En författare jag känner har en fråga som Postvagnen lär kunna hjälpa till med. Han skulle behöva en tidtabell för tåg mellan Berlin och Stockholm, helst för hela första halvåret 1935.
En författare jag känner har en fråga som Postvagnen lär kunna hjälpa till med. Han skulle behöva en tidtabell för tåg mellan Berlin och Stockholm, helst för hela första halvåret 1935.
Hur viktigt är det att det är just 1935? Jag har fyra år fel åt varje håll, 1931 och 1939. Eftersom Södra Stambanan fick eldrift 1933 så lär 1931 års tidtabell vara mer avvikande (men det är inga gigantiska skillnader där heller), men 1939 och 1935 är sannolikt ganska jämförbara så länge inte exakta minuttal är av vikt. Rörande restid och antal förbindelser bör det ha varit nästan exakt samma dessa år.
Jag ska fråga honom om det är nära nog med 1939 men på din beskrivning så låter det ju som det.
Ur tysk synpunkt finns tidtabellen sommar 1939 här (15. Mai bis 7. Oktober 1939).
Han säger att exakta minuttal inte är så viktigt och att 1939 funkar. Det handlar mest om restider och antal förbindelser. Om det är möjligt att åka så som han tänkt att personerna i boken ska.
Jag passar Sörens tyska tips vidare, och tar tacksamt emot det Mattias har.
Jag är på mitt jobb just nu, men kan ge ett mer detaljerat svar i eftermiddag.
Dessa uppgifter finns i andra tabeller. T.ex. finns Stockholm-Malmö-Trelleborg här
I 1939 års tidtabell fanns två förbindelser per riktning, båda med direkta sovvagnar som dock gick som sittvagn på dagsträckor.
Första alternativet söderut:
St 1
Avg 22.35 Stockholm C
Avg 23.07 Södertälje S
Avg 0.07 Nyköping C
Ank 1.00 Norrköping C
Avg 1.02 Norrköping C
Ank 1.42 Linköping C
Avg 1.46 Linköping C
Ank 2.13 Mjölby
Avg 2.20 Mjölby
Avg 2.57 Tranås
Ank 3.40 Nässjö
Avg 3.43 Nässjö
Ank 4.51 Alvesta
Avg 4.58 Alvesta
Avg 5.11 Vislanda
Avg 5.38 Älmhult
Ank 6.17 Hässleholm
Avg 6.25 Hässleholm
Ank 7.01 Eslöv
Avg 7.05 Eslöv
Ank 7.19 Lund C
Avg 7.22 Lund C
Ank 7.36 Malmö C
Avg 7.45 Malmö C
Ank 8.13 Trälleborg F
FÄRJA
Avg 8.50 Trälleborg F
Ank 13.00 Saßnitz Hafen
D 14
Avg 13.43 Saßnitz Hafen
Avg 13.52 Saßnitz
Avg 14.18 Bergen (Rügen)
Ank 14.49 Stralsund
Avg 15.00 Stralsund
Avg 15.25 Greifswald
Avg 16.03 Ducherow
Avg 16.30 Pasewalk
Ank 18.13 Berlin Stettiner Bf
Andra alternativet söderut:
St 97
Avg 13.50 Stockholm C
Ank 15.57 Norrköping C
Avg 16.01 Norrköping C
Ank 18.11 Nässjö
Avg 18.16 Nässjö
Ank 19.17 Alvesta
Avg 19.21 Alvesta
Ank 20.35 Hässleholm
Avg 20.40 Hässleholm
Ank 21.16 Eslöv
Avg 21.18 Eslöv
Ank 21.32 Lund C
Avg 21.34 Lund C
Ank 21.48 Malmö C
St 7
Avg 22.05 Malmö C
Ank 22.31 Trälleborg F
FÄRJA
Avg 22.54 Trälleborg F
Ank 3.04 Saßnitz Hafen
D 18
Avg 3.36 Saßnitz Hafen
Avg 3.46 Saßnitz
Avg 4.11 Bergen (Rügen)
Ank 4.38 Stralsund
Avg 4.48 Stralsund
Avg 5.12 Greifswald
Avg 5.39 Anklam
Avg 6.12 Pasewalk
Ank 6.32 Prenzlau
Ank 7.54 Berlin Stettiner Bf
Första alternativet norrut:
D 13
Avg 11.20 Berlin Stettiner Bf
Avg 13.01 Pasewalk
Avg 14.00 Greifswald
Ank 14.31 Stralsund
Avg 14.41 Stralsund
Avg 15.12 Bergen (Rügen)
Ank 15.37 Saßnitz
Ank 15.46 Saßnitz Hafen
FÄRJA
Avg 16.26 Saßnitz Hafen
Ank 20.36 Trälleborg F
St 2
Avg 21.07 Trälleborg F
Ank 21.38 Malmö C
Avg 21.55 Malmö C
Ank 22.09 Lund C
Avg 22.11 Lund C
Ank 22.25 Eslöv
Avg 22.30 Eslöv
Ank 23.06 Hässleholm
Avg 23.12 Hässleholm
Ank 0.23 Alvesta
Avg 0.30 Alvesta
Ank 1.36 Nässjö
Avg 1.43 Nässjö
Avg 2.21 Tranås
Ank 2.50 Mjölby
Avg 2.57 Mjölby
Ank 3.21 Linköping C
Avg 3.25 Linköping C
Avg 3.44 Norsholm
Ank 4.05 Norrköping C
Avg 4.10 Norrköping C
Ank 4.58 Nyköping C
Avg 5.01 Nyköping C
Ank 5.55 Södertälje S
Ank 6.30 Stockholm C
Andra alternativet norrut:
D 17
Avg 21.21 Berlin Stettiner Bf
Avg 22.40 Prenzlau
Avg 22.59 Pasewalk
Avg 23.23 Ducherow
Avg 23.35 Anklam
Avg 0.04 Greifswald
Ank 0.31 Stralsund
Avg 0.41 Stralsund
Avg 1.07 Bergen (Rügen)
Ank 1.317 Saßnitz
Ank 1.41 Saßnitz Hafen
FÄRJA
Avg 2.10 Saßnitz Hafen
Ank 6.20 Trälleborg F
St 8
Avg 6.45 Trälleborg F
Ank 7.11 Malmö C
St 98
Avg 7.35 Malmö C
Avg 7.50 Lund C
Ank 8.38 Hässleholm
Avg 8.46 Hässleholm
Ank 9.57 Alvesta
Avg 10.02 Alvesta
Ank 11.05 Nässjö
Avg 11.14 Nässjö
Ank 12.18 Mjölby
Avg 12.21 Mjölby
Ank 13.21 Norrköping C
Avg 13.24 Norrköping C
Ank 15.18 Södertälje S
Ank 15.50 Stockholm C
Om vi nu skulle titta i 1935 års tidtabell så torde den svenska delen vara nästan helt identisk, sannolikt enbart skillnader på enstaka minuter.
På den tyska delen får vi dock räkna med ca 20-30 minuter längre gångtid, då förbindelsen från ön Rügen till Stralsund öppnades 1936, innan dess färjades tågen alltså även denna korta sträcka, vilket tog ca 20 minuter i anspråk.
Det är så nära jag kan komma med saker jag har hemma. Hoppas det är till någon nytta!
M J
Jag vill bara nämna att det måste vara sommartidtabellen 1939 som Mattias J har gått efter, och inget ont i det, såklart. Men om författaren som är frågeställarens uppdragsgivare också var ute efter tågtider från 1939 före försommarens tidtabellsskifte så får man räkna med att vagnen då gick kanske tjugo minuter tidigare från Stockholm C och gjorde uppehåll vid fler mellanstationer, samt något liknande motsvarande åt andra hållet. Jag lutar mig mot den tyska sommartidtabell som Måns Johannesson länkade till ovan, och känner mig bra säker på att de snälltågsvarianter som där anges ha gått t o m 3 september inte gick före sommaren. Det brukade vara så att snälltågen 7 och 8 gick Stockholm - Malmö höst, vinter och vår, men sommartid var uppdelade på det snabba tågparet 97/98 och det långsammare som jag tror hette 87/88.
Det här är väl fullständigt betydelselöst i dag, så när som på att det eventuellt kan vara av intresse för författaren att det är bäst att inte nämna tågnumren 97 och 98 om det gäller en tågresa som gick på vintern eller våren. Men eftersom författaren ändå egentligen var ute efter 1935 så kommer hen väl ändå att vara försiktig med detaljer.
Intressant. St 1 och 2 - är de alltså dagens nattåg 1 och 2 som har funnits i så lång tid?