Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Sidospår på Cst spår 2?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 844

    Sidospår på Cst spår 2?

    Inspirerad av tidigare trådar om huvuddvärgar utan grönt sken respektive hinderstopplyktor måste jag få ta upp ett ämne baserat på linjeboken för Cst norrifrån. På sista sidan kan man återfinna
    0+261 Msi (491<2>)
    och
    0+178-0+090 Tågfärdvägs slutpunkt stoppbock <1, 3-6>

    Jag uppfattar detta som att på spår 2 slutar tågfärdvägen redan vid Msi 491 uppemot 100 m före stoppbock. Detta borde väl medföra att innersta biten av spåret är ett sidospår? Mot detta talar dock att det väl sitter en hinderstopplykta även på dess stoppbock, fast sådana kan kanske förekomma även på sidospår? även om de inte måste finnas.

    (för övrigt är det berörda spåravsnittet i BIS angivet som huvudspår, men BIS har ju inte alltid rätt.)


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 076

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    I verkligheten stannar i vart fall tågen i jämnhöjd på sp 1 och sp 2 och sp 1 är kortare, för utgången vid taxiinrättningen samt AEx lokal ligger bortom dess stoppbock.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    66

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Inspirerad av tidigare trådar om huvuddvärgar utan grönt sken respektive hinderstopplyktor måste jag få ta upp ett ämne baserat på linjeboken för Cst norrifrån. På sista sidan kan man återfinna
    0+261 Msi (491<2>)
    och
    0+178-0+090 Tågfärdvägs slutpunkt stoppbock <1, 3-6>

    Jag uppfattar detta som att på spår 2 slutar tågfärdvägen redan vid Msi 491 uppemot 100 m före stoppbock. Detta borde väl medföra att innersta biten av spåret är ett sidospår? Mot detta talar dock att det väl sitter en hinderstopplykta även på dess stoppbock, fast sådana kan kanske förekomma även på sidospår? även om de inte måste finnas.

    (för övrigt är det berörda spåravsnittet i BIS angivet som huvudspår, men BIS har ju inte alltid rätt.)
    Är det någon form av skyddsträcka? Hinderstopplyktor används då de ska skydda objekt på sidospår, t ex vagnshallsport och återfjädrande växlar som ej sluter. Fritt ur minnet från TTJ.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 844

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Är det någon form av skyddsträcka? Hinderstopplyktor används då de ska skydda objekt på sidospår, t ex vagnshallsport och återfjädrande växlar som ej sluter. Fritt ur minnet från TTJ.
    Tror inte det är skyddssträcka, det förekommer väl t o m att fordon ställs upp där för tillkoppling?

    TTJ definition av hinderstopplykta: "Hinderstopplyktor är ljussignaler som kan finnas för att skydda hinder i sidospår, till exempel en återfjädrande växel som inte sluter eller en vagnhallsport.
    De kan även markera stoppbockar som kan utgöra slutpunkten för en tågfärdväg."

    Jag uppfattar den som att de även i sidospår kan sitta på en stoppbock, men då är denna definitionsmässigt ett "hinder" vare sig mer eller mindre.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 477

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tror inte det är skyddssträcka, det förekommer väl t o m att fordon ställs upp där för tillkoppling?
    Tillkoppling förekommer inte hos AEx. Men tågsätt nattparkeras i "botten" på sp 2.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 844

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Tillkoppling förekommer inte hos AEx. Men tågsätt nattparkeras i "botten" på sp 2.
    Aha. Samtidigt som yttre delen trafikeras gissar jag.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 477

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Aha. Samtidigt som yttre delen trafikeras gissar jag.
    Precis så. Tåg i trafik ankommer och avgår på sin vanliga plats.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 632

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag uppfattar detta som att på spår 2 slutar tågfärdvägen redan vid Msi 491 uppemot 100 m före stoppbock. Detta borde väl medföra att innersta biten av spåret är ett sidospår? Mot detta talar dock att det väl sitter en hinderstopplykta även på dess stoppbock, fast sådana kan kanske förekomma även på sidospår?
    Nu är det ju så att just spår 2 har inte en hinderstopplykta vid stoppbocken utan en fast monterad spårspärrskärm.

    Men spåret kan väl ÄNDÅ vara huvudspår fram till stoppbocken, tågfärdvägens slutpunkt behöver väl inte nödvändigtvis vara huvudspårets slutpunkt? Man kan väl om inte annat ställa tågväg ut från den inre delen (vilket iofs inte i sig bevisar att det är huvudspår).


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 844

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nu är det ju så att just spår 2 har inte en hinderstopplykta vid stoppbocken utan en fast monterad spårspärrskärm.

    Men spåret kan väl ÄNDÅ vara huvudspår fram till stoppbocken, tågfärdvägens slutpunkt behöver väl inte nödvändigtvis vara huvudspårets slutpunkt? Man kan väl om inte annat ställa tågväg ut från den inre delen (vilket iofs inte i sig bevisar att det är huvudspår).
    Tackar för infon om spårspärrskärmen, vilken stärker mig i min sidospårshypotes.

