Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 1

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 1

Våren 2016 frågade dotter Anna och svärson Robert oss (hustru Marit och mig) om vi ville följa med dem på en två veckor lång bilresa till den italienska medelhavskusten öster om Genua. Annars brukar vi ju gärna åka tåg, men vi nappade såklart på förslaget, och det blev faktiskt ett skapligt antal tåg- och spårvagnsupplevelser under den resan. Därför tänkte jag visa ett bildreportage i flera avsnitt från vår resa.

Jag försöker blanda tågbilder, spårvagnsbilder, allmänna resebilder och måltidsbilder. Och jag försöker undvika att det blir för mycket av familjealbum, men här och där kom också resedeltagare med på bilderna. Hoppas att ingen tycker illa vara.

Bildtexterna kommer direkt efter respektive bild. Bilderna är tagna av mig om jag inte anger annat. Tyvärr är det här första avsnittets spårtrafikfoton både fåtaliga och dåliga, men det blir lite bättre i kommande avsnitt.

15 juli 2016: Eftersom Anna, Robert och deras bil bor i Göteborg åker Marit och jag tåg dit från Södertälje. Vädret är inte så roligt, så det blev inget tågfoto förrän i Arboga, där vi byter tåg.

Vi provpackar färdmedlet, en Opel Astra Kombi. Bilen ska rymma oss fyra och vår packning, samt på hemvägen god öl från södra Tyskland.

16 juli 2016: Två - tre timmar efter avfärden lämnar vi Helsingborg med bilfärja. Den f d tågfärjestationen Helsingborg F (numera med nöjesstället Tivoli) har då nyligen flyttats ett kvarter närmare hamnbassängen. (Där fick jag in lite järnvägsanknytning i alla fall.)

Fyra timmar senare ska vi strax lägga till i Puttgarden efter dagens andra färjetur.

Nästan fyra timmar och många motorvägsmil senare har vi vikit av från Autobahn för att hitta ett litet hotell i någon småstad mellan Hannover och Göttingen. I Bad Salzdetfurth var ”Zur Linde” tillfälligt stängt och ”Kronprinz” fullbelagt. Men rätt som det var kommer det ett regionaltåg på en bibana som kartboken felaktigt markerar som en museibana. Marit tog snabbt en bild i Bad Salzdetfurth. Bibanan, Lammetalbahn, har alltsedan banan byggdes haft reguljär persontrafik, f n varje timme med tåg från Hildesheim till Bodenburg. De blågula motorvagnarna är av Alstoms typ Coradia LINT. Trafiken utförs av NordWestBahn på uppdrag av delstaten Niedersachsen (genom dess ”länstrafikbolag”).

Vi har åkt vidare till en annan småstad, Bockenem. (I efterhand ser jag att kartan hade missat att där finns det faktiskt en godsbana med sporadisk veterantågstrafik.) Jag tycker det är skönt att åka på småvägar efter flera timmar på Autobahn. På Hotel Mackensen tar vi in, och går sedan ut på stan. Huset med små kyrkklockor på tegelpannedelen av fasaden är ”Museum der Zeit”, ”tidens museum”. Det hänger ihop med att en fabrik för tornur förr var Bochenems ledande industri.

Dags för middag på stan!

17 juli 2016: Autobahn igen. Utsikt från en rastplats i Hessen.

Lunchrast i Heidelberg.

Nu är det nerförsbacke till Freiburg, där vi ska bo i två nätter. I bakgrunden en bit av Schwarzwald. Schwarzwaldtårtor av svensk modell finns inte i Tyskland eller andra länder, däremot Schwarzwälder Kirschtorte. Likheterna är inte så stora. (Länk till svenska Wikipedias artikel om schwarzwaldtårtor.) Å andra sidan: På matställen och glasskafeer i Tyskland erbjuds ofta Schwedenbecher eller Schwedeneisbecher. Består av vaniljglass, äppelmos, ägglikör och vispgrädde. Tyska Wikipedia ger en förklaring till Sverigekopplingen; det var tydligen DDR:s ledare Walter Ulbricht som satte namnet 1952 på sin favoritglass i glädje över att Sverige hade besegrat Västtyskland i en OS-hockeymatch.

I nästa avsnitt ska vi se på Freiburg och inte minst stadens spårvagnar.

Senast redigerat av Hans Broman den 2019-01-08 klockan 18:13:49.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 1

Ännu ett bra reportage dyker upp här på Postvagnen, ser redan fram emot fortsättningen. :)

//R

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 1

Instämmer! Ser också fram emot slutmålet Ligurien. Kanske den allra finaste delen av Italien?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •