Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Färdriktning i DB:s bokning

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Färdriktning i DB:s bokning

Hej alla!
    Jag och hustrun tänkte boka en resa mellan Hamburg och Prag och har en fråga till alla er allvetare här inne i forumet. Av olika skäl vill vi sitta på vänster sida i färdriktningen. När jag bokade biljetten så valde jag platser i systemet, inga problem förutom att jag inte hittade färdriktningen någonstans. Just nu vet jag inte om vi åker framåt eller bakåt eller på vilken sida i färdriktningen jag kommer att åka. Frågan är alltså om någon vet hur man identifierar färdriktningen vid sittplatsbokning på DB:s bokningssida? Jag har ställt frågan till DB, men tänkte även kasta ut frågan i detta kompetenta forum.

/Stefan

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Färdriktning i DB:s bokning

Citat Ursprungligen postat av mr.Desa Visa inlägg
    Hej alla!
    Jag och hustrun tänkte boka en resa mellan Hamburg och Prag och har en fråga till alla er allvetare här inne i forumet. Av olika skäl vill vi sitta på vänster sida i färdriktningen. När jag bokade biljetten så valde jag platser i systemet, inga problem förutom att jag inte hittade färdriktningen någonstans. Just nu vet jag inte om vi åker framåt eller bakåt eller på vilken sida i färdriktningen jag kommer att åka. Frågan är alltså om någon vet hur man identifierar färdriktningen vid sittplatsbokning på DB:s bokningssida? Jag har ställt frågan till DB, men tänkte även kasta ut frågan i detta kompetenta forum.

/Stefan
    Jag har inte sett/hört att DB lagt in färdriktning i sitt bokningssystem.
    Dessutom är det ju loktåg i direkttågen Hamburg-Prag, och vagnar är ännu svårare att hålla koll på i vilken riktning varje vagn går (det är lättare med svenska X2000 där varje vagn alltid är vänd rätt inom tågsättet, och dessutom har man en tydlig policy att drivarna skall gå i södra änden från Stockholm).
    Men, DB kanske försöker hålla vagnar i en viss riktning utan att garantera, så om någon nyligen rest där kanske den kan berätta.

Det underlättar kanske om du anger exakt vilket tåg och vilken vagn du bokat i.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Du kanske kan få lite ledtrådar här: https://www.vagonweb.cz/razeni/razen...ie=EC&rok=2019 om du klickar på det tåg du är intresserad av. Det byter inte färdriktning mellan Prag och Hamburg, men byter färdriktning i Prag om tåget går hela vägen till Budapest. Däremot, som Ulf Broman skriver, kan ju individuella vagnar vara vända åt olika håll i tåget.

1. Klass
    Medlem
    jul 2018

om toget ikke endrer retning i løpet av togets hele tur så finner man kjøreretning i DB booking. Men om toget bytter retn 1 eller flere ganger så dukker ikke ferd retning opp på noen delstrekninger. Har sett dette på turer jeg selv reiser og om toget f.eks snur i Stuttgart eller passerer på annen strekning. da reise mellom Düsseldorf og München som et eksempel.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    om toget ikke endrer retning i løpet av togets hele tur så finner man kjøreretning i DB booking. Men om toget bytter retn 1 eller flere ganger så dukker ikke ferd retning opp på noen delstrekninger. Har sett dette på turer jeg selv reiser og om toget f.eks snur i Stuttgart eller passerer på annen strekning. da reise mellom Düsseldorf og München som et eksempel.
    Det går väl att spontant byta sittplats under resan om platsen är ledig?
    På en del tåg t.ex. MTR är kanske inte personalen så glada eftersom de håller reda på fripassagerare genom att kolla obokade säten, och att fripassagerare kan sitta på bokade men ändå lediga säten. I Tyskland brukar det stå på en display om platsen är bokad.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-01-11 klockan 08:25:48.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det går väl att spontant byta sittplats under resan om platsen är ledig?
    På en del tåg t.ex. MTR är kanske inte personalen så glada eftersom de håller reda på fripassagerare genom att kolla obokade säten, och att fripassagerare kan sitta på bokade men ändå lediga säten.
    Jag byter ofta till ledig bättre sittplats. Och hos såväl SJ som MTR och Snälltåget är personalen alltid glad när jag berättar att här sitter jag.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •