Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Några bilder från Strasbourg oktober 2018

  1. #1
    Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Några bilder från Strasbourg oktober 2018

    I början av oktober förra året, dvs 2018, gjorde jag en kort resa till Strasbourg. Syftet var att se staden men också att åka IC-tåg i Rhendahlen och med den nyaste TGV-linjen. Framresan gick med SAS A320 Arlanda - Düsseldorf. Från Düsseldorf Flughafen med DB RE-tåg in till Düsseldorf Hbf. Efter ett kort uppehåll där, med besök i tidningsaffären, vidare med DB IC 2313 avg 12.27 via Köln och vänstra Rhen-stranden till Mannheim Hbf ank 15.21. Det IC-tåget går den långa sträckan Hamburg-Altona - Köln - Stuttgart - Offenburg. Tyvärr hade kylsystemen havererat i restaurangvagnen så ingen varm mat kunde säljas, bara sandwich o likn. Dvs symbolen "kniv och gaffel" blev till ett "vinglas". I Mannheim byte över plattform till ICE 371, avg 15.36, som förde mig via Mainz och Karlsruhe till Offenburg, ank 16.27. ICE 371 kom från Berlin Ostbahnhof och gick till Interlaken. Om jag hade suttit kvar i IC-tåget hade jag kommit till Offenburg kl 18.14, men då fått se även Stuttgart.

    Offenburg är en trevlig station att vänta på, då den ligger på huvudlinjen mot Schweiz och trafiken med olika typer av godståg är mycket tät. För min del gällde tågbyte till ett lokaltåg - trots elektrifierat dieselmotorvagn - som kallades Ortenau-S-Bahn och som kördes i 30/60-minuterstrafik Offenburg - Strasbourg, via gränsstationen Kehl och över Rhen. Varken tull- id- eller biljettkontroll skedde på sträckan över gränsen. I Strasbourg ankomst till ett sydligt säckspår ganska långt från stationsbyggnaden.

    Nu till bilderna från Strasbourg:




    Om man kommer gåendes från stadscentrum så är det detta man ser när man kommer från kvartersbebyggelsen och ut på Place de la Gare. Inte ser det ut som en järnvägsstation precis. Snarare något slags modern arena, men det är det inte.




    Lite närmare ser man SNCF-skylten: GARE DE STRASBOURG. Man har ställt denna konstruktion framför stationshuset, som är byggt på den tyska tiden(1871-1918) 1898..




    Inne i den nya hallen. Under stationen finns en ytterligare hall och under den en spårväg som går vinkelrätt mot järnvägsspåren. Till den undre hallen och spårvägen kommer man med rulltrappor från den nya hallen. Den senare blev klar 2007 i samband med att TGV-trafiken startade.




    Den ursprungliga stationshallen, Hall Central, med olika butiker och service. Jag tycker det är lite intressant att se hur olika utbud det finns på större stationer i olika länder. Kan det bero på hur de olika stationsförvaltarna driver sina intressen, eller är det så att resenärerna i de olika länderna har så olika vanor vad de vill köpa. Här hemma har vi ju Jernhusen, som kör sitt.



    På spårsidan finns en fin gammal tysk banhall i två skepp med genomgående spår. Norr och söder om stationshuset finns därutöver några kortare säckspår för lokaltrafiken. Tåget på bilden är ett TGV-tåg vid stamplattformen med en lite ovanlig rutt. Det går Marseille(avg 8.05) - Lyon - Mulhouse - Strasbourg - Frankfurt am Main(ank 15.58). Endast en förbindelse per dygn. Eftersom tåget byter körriktning i Strasbourg så kom det en ny förare och låste upp bakhytten och körde resten av sträckan mot, och i Tyskland.



    I den norra lokaltågssäcken, med tre spår, står ett modernt regionaltåg. Vet inte vart det skulle gå. Det står Grand Est på det, kan det gå på gamla huvudlinjen mot Paris?




    ICE-tåget går Paris - Stuttgart. Det var en timme försenat.


    Nu lämnar vi järnvägsmiljön och tittar på några bilder från staden:



    Strasbourg säger sig vara Frankrikes ledande spårvägsstad. Nätet fungerade bra och man har byggt en del undejordiska sträckor, bl a under centralstationen. Vi ser en vagn på väg ner i tunneln dit. Intressant är att en av linjerna har sin ändhållplats i Tyskland, på andra sidan Rhen i Kehl.




    Miljöerna i centrala delarna har sina spår från den Tyska tiden 1871 - 1918. Här var det tvåspråkigt och många turister. En trevlig blandning av tysk och fransk gastronomi.




    Katedralen i Strasbourg fick bara ett torn. Det andra blev aldrig byggt. En imponerande byggnad, helt i nivå med Kölnerdomen.



    Denna byggnad är nog den vi oftast ser i TV-nyheterna. Det är Europaparlamentet, med alla medlemsstaternas flaggor slokande i dimman.



    Dags att starta hemresan till Stockholm. Jag hade bokat in mig på en av de två dagliga TGV-förbindelser som går Strasbourg(avg 15.08) - Bryssel, utan att de går in i Paris. Dessutom är det just i detta tåg koppling med ett tågsätt till Nantes. Delning sker i Marne la Vallée, strax öster om Paris. Min biljett hette TGV - Leisure 1.Class, men den dög inte för den fina SNCF-Loungen i Strasbourg, där de motade ut mig. Ombord på tåget var det dock ingen diskriminering och resan gick bekvämt i 320 km/h, inkl besök i Bistron.



    Sista bilden är efter min avstigning på stationen Aeroport CDG2 TGV(så står det på biljetten). Ungefär hälften av resenärerna från det nästan fullsatta TGV-tåget steg av här, resten av dem fortsatte mot Bryssel.
    Järnvägstjänstemännen t v på bilden, är de något slags plattformsinspektörer? Rött band i mössan har väl med tågklarering att göra, men den andre?

    SAS avgick CDG 19.30 och jag kom hem i god ordning samma kväll.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 866

    Sv: Några bilder från Strasbourg oktober 2018

    Tack för detta! Jo Strassbourg är en mycket fin och trevlig stad! Och gränstrakterna mellan Tyskland och Frankrike lika så. Det bästa från två länder! Och kulturerna har verkligen blandats på ett bra sätt. JAg minns en cykelsemester på småvägar i detta område. På en backig och kurvig väg kom jag och min följeslagare fram till 2 män som hade fått punktering på en av de franskaste bilar man kan tänka sig Citroen CV2! Men när vi närmade oss och stannade visade det sig att de pratade tyska!


  3. #3

    Sv: Några bilder från Strasbourg oktober 2018

    Tack. En konstig station, men pesonligen gillar jag kejsarrikets (stations-)arkitektur inte alltför mycket.

    Grand Est är den nya storregionen där Strasbourg ligger i. Den bildades ur Alsace, Lorraine och Champagne-Ardenne.

    Mvh Sören


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Några bilder från Strasbourg oktober 2018

    Även om det ligger utanför forumets ämnesområde kan det vara värt att notera - åtminstone för den historiskt intresserade - att Elsass tillhörde den tyska intressesfären långt före 1871. Från 700/800-talet fram till 1700-talet var området en del av det "Heliga romerska riket", dvs Tyskland.

    I samband med Verseillesfreden hölls i de flesta "omstridda" områden folkomröstningar för att avgöra nationstillhörigheten, dock ej i Elsass. Vissa historiker gör gällande att de tyska förhandlarna inte hade så mycket emot att bli av med framförallt Strassburg, eftersom staden hade en stabil socialistisk majoritet.

    Strassburg är en mycket trevlig stad, jag rekommenderar verkligen ett besök. Och spårvägsnätet är - för den som är intresserad av sådant - mycket intressant! Ta gärna också tid att besöka landsbygden - Barr, Mittelbergheim, Reichenweirer etc - där är det tyska arvet mycket närvarande i såväl språk som mat och dryck!

    /TKO

    Senast redigerat av TKO den 2019-01-09 klockan 13:23:35. Anledning: Språklig förbättring!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •