Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    13

    Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    En författare jag känner har en fråga som Postvagnen lär kunna hjälpa till med. Han skulle behöva en tidtabell för tåg mellan Berlin och Stockholm, helst för hela första halvåret 1935.


  2. #2
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 077

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Hur viktigt är det att det är just 1935? Jag har fyra år fel åt varje håll, 1931 och 1939. Eftersom Södra Stambanan fick eldrift 1933 så lär 1931 års tidtabell vara mer avvikande (men det är inga gigantiska skillnader där heller), men 1939 och 1935 är sannolikt ganska jämförbara så länge inte exakta minuttal är av vikt. Rörande restid och antal förbindelser bör det ha varit nästan exakt samma dessa år.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    13

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Jag ska fråga honom om det är nära nog med 1939 men på din beskrivning så låter det ju som det.


  4. #4

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Ur tysk synpunkt finns tidtabellen sommar 1939 här (15. Mai bis 7. Oktober 1939).


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    13

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Han säger att exakta minuttal inte är så viktigt och att 1939 funkar. Det handlar mest om restider och antal förbindelser. Om det är möjligt att åka så som han tänkt att personerna i boken ska.

    Jag passar Sörens tyska tips vidare, och tar tacksamt emot det Mattias har.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    13

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Ur tysk synpunkt finns tidtabellen sommar 1939 här (15. Mai bis 7. Oktober 1939).
    Det står inga tider för stationerna på vägen, till exempel mellan Malmö och Stockholm. Visar man inte dem av platsskäl bara, eller går tåget nonstop?


  7. #7

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Citat Ursprungligen postat av AndersH Visa inlägg
    Det står inga tider för stationerna på vägen, till exempel mellan Malmö och Stockholm. Visar man inte dem av platsskäl bara, eller går tåget nonstop?
    Jag satsar på det första.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 851

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Citat Ursprungligen postat av AndersH Visa inlägg
    Det står inga tider för stationerna på vägen, till exempel mellan Malmö och Stockholm. Visar man inte dem av platsskäl bara, eller går tåget nonstop?
    Det är säkerligen så att man av utrymmesskäl valt att bara ta med ett fåtal svenska stationer.

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-01-07 klockan 09:07:40.

  9. #9
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 077

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Jag är på mitt jobb just nu, men kan ge ett mer detaljerat svar i eftermiddag.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    278

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Citat Ursprungligen postat av AndersH Visa inlägg
    Det står inga tider för stationerna på vägen, till exempel mellan Malmö och Stockholm. Visar man inte dem av platsskäl bara, eller går tåget nonstop?
    Dessa uppgifter finns i andra tabeller. T.ex. finns Stockholm-Malmö-Trelleborg här


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 851

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Dessa uppgifter finns i andra tabeller. T.ex. finns Stockholm-Malmö-Trelleborg här
    Och om någon undrar över varför metropoler som Vislanda och Hästveda finns med så beror det säkert på att dessa på den tiden hade anslutande banor.


  12. #12
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 077

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    I 1939 års tidtabell fanns två förbindelser per riktning, båda med direkta sovvagnar som dock gick som sittvagn på dagsträckor.


    Första alternativet söderut:

    St 1
    Avg 22.35 Stockholm C
    Avg 23.07 Södertälje S
    Avg 0.07 Nyköping C
    Ank 1.00 Norrköping C
    Avg 1.02 Norrköping C
    Ank 1.42 Linköping C
    Avg 1.46 Linköping C
    Ank 2.13 Mjölby
    Avg 2.20 Mjölby
    Avg 2.57 Tranås
    Ank 3.40 Nässjö
    Avg 3.43 Nässjö
    Ank 4.51 Alvesta
    Avg 4.58 Alvesta
    Avg 5.11 Vislanda
    Avg 5.38 Älmhult
    Ank 6.17 Hässleholm
    Avg 6.25 Hässleholm
    Ank 7.01 Eslöv
    Avg 7.05 Eslöv
    Ank 7.19 Lund C
    Avg 7.22 Lund C
    Ank 7.36 Malmö C
    Avg 7.45 Malmö C
    Ank 8.13 Trälleborg F
    FÄRJA
    Avg 8.50 Trälleborg F
    Ank 13.00 Saßnitz Hafen
    D 14
    Avg 13.43 Saßnitz Hafen
    Avg 13.52 Saßnitz
    Avg 14.18 Bergen (Rügen)
    Ank 14.49 Stralsund
    Avg 15.00 Stralsund
    Avg 15.25 Greifswald
    Avg 16.03 Ducherow
    Avg 16.30 Pasewalk
    Ank 18.13 Berlin Stettiner Bf



    Andra alternativet söderut:

    St 97
    Avg 13.50 Stockholm C
    Ank 15.57 Norrköping C
    Avg 16.01 Norrköping C
    Ank 18.11 Nässjö
    Avg 18.16 Nässjö
    Ank 19.17 Alvesta
    Avg 19.21 Alvesta
    Ank 20.35 Hässleholm
    Avg 20.40 Hässleholm
    Ank 21.16 Eslöv
    Avg 21.18 Eslöv
    Ank 21.32 Lund C
    Avg 21.34 Lund C
    Ank 21.48 Malmö C
    St 7
    Avg 22.05 Malmö C
    Ank 22.31 Trälleborg F
    FÄRJA
    Avg 22.54 Trälleborg F
    Ank 3.04 Saßnitz Hafen
    D 18
    Avg 3.36 Saßnitz Hafen
    Avg 3.46 Saßnitz
    Avg 4.11 Bergen (Rügen)
    Ank 4.38 Stralsund
    Avg 4.48 Stralsund
    Avg 5.12 Greifswald
    Avg 5.39 Anklam
    Avg 6.12 Pasewalk
    Ank 6.32 Prenzlau
    Ank 7.54 Berlin Stettiner Bf



    Första alternativet norrut:

    D 13
    Avg 11.20 Berlin Stettiner Bf
    Avg 13.01 Pasewalk
    Avg 14.00 Greifswald
    Ank 14.31 Stralsund
    Avg 14.41 Stralsund
    Avg 15.12 Bergen (Rügen)
    Ank 15.37 Saßnitz
    Ank 15.46 Saßnitz Hafen
    FÄRJA
    Avg 16.26 Saßnitz Hafen
    Ank 20.36 Trälleborg F
    St 2
    Avg 21.07 Trälleborg F
    Ank 21.38 Malmö C
    Avg 21.55 Malmö C
    Ank 22.09 Lund C
    Avg 22.11 Lund C
    Ank 22.25 Eslöv
    Avg 22.30 Eslöv
    Ank 23.06 Hässleholm
    Avg 23.12 Hässleholm
    Ank 0.23 Alvesta
    Avg 0.30 Alvesta
    Ank 1.36 Nässjö
    Avg 1.43 Nässjö
    Avg 2.21 Tranås
    Ank 2.50 Mjölby
    Avg 2.57 Mjölby
    Ank 3.21 Linköping C
    Avg 3.25 Linköping C
    Avg 3.44 Norsholm
    Ank 4.05 Norrköping C
    Avg 4.10 Norrköping C
    Ank 4.58 Nyköping C
    Avg 5.01 Nyköping C
    Ank 5.55 Södertälje S
    Ank 6.30 Stockholm C


    Andra alternativet norrut:

    D 17
    Avg 21.21 Berlin Stettiner Bf
    Avg 22.40 Prenzlau
    Avg 22.59 Pasewalk
    Avg 23.23 Ducherow
    Avg 23.35 Anklam
    Avg 0.04 Greifswald
    Ank 0.31 Stralsund
    Avg 0.41 Stralsund
    Avg 1.07 Bergen (Rügen)
    Ank 1.317 Saßnitz
    Ank 1.41 Saßnitz Hafen
    FÄRJA
    Avg 2.10 Saßnitz Hafen
    Ank 6.20 Trälleborg F
    St 8
    Avg 6.45 Trälleborg F
    Ank 7.11 Malmö C
    St 98
    Avg 7.35 Malmö C
    Avg 7.50 Lund C
    Ank 8.38 Hässleholm
    Avg 8.46 Hässleholm
    Ank 9.57 Alvesta
    Avg 10.02 Alvesta
    Ank 11.05 Nässjö
    Avg 11.14 Nässjö
    Ank 12.18 Mjölby
    Avg 12.21 Mjölby
    Ank 13.21 Norrköping C
    Avg 13.24 Norrköping C
    Ank 15.18 Södertälje S
    Ank 15.50 Stockholm C



    Om vi nu skulle titta i 1935 års tidtabell så torde den svenska delen vara nästan helt identisk, sannolikt enbart skillnader på enstaka minuter.

    På den tyska delen får vi dock räkna med ca 20-30 minuter längre gångtid, då förbindelsen från ön Rügen till Stralsund öppnades 1936, innan dess färjades tågen alltså även denna korta sträcka, vilket tog ca 20 minuter i anspråk.

    Det är så nära jag kan komma med saker jag har hemma. Hoppas det är till någon nytta!

    M J


  13. #13
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 866

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    I 1939 års tidtabell fanns två förbindelser per riktning, båda med direkta sovvagnar som dock gick som sittvagn på dagsträckor.
    - - -
    Om vi nu skulle titta i 1935 års tidtabell så torde den svenska delen vara nästan helt identisk, sannolikt enbart skillnader på enstaka minuter.
    - - -
    På den tyska delen får vi dock räkna med ca 20-30 minuter längre gångtid, då förbindelsen från ön Rügen till Stralsund öppnades 1936, innan dess färjades tågen alltså även denna korta sträcka, vilket tog ca 20 minuter i anspråk.
    Det är så nära jag kan komma med saker jag har hemma. Hoppas det är till någon nytta!
    M J
    Jag vill bara nämna att det måste vara sommartidtabellen 1939 som Mattias J har gått efter, och inget ont i det, såklart. Men om författaren som är frågeställarens uppdragsgivare också var ute efter tågtider från 1939 före försommarens tidtabellsskifte så får man räkna med att vagnen då gick kanske tjugo minuter tidigare från Stockholm C och gjorde uppehåll vid fler mellanstationer, samt något liknande motsvarande åt andra hållet. Jag lutar mig mot den tyska sommartidtabell som Måns Johannesson länkade till ovan, och känner mig bra säker på att de snälltågsvarianter som där anges ha gått t o m 3 september inte gick före sommaren. Det brukade vara så att snälltågen 7 och 8 gick Stockholm - Malmö höst, vinter och vår, men sommartid var uppdelade på det snabba tågparet 97/98 och det långsammare som jag tror hette 87/88.

    Det här är väl fullständigt betydelselöst i dag, så när som på att det eventuellt kan vara av intresse för författaren att det är bäst att inte nämna tågnumren 97 och 98 om det gäller en tågresa som gick på vintern eller våren. Men eftersom författaren ändå egentligen var ute efter 1935 så kommer hen väl ändå att vara försiktig med detaljer.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    dec 2018
    Inlägg
    31

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Intressant. St 1 och 2 - är de alltså dagens nattåg 1 och 2 som har funnits i så lång tid?


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 851

    Sv: Tidtabell Berlin–Stockholm 1935

    Citat Ursprungligen postat av Per Eric Rosén Visa inlägg
    Intressant. St 1 och 2 - är de alltså dagens nattåg 1 och 2 som har funnits i så lång tid?
    Nej, de båda tågnumren gjorde ett långt uppehåll under 1980- och 1990-talen.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •