Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Facebok spärrar åtkomst till konton som tidigare varit allmänna? Varför?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Facebok spärrar åtkomst till konton som tidigare varit allmänna? Varför?

Brukar besöka några allmänna facebokkonton men nu går det inte enär det dyker upp en inloggningssida.
    Har facebok tappat så många abonnenter så de blivit nervösa?

Länk 1:

Länk 2:

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Facebok spärrar åtkomst till konton som tidigare varit allmänna? Varför?

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Brukar besöka några allmänna facebokkonton men nu går det inte enär det dyker upp en inloggningssida.

Länk 1:

Länk 2:
    Länk 1 ja, men länk 2 visar "Inte nu" popupen. Går fortfarande att läsa där.

Edit: Skulle jag inte sagt.. Nu försvann den raden.

Senast redigerat av Ville den 2019-01-07 klockan 16:40:22.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag får också upp förslaget om inloggning. Trycker på X i övre högra hörnet i den nedre av förslagen. Sedan kan jag läsa sidorna utan inloggning.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Länk 1:

Länk 2:
    Jag tycker jag kommer in på bägge länkarna (jag känner inte till sidorna så jag vet inte om något saknas).
    Jag är påloggad på Facebook i en annan flik i samma browser, kan det spela roll? Eller har någon rättat till något? Jag vet inte.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tycker jag kommer in på bägge länkarna (jag känner inte till sidorna så jag vet inte om något saknas).
    Jag är påloggad på Facebook i en annan flik i samma browser, kan det spela roll?
    Det spelar säkert roll, eftersom sessionskakan som håller inloggningsinformationen (sessionens id) är gemensam för alla flikar.

Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2019-01-07 klockan 17:53:26.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hur som helst vill de få till sig dig och så många andra som möjligt. För att sedan mjölka er på information som de kan tjäna pengar på.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Enklast är väl ändå att skaffa ett konto. Har svårt att förstå varför många här är så otroligt ängsliga för sånt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Enklast är väl ändå att skaffa ett konto. Har svårt att förstå varför många här är så otroligt ängsliga för sånt.
    Cambridge Analytica är ett bra skäl.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Må så vara, men om BD skaffar konto och enbart använder den för att gå in på järnvägsrelaterade Facebooksidor, utan att skriva något själv, och utan att trycka på gillaknappen - då kan BD inte ha avslöjat för Cambridge Analytica något annat än sitt intresse för järnvägar.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Må så vara, men om BD skaffar konto och enbart använder den för att gå in på järnvägsrelaterade Facebooksidor, utan att skriva något själv, och utan att trycka på gillaknappen - då kan BD inte ha avslöjat för Cambridge Analytica något annat än sitt intresse för järnvägar.
    Kan man regga ett FB-konto utan en mängd integritetskänsliga uppgifter? Dvs. hur anonym är man inför Mark Zuckerbergs Facebookorganisation egentligen?

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Och du är säker på att Facebook inte registrerar sådant man gör på andra sidor?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fungerar för mig. Jag använder just nu Safari på iPad med iOS 12.1.1.

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och du är säker på att Facebook inte registrerar sådant man gör på andra sidor?
    Då är det smart att använda en annan webbläsare enbart till Facebook.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Ängslig? Inte det minsta, det gäller bara att stoppa tillbaka anden i flaskan och FB där det började, forum för Harvardstudenter. Att svenska myndigheter och den svenska regeringen kommunicerar med sina medborgare via ett amerikanskt kommersiellt företag utan transparens, det är vara ängslig och gör mig ängslig.

Senast redigerat av /jes den 2019-01-07 klockan 23:50:34.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kommer in på Facebook utan problem. Kör med Crome?
    Brukar bara ha problem med Fb på sommaren då det kommer upp meddelande om att sommarens sol och badbilder med mina vänner bryter mot fb policyn och så raderar dom dessa bilder. Händer att jag får 14 dagars avstängning!
    Visst håller Fb koll på dina sidor. Skaffar du vänner på Fb kollar Fb vad du har för intressen. Har lite suspekta vänner vilket resulterar i att jag får förslag på FB vänner som bor på kollektiv. Får tom förslag på personer jag känner trotts att jag inte lägger upp vänner. Är jag ute på en namngiven ö i Stockholms får folk på samma ö upp förslag på att dom kan bli vän med mig skärgård. Skriver du in namn och platser parar Fb ihop dig. Fb känner också av vilka sidor du besökt om du varit inne på Google.
    Spelar nog ingen roll hur man uppför sig på nätet efter Fb håller koll på dej via ditt Ip nummer och annan data du har i din data burk.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Kan man regga ett FB-konto utan en mängd integritetskänsliga uppgifter? Dvs. hur anonym är man inför Mark Zuckerbergs Facebookorganisation egentligen?
    Det torde ju vara fullt möjligt att regga ett konto där utan att använda sina privata uppgifter. Ett namn som skulle kunna vara ditt eller kattens och giltig mailadress är väl vad som krävs. Man kan ju då lämpligen skapa en särskild mailadress, på tex Gmail eller Hotmail för ändamålet. Frågas det sen efter ålder, så finns de ju inget som kontrollerar om du skriver in din egen ålder, eller kattens.
    Sen vet ju inte jag vad folk tror att de är för hemligheter man säljer till varandra på olika dataföretag, men de är väl lika överreklamerat som detta med virus i datorer. Visst de kan nog förekomma, men med eftertanke, så klarar man sej från det.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Det handlar inte om hemligheter, jag har inga och inget att dölja, men jag vill stå fri och värja mig mot alla kommersiella budskap för det är det handlar om. Det finns inga fria luncher som bekant.
    När jag besökte Älvsjö-mässan i december kom det upp i min telefon att jag besökt mässan tio månader tidigare. Tackar som frågar, nu är min platsangivelse avstängd för gott i mobilen. Jag är inte dummare än tåget hoppas jag, eller det är det jag kanske är!??

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Det handlar inte om hemligheter, jag har inga och inget att dölja, men jag vill stå fri och värja mig mot alla kommersiella budskap för det är det handlar om. Det finns inga fria luncher som bekant.
    När jag besökte Älvsjö-mässan i december kom det upp i min telefon att jag besökt mässan tio månader tidigare. Tackar som frågar, nu är min platsangivelse avstängd för gott i mobilen. Jag är inte dummare än tåget hoppas jag, eller det är det jag kanske är!??
    Du är väl också så gammal så att du hann läsa George Orwell före år 1984.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tycker man det är ett problem kan man skaffa en emailadress som man bara använder för att koppla facebookkontot, ljuga ihop alla sina personuppgifter och använda Onion browser till och endast till facebook. Då kommer de inte lyckas tanka någon användbar data från dig.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Ängslig? Inte det minsta, det gäller bara att stoppa tillbaka anden i flaskan och FB där det började, forum för Harvardstudenter. Att svenska myndigheter och den svenska regeringen kommunicerar med sina medborgare via ett amerikanskt kommersiellt företag utan transparens, det är vara ängslig och gör mig ängslig.
    Även "public service", främst Sveriges Radio, uppmuntrar ju aktivt deltagande på "sociala medier". Och bidrar därmed till att få folk att komma i händerna på krämarna bakom Facebook och Twitter.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •