Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: DSB återinför begränsad servering

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

DSB återinför begränsad servering

DSB meddelar på sin hemsida att de åter börjar med servering på tåg. På "de flesta InterCity- og InterCityLyn-tog" kommer man att från ett fast försäljningsställe i tåget vid vissa tidpunkter sälja kaffe, te, mineralvatten, nötmix och marcipanbrød. Helt klart ett framsteg, även om sortimentet inte är så stort.

Utifrån tidigare turer i frågan tror jag att DSB inte kommer att ha den begränsade serveringen på EC-tågen mellan Själland och Hamburg. Däremot kan nog resenärer som reser från Köpenhamn via Jylland till Hamburg räkna med att den ska finnas på den danska delen av sträckan, något som den hittills inte har gjort annat än i 1 klass. (Jag vet inte om den hittillsvarande i 1 klass har haft samma sortiment som den som nu införs.)

Medlem
    nov 2017

Sv: DSB återinför begränsad servering

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    DSB meddelar på sin hemsida att de åter börjar med servering på tåg. På "de flesta InterCity- og InterCityLyn-tog" kommer man att från ett fast försäljningsställe i tåget vid vissa tidpunkter sälja kaffe, te, mineralvatten, nötmix och marcipanbrød. Helt klart ett framsteg, även om sortimentet inte är så stort.

Utifrån tidigare turer i frågan tror jag att DSB inte kommer att ha den begränsade serveringen på EC-tågen mellan Själland och Hamburg. Däremot kan nog resenärer som reser från Köpenhamn via Jylland till Hamburg räkna med att den ska finnas på den danska delen av sträckan, något som den hittills inte har gjort annat än i 1 klass. (Jag vet inte om den hittillsvarande i 1 klass har haft samma sortiment som den som nu införs.)
    Jag har nu hört från en vederhäftig dansk privatperson att försäljningen sker från en serveringskupe när och om tågpersonalen hinner med det. Ofta mellan Odense och Fredericia. Ibland också omkring Slagelse. Han vet ännu inte om samma service lämnas på IC-tågen Århus - Fredericia - Flensburg (-Hamburg), men han säger att det redan finns läskedrycksautomater i de IC3-enheter som går till Hamburg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har nu hört från en vederhäftig dansk privatperson att försäljningen sker från en serveringskupe när och om tågpersonalen hinner med det. Ofta mellan Odense och Fredericia. Ibland också omkring Slagelse. Han vet ännu inte om samma service lämnas på IC-tågen Århus - Fredericia - Flensburg (-Hamburg), men han säger att det redan finns läskedrycksautomater i de IC3-enheter som går till Hamburg.
    Tjaa vad ska man säga om detta ? Ska det betraktas som ”bättre än ingenting” och ”man kan ju avstå”
    Men altså en nötpåse eller ett marcipanbröd ? Det låter ju som nödmat att ge gratis om något oväntat händer. Och kaffe i form av pulverkaffe ?

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2019-01-06 klockan 22:33:00.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tjaa vad ska man säga om detta ? Ska det betrakta som ”bättre än ingenting” och ”man kan ju avstå”
    Men altså en nötpåse eller ett marcipanbröd ? Det låter ju som nödmat att ge gratis om något oväntat händer. Och kaffe i form av pulverkaffe ?
    Ja, ungefär så. Serveringen ligger på en miniminivå. Men det är en trygghet för oss resenärer att veta att det finns nånting att få i magen under en minst fem timmar lång resa ifall man inte har haft möjlighet att köpa något innan man steg på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast det är ingen nyhet. Ja, visst ligger den under "Aktuelle kampagner", men det har varit så i 1,5 år. Se https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyh...ge-i-dsbs-tog/ som är daterad till 2017-06-13.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av linlars Visa inlägg
    Fast det är ingen nyhet. Ja, visst ligger den under "Aktuelle kampagner", men det har varit så i 1,5 år. Se https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyh...ge-i-dsbs-tog/ som är daterad till 2017-06-13.
    Oj då. Tack för klarläggandet! Jag har av förra årets diskussioner i Postvagnen och andra sociala medier fått det bestämda intrycket att det inte förekommer någon som helst servering på DSB-tåg, utöver en begränsad servering i 1 klass. Därför trodde jag att det som stod under "aktuella kampanjer" var en nyhet när jag läste det häromdagen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •