Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Sommarresa 2017 (Del 4)

Sommarresa 2017 (Del 4)

Del 1
    Del 2
    Del 3

I förra delen lämnade jag Portugal och Porto. Från Portugal går det såklart bara att ta sig med tåg till ett annat land, nämligen Spanien. Från Porto går det två gånger dagligen ett tåg till staden Vigo, en stad med drygt 300 000 invånare. Här är en järnvägskarta över Portugal och Spanien. Vigo var inte ett ursprungligt mål på vägen, men för att kunna ta mig vidare med tåg fick jag övernatta en natt i denna stad.

15 juli
    07151004 by Anders Olsson, on Flickr
    Framme i Vigo 11:35, tågresan tog lite mer än 2 timmar.

16 juli
    07162005 by Anders Olsson, on Flickr
    Nästa dag skulle jag bege mig på en 11 timmar lång tågresa med IC280. Lite svårt att se på bilden, men till en början bestod tåget bara av två vagnar, under vägen kopplades fler vagnar till och även en restaurangvagn.

07162003 by Anders Olsson, on Flickr
    På stationen fanns även lite andra spännande tåg. Som detta, ett turisttåg (på spanska) som trafikerar flera olika rutter i Galicien under sommaren.

07162007 by Anders Olsson, on Flickr
    Ett inte allt för roligt lok, Serie 251, tillhörande Renfe Mercancias.

07162008 by Anders Olsson, on Flickr
    Gårdagskvällens ankommande tåg från Porto har stått och vilat sig över natten i Vigo och ska på morgonen göra ännu en resa över landsgränsen in i Portugal.

07195001 by Anders Olsson, on Flickr
    Målet med resan var Estación de Abando Indalecio Prieto, Bilbaos huvudstation.

Detta blev ett kort inlägg, men sen blir det fler bilder från Bilbao, en mycket trevlig stad i norra Spanien.
    Tack för visat intresse.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Sommarresa 2017 (Del 4)

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Nästa dag skulle jag bege mig på en 11 timmar lång tågresa med IC280. Lite svårt att se på bilden, men till en början bestod tåget bara av två vagnar, under vägen kopplades fler vagnar till och även en restaurangvagn.
    Åkte du direktvagn från Vigo till Bilbao?
    Jag ville kolla hur det går, men nu i T19 går IC280 från A Coruna till Hendaye, och verkar inte ha anslutning från Vigo eller anslutning till Bilbao, men det är ju å andra sidan snart 2 år sedan.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Åkte du direktvagn från Vigo till Bilbao?
    Jag ville kolla hur det går, men nu i T19 går IC280 från A Coruna till Hendaye, och verkar inte ha anslutning från Vigo eller anslutning till Bilbao, men det är ju å andra sidan snart 2 år sedan.
    Ja, jag åkte med direktvagn från Vigo till Bilbao.
    Jag vet inte var och hur du kollar, men jag får upp IC280 på renfe.com
    Här är tidtabellen: http://horarios.renfe.com/HIRRenfeWe...0h.%2016%20min.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Ja, jag åkte med direktvagn från Vigo till Bilbao.
    Jag vet inte var och hur du kollar, men jag får upp IC280 på renfe.com
    Här är tidtabellen: http://horarios.renfe.com/HIRRenfeWe...0h.%2016%20min.
    Ja nu när jag letar igen hittar jag den till och med på DBs. sajt.
    Men på Renfes egen får jag nu upp en förbindelse där man skall byta i MIRANDA DE EBRO mellan tåg 280 och 280 (ja, det står så).
    Medan om jag söker från A Coruna till Hendaye hos DB får jag också upp direkttåget med tågnummer 280, så det är som du säger att det måste kopplas ihop och kopplas isär på några ställen.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja nu när jag letar igen hittar jag den till och med på DBs. sajt.
    Men på Renfes egen får jag nu upp en förbindelse där man skall byta i MIRANDA DE EBRO mellan tåg 280 och 280 (ja, det står så).
    Medan om jag söker från A Coruna till Hendaye hos DB får jag också upp direkttåget med tågnummer 280, så det är som du säger att det måste kopplas ihop och kopplas isär på några ställen.
    Av någon anledning bokade jag resan där jag skulle ”byta” i Miranda, förmodligen för att den var billigare än direktresan. Men det var ju samma tåg hela vägen. Väldigt märkligt och lite rörigt. Hade egentligen olika sittplatser, men kunde sitta kvar på samma plats hela resan.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •