kort är än idag tveksam om det gällde på linjen dit... men hade dom kollat skulle jag spelat "der dumme Schwede"!)

Och spårvägsnätet är imponerande för en stad av denna storlek. Och jo, det finns hiss från viadukten ner till järnvägsstationen...

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevliga bilder där man både får se intressanta spårfordon och i inbjudande gatumiljöer!

Senast redigerat av Henke den 2019-01-09 klockan 14:57:24.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Trevliga bilder!
    Jag har bara varit i Freiburg en gång - men åker gärna tillbaka. Jag missade bland annat att åka ut till Vauban, som är ett mycket intressant stadsbyggnadsprojekt.
    Däremot hann jag med en tur till Ihringen, jag tror att åtminstone trådstartaren förstår varför!
    - - -
    /TKO
    Javisst, du tänker på vinodlingarna i Kaiserstuhlområdet. Denna f d vulkan höjer sig lite över omgivningarna i denna del av Rhendalen som annars är plattare. Den 8 april 2007 åkte jag tåg på Kaiserstuhlbahn, förbi bl a Ihringen. Jag passar på att visa två bilder från den förmiddagen:

Den motorvagnen åkte jag inte med, men den ingick i SWEG:s vagnpark och var som synes snyggt hållen. Det är helt klart en tvåaxlig rälsbuss tillverkad av MAN, troligen någon gång på 1960-talet. Det visade sig att MAN:s rälsbussar till privatbanorna var gedignare än Uerdingens rälsbussar till DB.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •