Stopp för trailertransporterna i Danmark. Efter test av låsningsmekanismen stoppas trafiken.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tr...od-saettevogne
Frågan är hur man gör nu. Det borde väl gå att sätta kättingar som säkring av lasten?
Senast redigerat av Ville den 2019-01-08 klockan 13:32:39.
Frågan är om det gäller samtliga vagnar för trailers eller enbart vagnar som har samma låsningsutrustning som olycksvagnen?
För felet är väl snarare trafikledningen som tillät godstrafik när det blåste såpass mycket.
"Forbuddet gælder for alle typer af ’lommevogne’ uanset type af skammel/saddel ved læsning af alle typer af sættevogne."
"Dette forbud gælder for alle godstog, der ikke er læsset og klargjort ved modtagelsen af denne afgørelse og under alle omstændigheder senest kl. 12.00 den 8. januar 2019."
"Forbuddet gælder indtil [jernbanevirksomhed] har dokumenteret ...., dog højst 14 dage fra dags dato, jf. § 75, stk. 2 i jernbaneloven. Herefter vil styrelsen vurdere om forbuddet skal opretholdes."
Trafikledningen har följt gällande regler och har alltså inte agerat felaktigt.
Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2019-01-08 klockan 13:48:26. Anledning: Kompettering
Det låter lite som en panikåtgärd. Är det första olyckan som skett med denna typ av transport? Det borde gå att lösa med hastighetsnedsättning.
Men vanliga containers är fortfarande tillåtna?
Troligen drabbas också på svensk industri som arbetar med "just in time"-leveranser. Kan kanske även innebära att det blir tommare i t ex frukt och grönsaksdiskar i våra matvaruaffärer eftersom det inte går att trolla fram dragbilar och chaufförer för att flytta över t ex transporter till/från Tyskland till landsväg på kort varsel. En del kommer säkerligen att kunna flyttas, men hur mycket? 10%, 30% eller mer?
Man får väl köra trailers i skytteltrafik med lastbil genom Danmark och sedan lasta om till tåg i Sverige resp. Tyskland.
Då behövs färre dragbilar än om man skall köra hela vägen.
Men bra är det inte.
Nu framgår det ju inte riktigt om det är transportprincipen eller en enskild vagntyp det gäller men det skulle ju vara väldigt egendomligt om det som i Danmark orsakat en svår olycka med många dödsoffer samtidigt skulle vara tillåtet i Sverige och/eller Tyskland. Lite vidsyn finns det ju över landsgränserna. Åtminstone den typen av combivagn borde ju inte tillåtas i andra länder heller.
/218
En myndighet har inte fullgjort sitt uppdrag på rätt sätt. Nu när det skett en olycka tar man i så mycket det går för att visa handlingskraft.
Ja det blir säkert mycket större trafiksäkerhet om man för över allt detta gods till landsväg körda av öststatsåkerier med sommardäck..... Men det är klart att 10-20 omkomna ytterligare i landsvägstrafiken knappast märks och inte ger några stora rubriker. Nu är ju dessa transporter och vagnar mycket vanliga i hela Europa så vad lillepluttlandet i väster gör får väl inte så stor betydelse mer än för Sverige vilket bevisar vikten av att behålla och utveckla tågfärjorna till kontinenten!
Senast redigerat av Henke den 2019-01-08 klockan 16:04:12.
Enligt SVT-nyheter 16:00 och SVT-text hade den godsvagn som var inblandad i olyckan ett fel i låsmekanismen. Låsmekanismen som håller fast ett lastbilssläp lossnade redan vid första försöket.
Ja, det går tydligen inte att se att spärren tagit utan man får lyssnar efter klicket och känner på handtag.
Nu räcker det väl inte med att bevisa att kontrollerna görs som Hector Rail säger i artikeln, eftersom man kommit på att de inte räcker till.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...topp-i-sverige