    Jag har precis för mig att huvudspår definieras just som att det är möjligt att ställa tågväg till spåret, rätta mig om jag har fel!

    Annars är det inte helt ovanligt att det går att ställa tågväg ut från sidospår, det är t o m generellt reglerat i TTJ vad som gäller i de fallen.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 632

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag har precis för mig att huvudspår definieras just som att det är möjligt att ställa tågväg till spåret, rätta mig om jag har fel!
    Det är lite fel, huvudspår är spår som är avsett för säkrad rörelse; det senare begreppet kräver inte nödvändigtvis att det går att ställa tågväg. I system H borde det ändå vara möjligt att ställa någon tågväg till spåret av diverse andra skäl, men jag är ganska säker på att det kan finnas enstaka fall där ett spår i realiteten alltid betraktats som tågspår/huvudspår ändå.

    Man kanske kan säga så här, att om det går att ställa tågväg så vet man att det är ett huvudspår, men motsatsen gäller inte?


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 844

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är lite fel, huvudspår är spår som är avsett för säkrad rörelse; det senare begreppet kräver inte nödvändigtvis att det går att ställa tågväg. I system H borde det ändå vara möjligt att ställa någon tågväg till spåret av diverse andra skäl, men jag är ganska säker på att det kan finnas enstaka fall där ett spår i realiteten alltid betraktats som tågspår/huvudspår ändå.

    Man kanske kan säga så här, att om det går att ställa tågväg så vet man att det är ett huvudspår, men motsatsen gäller inte?
    Jag uppfattar det snarare tvärtom. På sidospår kan det vara möjligt att ställa en växlingsväg, vilket visserligen är en något mindre säkrad rörelse, men likväl säkrad. Däremot kan jag inte i övrigt peka ut något spår som anses vara huvudspår fast det inte går att ställa tågväg till det, men det kanske någon annan kan?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 632

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag uppfattar det snarare tvärtom. På sidospår kan det vara möjligt att ställa en växlingsväg, vilket visserligen är en något mindre säkrad rörelse, men likväl säkrad. Däremot kan jag inte i övrigt peka ut något spår som anses vara huvudspår fast det inte går att ställa tågväg till det, men det kanske någon annan kan?
    Det finns inget mellanting mellan säkrad rörelse och siktrörelse, växling är siktrörelse och inget annat så länge vi inte talar om ERTMS.

    Angående huvudspår som man inte kan ställa tågväg till så tror jag att vi diskuterade Mora någon gång och att någon då kunde meddela att spåret bort till hållstället Mora strand är huvudspår. Men jag kan minnas fel!


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 844

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det finns inget mellanting mellan säkrad rörelse och siktrörelse, växling är siktrörelse och inget annat så länge vi inte talar om ERTMS.

    Angående huvudspår som man inte kan ställa tågväg till så tror jag att vi diskuterade Mora någon gång och att någon då kunde meddela att spåret bort till hållstället Mora strand är huvudspår. Men jag kan minnas fel!
    OK

    När det gäller Mora är det visserligen så att det inte går att ställa tågväg från Mora till Mora strand, men det beror ju på att en sådan lokal rörelse är växling. Däremot är det ju så att om ett tåg ankommer från Borlänge kan tågvägens slutpunkt finnas vid Mora strand, därmed faller spåret inom definitionen för huvudspår.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    467

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    OK

    När det gäller Mora är det visserligen så att det inte går att ställa tågväg från Mora till Mora strand, men det beror ju på att en sådan lokal rörelse är växling. Däremot är det ju så att om ett tåg ankommer från Borlänge kan tågvägens slutpunkt finnas vid Mora strand, därmed faller spåret inom definitionen för huvudspår.
    Nej det är fel, spåret från respektive S-tavla (där tågfärdvägen tar slut) ner till Mora strand (och vidare till driftplatsgränserna) är sidospår.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 844

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Men spåret kan väl ÄNDÅ vara huvudspår fram till stoppbocken, tågfärdvägens slutpunkt behöver väl inte nödvändigtvis vara huvudspårets slutpunkt? Man kan väl om inte annat ställa tågväg ut från den inre delen (vilket iofs inte i sig bevisar att det är huvudspår).
    Om det går att ställa tågväg från det innersta spåravsnittet är det fel i linjeboken, det finns nämligen ingen huvudsignal så långt in för trafik norrut från spår 2. Att ett tåg som får körbesked i en signal längre ut kan sträcka sig in på detta spåravsnitt innebär inte att det ges ett körbesked avseende det aktuella spåravsnittet.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är lite fel, huvudspår är spår som är avsett för säkrad rörelse; det senare begreppet kräver inte nödvändigtvis att det går att ställa tågväg. I system H borde det ändå vara möjligt att ställa någon tågväg till spåret av diverse andra skäl, men jag är ganska säker på att det kan finnas enstaka fall där ett spår i realiteten alltid betraktats som tågspår/huvudspår ändå.

    Man kanske kan säga så här, att om det går att ställa tågväg så vet man att det är ett huvudspår, men motsatsen gäller inte?
    Det är ungefär min uppfattning också. Spår avsedda för säkrade rörelser är huvudspår, övriga är sidospår, vilka kan vara signalreglerade. Och det är i alla fall inte nödvändigt att det på varje spåravsnitt som är huvudspår går att ställa tågväg i båda riktningar, finns ett antal olika exempel på det. Och vad gäller de fall där det går att ställa "kör" ut från sidospår (väldigt vanligt) så regleras det i TTJ 8 H 4.16. Det är i alla fall vad jag kommit fram till. Det är faktiskt mystiskare att spåren B1 och B2 på Cst är huvudspår enligt BIS än att spår 2 är det i hela sin längd.

    Senast redigerat av Lennart Fransson den 2019-01-09 klockan 20:57:29.

  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 844

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Det är ungefär min uppfattning också. Spår avsedda för säkrade rörelser är huvudspår, övriga är sidospår, vilka kan vara signalreglerade. Och det är i alla fall inte nödvändigt att det på varje spåravsnitt som är huvudspår går att ställa tågväg i båda riktningar, finns ett antal olika exempel på det. Och vad gäller de fall där det går att ställa "kör" ut från sidospår (väldigt vanligt) så regleras det i TTJ 8 H 4.16. Det är i alla fall vad jag kommit fram till. Det är faktiskt mystiskare att spåren B1 och B2 på Cst är huvudspår enligt BIS än att spår 2 är det i hela sin längd.
    Eftersom jag inte begriper vänder jag istället på frågan: Om man nu utgår från din uppfattning att hela spår 2 är huvudspår: Om man hade velat ha sidospår i botten av spår 2, på vilket sätt hade det då sett annorlunda ut?


  18. #18

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Det är ungefär min uppfattning också. Spår avsedda för säkrade rörelser är huvudspår, övriga är sidospår, vilka kan vara signalreglerade. Och det är i alla fall inte nödvändigt att det på varje spåravsnitt som är huvudspår går att ställa tågväg i båda riktningar, finns ett antal olika exempel på det. Och vad gäller de fall där det går att ställa "kör" ut från sidospår (väldigt vanligt) så regleras det i TTJ 8 H 4.16. Det är i alla fall vad jag kommit fram till. Det är faktiskt mystiskare att spåren B1 och B2 på Cst är huvudspår enligt BIS än att spår 2 är det i hela sin längd.
    Här ett exempel på det du skriver. I Vikingstad finns ett sidospår med huvudsignal. Det går alltså att fälla tågväg ut från sidospåret och som jag ser det är spåret från signalen och ut mot motorvagnen huvudspår eftersom det kan användas för säkrad rörelse i en riktning. I andra riktningen går det inte fälla tågväg. Man ser ryggen på en dvärgsluttavla vilket borde innebära att det går att lägga växlingsväg fram dit.

    Lindman


    Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    737

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eftersom jag inte begriper vänder jag istället på frågan: Om man nu utgår från din uppfattning att hela spår 2 är huvudspår: Om man hade velat ha sidospår i botten av spår 2, på vilket sätt hade det då sett annorlunda ut?
    Nu uttalade jag mig gällande spår 2 mest om hur det är registrerat i BIS. Jag gick faktiskt förbi den inre delen av spår 2:s igår, men mitt mål var närmast spår 8, 10 och 11 och den fantastiskt intressanta växelförbindelsen 428a-428b som föranledde så många inlägg för några veckor sedan. Så där jag sitter hemma vid köksbordet utan vare sig ritningar eller annan dokumentation har jag ingen direkt uppfattning om huruvida just spår 2 är huvudspår eller inte, men enbart för att det inte går att få tågväg fram till en stoppbock är det inte givet att spåravsnittet närmast densamma är sidospår (och inte huvudspår). Ett spår har ju ofta avgående tåg också.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 844

    Sv: Sidospår på Cst spår 2?

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Nu uttalade jag mig gällande spår 2 mest om hur det är registrerat i BIS. Jag gick faktiskt förbi den inre delen av spår 2:s igår, men mitt mål var närmast spår 8, 10 och 11 och den fantastiskt intressanta växelförbindelsen 428a-428b som föranledde så många inlägg för några veckor sedan. Så där jag sitter hemma vid köksbordet utan vare sig ritningar eller annan dokumentation har jag ingen direkt uppfattning om huruvida just spår 2 är huvudspår eller inte, men enbart för att det inte går att få tågväg fram till en stoppbock är det inte givet att spåravsnittet närmast densamma är sidospår (och inte huvudspår). Ett spår har ju ofta avgående tåg också.
    1. Det finns många sidospår från vilka man kan lägga tågväg.
    2. Det går inte att lägga tågväg från det aktuella spåravsnittet, det finns endast en växlingsdvärgsignal i dess norra ände.

    Jag har hittills inte sett ett enda sakligt argument för att det aktuella spåravsnittet ska vara huvudspår.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •