Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: [Tyskland] Serie 110 med persontåg i dag

  1. #1

    [Tyskland] Serie 110 med persontåg i dag

    God kväll,

    serie 110 tog avsked från Deutsche Bahn för ganska kort tid sedan. Få lok finns kvar i drift vid privata operatörer. Två av dem går (åtminstone) fram till fredagen i plandrift. P.g.a. fordonsbrist efter olyckor har Eurobahn inhyrd ett tåg från Centralbahn som pendlar må-fr mellan Minden och Nienburg. Minden ligger vid stambanan Moskau - Paris väster om Hannover, Nienburg vid dess gren från Hannover till Bremen.
    Tåget består av två lok (vanligtvis 110 383 och 110 278) och fyra äldre kupévagnar. Man behöver två lok och två lokförare sedan tåget har i Minden endast fyra minuters uppehåll.
    Under året som gick var det gamla 26,4 meter-vagnar från Deutsche Bundesbahn. Under några dagar var 110 383 ur trafik och ersatt med 1142 704 (ex ÖBB). Två bilder tagna i Nienburg.








    Efter jul ersattes vagnarna. Numera är det vagnar från schweiziska SBB från 1920-talet (nittionhundratjugotalet) som ombyggdes runt 1960 för internationell trafik. Två bilder i Nienburg igen och ett i Minden.








    Banan mellan Minden och Nienburg är ganska speciellt. Två inlägg i Drehscheibe med linjebilder:
    https://www.drehscheibe-online.de/fo...hp?004,8750988 (DB-vagnar)
    https://www.drehscheibe-online.de/fo...hp?004,8793846 (SBB-vagnar)

    Och ett genialt inlägg (bäst för er som förstår tyskan), men bilderna pratar för sig själv: https://www.drehscheibe-online.de/fo...hp?004,8767671.


    Viele Grüße
    Sören


  2. #2
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: [Tyskland] Serie 110 med persontåg i dag

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    God kväll,

    serie 110 tog avsked från Deutsche Bahn för ganska kort tid sedan. Få lok finns kvar i drift vid privata operatörer. Två av dem går (åtminstone) fram till fredagen i plandrift. P.g.a. fordonsbrist efter olyckor har Eurobahn inhyrd ett tåg från Centralbahn som pendlar må-fr mellan Minden och Nienburg. Minden ligger vid stambanan Moskau - Paris väster om Hannover, Nienburg vid dess gren från Hannover till Bremen.
    Tåget består av två lok (vanligtvis 110 383 och 110 278) och fyra äldre kupévagnar. Man behöver två lok och två lokförare sedan tåget har i Minden endast fyra minuters uppehåll.
    Under året som gick var det gamla 26,4 meter-vagnar från Deutsche Bundesbahn. Under några dagar var 110 383 ur trafik och ersatt med 1142 704 (ex ÖBB). Två bilder tagna i Nienburg.
    (bilder)
    Efter jul ersattes vagnarna. Numera är det vagnar från schweiziska SBB från 1920-talet (nittionhundratjugotalet) som ombyggdes runt 1960 för internationell trafik. Två bilder i Nienburg igen och ett i Minden.
    (bilder)

    Banan mellan Minden och Nienburg är ganska speciellt. Två inlägg i Drehscheibe med linjebilder:
    https://www.drehscheibe-online.de/fo...hp?004,8750988 (DB-vagnar)
    https://www.drehscheibe-online.de/fo...hp?004,8793846 (SBB-vagnar)

    Och ett genialt inlägg (bäst för er som förstår tyskan), men bilderna pratar för sig själv: https://www.drehscheibe-online.de/fo...hp?004,8767671.

    Viele Grüße
    Sören
    Ah! Blålackerad 110:a är väl inte så vanlig i ordinarie tåg numera, kan jag tro.

    Mycket genialt med tidsmaskinen som de båda pensionerade (?) DB-tjänstemännen anordnade i det sist nämnda inlägget i Drehscheibe. Synd bara att en modern skyltning satt i dörren, men det får man kanske se som en extra poäng som avslöjar fejkbilderna. Finns det något mer i bilderna som avslöjar?

    Senast redigerat av Hans Broman den 2019-01-08 klockan 20:03:54.

  3. #3
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: [Tyskland] Serie 110 med persontåg i dag

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ah! Blålackerad 110:a är väl inte så vanlig i ordinarie tåg numera, kan jag tro.

    Mycket genialt med tidsmaskinen som de båda pensionerade (?) DB-tjänstemännen anordnade i det sist nämnda inlägget i Drehscheibe. Synd bara att en modern skyltning satt i dörren, men det får man kanske se som en extra poäng som avslöjar fejkbilderna. Finns det något mer i bilderna som avslöjar?
    Ju mer jag tänker på det, desto mer genial var idén. Den var så skickligt genomförd med massor av äldre detaljer på plats. När jag läser texten lite noggrannare förstår jag att den av kumpanerna som tog bilderna inte är en f d DB-tjänsteman. Den andre kanske är aktiv och har kvar en gammal uniform som passar bra ihop med det gamla tågsättet.

