Några bilder till på resten av tåget, AMTRAKs tåg 91 "Silver Star" New York, NY - Miami, FL i januari 2011. Norr om Washington, DC där det är elektrifierat drog denna AEM-7AC. Också dessa är slopade nu.


Tydligen ett tillräckligt långt uppehåll i Baltimore, MD för att hinna sträcka på benen och ta dessa bilder... Merparten av vagnarna i tåget är Amfleet vagnar med sin karaktäristiska "runda" form som syns här. I långdistanstågen används Amfleet II vagnar från början av -80 talet som har berydligt större benutrymme än Amfleet I vagnarna från slutet av -70 talet och vändbara stolar med "leg rests" (stolarna kan vändas så de är i färdriktningen, men normalt så vänder man hela tåget istället). Amfleet II vagnarna har också större fönster och (manuella) dörrar endast i ena änden på vagnen.


Amfleet II Coach (=Stittvagn). Ganska bekväma vagnar, jag låter gärna bli sittvagn för en nattresa, men en fyratimmarsresa dagtid går bra! Fast det är förståss väldigt mycket bekvämare än nattbuss, eller nattflyg för den delen.


Vi tar en tur genom tåget. Notera att man saltar inne i vagne får att inte få is vid övergånen! Tur att Budd byggde i rostfritt stål...


Ett "Bedroom" i en Viewliner I sovvagn. Viewliner vagnarna har fönster i två våningar för att man ska få utsikt även från överbädden! "Bedroom" är de större och dyrare kupéerna (för två) med egen toalett/dusch samt tvärställda sängar och sidogång som i en europeisk sovvagn. Andra halvan av vagnen har "Roomettes", små kupeer (också för två) med längsgående sängar på vardera sidan om en mittgång. Just Viewlinervagnarna har också en toalett i kupen, men utan någon avskärmning. Det finns en gemensam dusch i vagnsänden, men tyvärr ingen normal toalett... Om jag förstått rätt ska Viewliner II sovvagnarna som är beställda få det som alternativ till den i kupén.


Vi fortsätter till "the Lounge car", café och sällskapsvagnen. I mitten av vagnen en serveringsdisk för kioskservering och en avdelning med bord på vardera sidan där man kan äta sitt medhavda, spela kort, hänga, snacka hela natten, ... lika gärna som äta det man köpt i kiosken. Ganska tråkig i jämförelse med en panoramavagn "Observation car" som det är i tvåvåningstågen. Tåg som inte har sovvagnar har bara en sådan här som "Café car" och ingen restaurangvagn. Just "Silver Star" har fått restaurangvagnen indragen sedan ett par år och lägre priser på sovkupéer (mat ingår annars i sovvagnspriset) när det blev brist på fungerande restaurangvagnar. "Silver Meteor" som också går New York - Miami i stort sett parallellt har dock kvar restaurangvagnen.


Just restaurangvagnen skrev jag om i förra inlägget: In the Dining car [US].