Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Nytt namn på myndigheten som JVM tillhör

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nytt namn på myndigheten som JVM tillhör

Hej!
    Från årsskiftet har den myndighet som Järnvägsmuseet tillhör bytt namn till det mer passande Statens maritima och transporthistoriska museer vilket förkortas SMTM.

Med vänlig hälsning Henrik Reuterdahl, JVM

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nytt namn på myndigheten som JVM tillhör

Citat Ursprungligen postat av HP Visa inlägg
    Hej!
    Från årsskiftet har den myndighet som Järnvägsmuseet tillhör bytt namn till det mer passande Statens maritima och transporthistoriska museer vilket förkortas SMTM.

Det blev många versaler.

Skulle inte Järnvägsmuseet kunna förkortas Jvm eller möjligen JvM?

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Det blev många versaler.

Eftersom det ena är en myndighet och det andra är ett muséum som lyder under sagda myndighet så ser jag inte riktigt hur antalet bokstävder, versala eller gemena skulle vara någon större fråga.

Jag är övertygad om att alla som så vill kan kalla järnvägsmuséet för järnvägsmuséet alldeles oavsett vad den överordnade myndigheten heter.

När jag studerade vid Uppsala Universitet så var den överordnade myndigheten det inte längre existerande Universitets- och Högskoleämbetet, förkortat UHÄ, men det hindrade varken oss som studerade eller de som arbetade vid Uppsala Universitet att säga att det var just Uppsala Universitet det handlade om.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det blev många versaler.

Nu är detta inget språkforum, så jag vill bara hänvisa till regeringens skrivregler (som låter väldigt lika DN:s), avsnitten 8.7.2 och 8.7.4

Enligt dessa är nog SMTM helt korrekt, medan JVM kontra JvM är ett gränsfall, där det dels lutar åt Jvm, men dels sägs att nya av typen JvM inte bör skapas (och Jvm faller bort).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Jag är övertygad om att alla som så vill kan kalla järnvägsmuséet för järnvägsmuséet alldeles oavsett vad den överordnade myndigheten heter.

Det är precis det som SMTM själva gör: https://www.maritima.se/

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av HP Visa inlägg
    Hej!

Det blev många versaler.

Men det är ju vad Järnvägsmuseet redan faktiskt gör; dvs. man förkortar sitt namn JVM. Se exempelvis vad HP skriver i sitt inlägg ovan efter sitt namn. 😊

Eller menar du att man istället skulle skriva just 'Jvm' eller 'JvM'? 🙃

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu är detta inget språkforum, så jag vill bara hänvisa till regeringens skrivregler (som låter väldigt lika DN:s), avsnitten 8.7.2 och 8.7.4

Enligt dessa är nog SMTM helt korrekt, medan JVM kontra JvM är ett gränsfall, där det dels lutar åt Jvm, men dels sägs att nya av typen JvM inte bör skapas (och Jvm faller bort).
    Och klagar vi tillräckligt mycket på SMTM kanske de slopar förkortningen av sitt namn, såsom exempelvis Trafikverket anser sig ha gjort.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och klagar vi tillräckligt mycket på SMTM kanske de slopar förkortningen av sitt namn, såsom exempelvis Trafikverket anser sig ha gjort.
    Så dokumenten heter nu alltså t ex TrafikverketF?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Det är precis det som SMTM själva gör: https://www.maritima.se/
    smtm.se funkar ju också och de kommer säkert flytta så småningom när namnet sätt sig.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Så dokumenten heter nu alltså t ex TrafikverketF?
    Ingalunda. Trafikverksdokument förkortas TDOK, baserat på det skulle man möjligen kunna anse att Trafikverket förkortas T, men de har i sina egna skrivregler angett att namnet inte förkortas.

Letade du istället efter en motsvarighet till BVF/BVS/BVH etc finns den inte, dokumenten har följande former, vilka inte förkortas:
    Arbetsordning
    BVDOK
    Checklista
    Formell presentation
    Handledning
    Instruktion
    Krav
    Policy
    Processbeskrivning
    Riktlinje
    Rollbeskrivning
    Rutinbeskrivning
    Råd
    Sakområdesbeskrivning
    Strategidokument
    Trafiksäkerhetsbestämmelse
    Övergripande krav

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-01-07 klockan 12:48:36.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Och det är ju bara dumt tänk och tro att alla andra alltid vill skriva ut hela namn. Att Trafikverket vill ha som policy att man själva på externa papper alltid skriver ut Trafikverket är en sak, men det är bättre att de själva antyder vilken förkortning de vill skall användas, än att vi vanliga dödliga skall hitta på flera olika (där Trv och TRV är de två rimliga, medan TV väldigt lätt förvillar).
    Det var kanske det du menade med ditt inlägg.

Det hela liknar ju företag som vill skriva som sin logotyp (som addidas) där svenska språkråd är att inte följa det, utan skriva enligt normal standard, dvs Addidas, men att Addidas får ju själva skriva hur de vill.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2019-01-07 klockan 12:48:04. Anledning: Förtydligat

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Ingalunda. Trafikverksdokument förkortas TDOK, baserat på det skulle man möjligen kunna anse att Trafikverket förkortas T, men de har i sina egna skrivregler angett att namnet inte förkortas.
    Jag tappade bort en bokstav. Det jag tänkte på var föreskrifterna, men det skulle då ha stått TrafikverketFS.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Jag tappade bort en bokstav. Det jag tänkte på var föreskrifterna, men det skulle då ha stått TrafikverketFS.
    Nä, de heter ju TRVFS, men jag gissar att TRV i det sammanhanget ska anses betydelselöst, likt SJ, AGA, ASEA m fl.

Dessutom finns det ganska få TRVFS, bara 34 st gällande varav 23 utgivna 2010, Trafikverkets första år.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-01-07 klockan 13:06:11.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Nu har det blivit väldigt mycket off topic om skrivprinciper etc igen, folk är månne undersysselsatta i januari (jag är inget undantag) men nu kanske det kan räcka? Henrik skrev säkerligen detta för att sprida informationen om det nya namnet, inte för att folk skulle få grotta ned sig i skrivregler.

M J / mod

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Eftersom det ena är en myndighet och det andra är ett muséum som lyder under sagda myndighet så ser jag inte riktigt hur antalet bokstävder, versala eller gemena skulle vara någon större fråga.

När jag studerade vid Uppsala Universitet så var den överordnade myndigheten det inte längre existerande Universitets- och Högskoleämbetet, förkortat UHÄ, men det hindrade varken oss som studerade eller de som arbetade vid Uppsala Universitet att säga att det var just Uppsala Universitet det handlade om.
    Fast i motsats till Jvm är (och var) UU en egen myndighet. UHÄ har metamorfiserat via HSV till (nygamla) UKÄ.

Ja, synnerligen off-topic detta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu har det blivit väldigt mycket off topic om skrivprinciper etc igen, folk är månne undersysselsatta i januari (jag är inget undantag) men nu kanske det kan räcka? Henrik skrev säkerligen detta för att sprida informationen om det nya namnet, inte för att folk skulle få grotta ned sig i skrivregler.

M J / mod
    Det finns väl liksom inte så mycket att tillägga på det ursprungliga temat, så det är inte så konstigt att det börjar handla om något annat.

Hade staten valt ett enklare namn så hade ju behovet av en krånglig förkortning varit mindre, men vi järnvägare måste givetvis förkorta det ändå.

Jag tycker egentligen att det är mycket roligare att hitta på en bokstavskombination först, och sedan låta folk själva bestämma vad den betyder!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag tycker egentligen att det är mycket roligare att hitta på en bokstavskombination först, och sedan låta folk själva bestämma vad den betyder!
    Som med SSRT?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som med SSRT?
    Just det

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer