Fortsätter amerikabilderna med ett besök i restaurangvagnen (Dining car eller Diner på amerikansk engelska) på tåg 91 "Silver Star" i januari 2011. Det är en s.k. "Heritage Diner" från -50 talet som då fortfarande gick i de långväga tågen till/från New York där lastprofilen inte tillåter tvåvåningståg. Alla "
Heritage" vagnar har slopats nu när de nybyggda
Viewliner II restaurangvagnarna tillslut satts i trafik. (
Nu till salu!)
För att äta måste man boka bord, hovmästaren går runt och tar upp bordsbeställningar, först i sovvagnarna, sen i sittvagnarna och sist i sällskaps/cafévagnen. Om det är lugnt som här kan det finnas plaser över att få på en gång om man kommit på tåget senare.

Sittningen i AMTRAKs restaurangvagnar är inte fri utan man blir anvisad ett bord, normalt med minst en persom till. Det är delvis ett sätt att fylla upp vagnen effektivt, men också trevligt att få någon att prata med på en lång resa om man åker själv. Amerikaner är ofta sociala att prata med över en lunch eller så... Jag gillar "retroaffischen" på menyn, AMTRAK har många sådana i olika reklam och affischer på stationer mm. men tyvärr inga som souvenirer.

Alltid trevligt medn utsikt från middagsbordet!

Någon form av kycklinggryta, tror jag... Maten var lagad ombord och helt OK men inget särskilt. Min erfarenhet är att det är bättre mat i tågen med Superliner vagnar, tänker att det finns plats för bättre kök i hela undevåningen på tvåvåningsvagnarna.

Ungefär såhär ser en Heritage Diner ut utifrån föresten. Det är en annan vagn vid ett annat tillfälle, och Heritage Diners var ett antal lite olika vagnar byggda för olika järnvägar men som gjorts någolunda utbytbara i trafiken.