    Senast redigerat av Hans Broman den 2019-01-08 klockan 21:37:03.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 807

    Sv: [Tyskland] Serie 110 med persontåg i dag

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ah! Blålackerad 110:a är väl inte så vanlig i ordinarie tåg numera, kan jag tro.

    Mycket genialt med tidsmaskinen som de båda pensionerade (?) DB-tjänstemännen anordnade i det sist nämnda inlägget i Drehscheibe. Synd bara att en modern skyltning satt i dörren, men det får man kanske se som en extra poäng som avslöjar fejkbilderna. Finns det något mer i bilderna som avslöjar?
    Nej det är ju en urgammal design från 50-60tal och sedan har det kommit flera designprogram. De flesta 110 blev gröna men några lackades i blått för att matcha F-zug som var prestigetåg med bara 1kl, dessa tåg böev sedan de första IC Intercity , till en början 1kl men redan efter något år mixat 1,2kl


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 850

    Sv: [Tyskland] Serie 110 med persontåg i dag

    Instämmer i beundran! Trevligt att man kan göra en sådan tidsmaskin av sin nutida vardag! Och tidningsrubriken "gud har hjälpt mig" sätter lite extra piff på bilden!


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    130

    Sv: [Tyskland] Serie 110 med persontåg i dag

    Så sent som i November när vi besökte München, så drog en DB 115 (fd 110) med stora lyktorna nattåget mot Zagreb. Trodde bara dom drog Tjänstetåg och övriga transporter. Men det var lite häftigt i regnet och se det gamla loket tjänstgöra i ett resandetåg, minnen från förr.

    //R


  7. #7
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: [Tyskland] Serie 110 med persontåg i dag – färgvarianterna

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nej det är ju en urgammal design från 50-60tal och sedan har det kommit flera designprogram. De flesta 110 blev gröna men några lackades i blått för att matcha F-zug som var prestigetåg med bara 1kl, dessa tåg böev sedan de första IC Intercity , till en början 1kl men redan efter något år mixat 1,2kl
    De tyska elloken E 10, sedermera 110, var ursprungligen blåmålade. Det var godstågsloken E 40, sedermera 140, som var gröna. Att sedan BR 110 i olika omgångar målades även i andra färgscheman som Ozeanblau/Elfenbeinfarbe och olika Rot-versioner (Orientrot respektive Verkehrsrot) ändrar på intet sätt att de här klassiska snälltågsloken från 50-talets början ursprungligen var blålackerade i olika nyanser.

    Citat från tyska Wikipedia:
    Ursprünglich wurden die E 10 in stahlblauer Fernzuglackierung (RAL 5011) geliefert. Nur 110 477 wurde bereits in der neuen Farbgebung in lichtfesterem Kobaltblau (RAL 5013) abgeliefert. Bei Revisionen erhielten auch zahlreiche ältere Lokomotiven eine kobaltblaue Neulackierung. Dies betraf vorrangig Lokomotiven, die im Ausbesserungswerk München-Freimann unterhalten wurden, so dass sich für das etwas hellere Kobaltblau im Sprachgebrauch auch der Begriff „Freimannblau“ etabliert hat.

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    913

    Sv: [Tyskland] Serie 110 med persontåg i dag – färgvarianterna

    Mycket fina fina bilder och tack för tipset om den intressanta länken. Mina minnen från DB är mest från 70-talet men det känns som en bit av den tiden lever kvar mitt ibland oss.

    Mvh/Alex


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: [Tyskland] Serie 110 med persontåg i dag – färgvarianterna

    CBB-loggan i tre inskrivna cirklar är en rätt innovativ formgivningsstöld...
    Men vad betyder det andra b:et?

    undrar
    Thomas K Ohlsson


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    16

    Sv: [Tyskland] Serie 110 med persontåg i dag

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ah! Blålackerad 110:a är väl inte så vanlig i ordinarie tåg numera, kan jag tro.

    Mycket genialt med tidsmaskinen som de båda pensionerade (?) DB-tjänstemännen anordnade i det sist nämnda inlägget i Drehscheibe. Synd bara att en modern skyltning satt i dörren, men det får man kanske se som en extra poäng som avslöjar fejkbilderna. Finns det något mer i bilderna som avslöjar?
    Plattformen kan väl nog anses som en sådan detalj? De vita, taktila plattorna användes väl inte på den tiden utan kom väl senare?


  11. #11
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 842

    Sv: [Tyskland] Serie 110 med persontåg i dag

    Citat Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
    Plattformen kan väl nog anses som en sådan detalj? De vita, taktila plattorna användes väl inte på den tiden utan kom väl senare?
    Du har säkert rätt. Tänkte inte på bakgrunden...


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •