Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

  1. #1
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    975

    Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Som kollega Lindman skrev i ett annat inlägg skedde ett antal trädkollisioner på Krösatågens dieselbanor på morgonen den 2 januari. Till skillnad mot dagen före hade inte Trafikverket stängt av någon av dessa banor - nu blev det istället så att de stängdes för avsyning först efter att tågen kört på träd och i tre av fyra fall tagit sig fram... De drabbade tågen var förstås främst de första på resp bana och det gick så här:

    Tåg 7651 Nässjö-Eksjö med Y32 1406 körde på några träd och slog bl a sönder samtliga strålkastare i A-änden.

    Tåg 7681 Nässjö-Vetlanda med Y31 1428 körde på några mindre träd och en studsmatta(!) men fick inga större skador utan har fortsatt vara i trafik.

    Tåg 7630 Halmstad-Jönköping med Y31 1404 körde på både några större och mindre träd före Värnamo och kom, trots en hel del skador, så småningom till Vaggeryd där det blev stopp då banan till Jönköping vid det laget hade stängts.

    Tåg 7633 Jönköping-Halmstad med Y32 1410 körde på ett antal träd mellan Månsarp och Vaggeryd och fick en del skador.

    Tåg 7600 Värnamo-Nässjö med Y31 1422 fick vända åter till Vaggeryd när man var mellan Hok och Malmbäck. Man hade kört på ett antal träd och skadat vagnen ordentligt då man kom fram till ytterligare ett antal större träd som låg över spåret. 1422 är vad jag förstår den vagn som fick störst skador.


    Senare på dagen kopplades friska Y32 1411 ihop med de tilltufsade Y31 1404 och 1422 i Vaggeryd och kördes via Värnamo-Alvesta till Nässjö, det är inte ofta det körs trippel Itino. På eftermiddagen idag den 5 januari kom 1406 ut i trafik igen medan verkstaden ännu inte hunnit göra så mycket åt 1404, 1410 och 1422.


    Nedan några mobilbilder på 1404 och 1422 i Vaggeryd på morgonen den 2 januari samt en bild på nyreparerade 1406 i Nässjö idag den 5 januari.

    Senast redigerat av X1000 den 2020-12-24 klockan 00:27:16. Anledning: Förfallna bildlänkar tinypic raderade

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Som kollega Lindman skrev i ett annat inlägg skedde ett antal trädkollisioner på Krösatågens dieselbanor på morgonen den 2 januari. Till skillnad mot dagen före hade inte Trafikverket stängt av någon av dessa banor - nu blev det istället så att de stängdes för avsyning först efter att tågen kört på träd och i tre av fyra fall tagit sig fram...
    Intressant rapport och fina (men lite tråkiga; inte roligt se trasiga fordon) bilder.

    Angående detta att stänga av eller inte, så har jag (som ren amatör) funderat på det ett par gånger senaste dagarna.
    Först vid olyckan på Stora Bält där det tidigare skrivits här i PV att i Danmark ställer man inte in trafik för att det ska blåsa.

    Och sen förvånade jag mig över att jag inte såg något om att Trafikverket hade ställt in trafiken på de icke-trädskyddade banorna, trots att t.ex. Viking Line till Åland ställde in färjan i ett och ett halvt dygn, och färjorna till Eckerö och Gotland ställdes in i ett (helt) dygn.
    Även om man inte ställer in trafiken långt i förväg, så på dessa banor där det inte är trafik på nätterna, skulle man inte när det varit kraftig blåst och rapporter om fallna träd på vägarna (för det måste ni väl haft i Småland också?) kunna köra syning på morgonen, och antingen starta tidigt eller ställa in första morgontåget på varje bana. För, det blir ju skador när man kör in i träd.

    Förresten, vad innebar Trv syning, som gjordes efter att ni med ordinarie tågen synat? Är det att man skickade ut en röjningspatrull som tog hand om de fallna träden bättre? Att bara syna var ju, som du skrev, redan gjort.


  3. #3
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    975

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Och sen förvånade jag mig över att jag inte såg något om att Trafikverket hade ställt in trafiken på de icke-trädskyddade banorna, trots att t.ex. Viking Line till Åland ställde in färjan i ett och ett halvt dygn, och färjorna till Eckerö och Gotland ställdes in i ett (helt) dygn.
    Även om man inte ställer in trafiken långt i förväg, så på dessa banor där det inte är trafik på nätterna, skulle man inte när det varit kraftig blåst och rapporter om fallna träd på vägarna (för det måste ni väl haft i Småland också?) kunna köra syning på morgonen, och antingen starta tidigt eller ställa in första morgontåget på varje bana. För, det blir ju skador när man kör in i träd.

    Förresten, vad innebar Trv syning, som gjordes efter att ni med ordinarie tågen synat? Är det att man skickade ut en röjningspatrull som tog hand om de fallna träden bättre? Att bara syna var ju, som du skrev, redan gjort.
    Det lär ha legat ganska gott om träd över främst mindre vägar, inte minst på höglandet, i onsdagsmorse. Om jag minns rätt hade man i förebyggande syfte stängt t ex delar av Kinnekullebanan. Sedan var det avstängt Herrljunga-Borås-Varberg på morgonen och förmiddagen men om det var av samma skäl eller om det berodde på nedfallna träd är jag osäker på. Under onsdagsmorgonen/-förmiddagen var det även stopp Falköping-Habo då det var strömlöst p g a nedfallna träd.

    Det som gjordes efter att tågen redan gått var väl att röja undan det som var kvar av påkörda träd och se till att inget ligger kvar för nära spåret. Någon syning hade alltså inte gjorts under natten utan det var ordinarie tåg som därför körde på det som ramlat ner under natten. Men dagen innan hade man alltså i förväg ställt in dagens båda första tåg mellan Värnamo och Halmstad för att hinna avsyna banan.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 866

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Som vissa andra ofta skriver så klarar dessa plastfordon sådant här mycket sämre än exempelvis X11! Om man inte stänger av så borde man kanske i stället köra banorna med exempelvis T43/44 bemannad med folk med motorsåg före första persontåg. Det är ju ofta inte de stora träden som faller utan mindre som ändå skadar motorvagnarna!


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 589

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Som vissa andra ofta skriver så klarar dessa plastfordon sådant här mycket sämre än exempelvis X11! Om man inte stänger av så borde man kanske i stället köra banorna med exempelvis T43/44 bemannad med folk med motorsåg före första persontåg. Det är ju ofta inte de stora träden som faller utan mindre som ändå skadar motorvagnarna!
    Ja, något borde köra före trafiken sätter igång. Stora dieslar har inte alla banunderhållare, men en spårgående pickup räcker. Bara att sänka ned järnhjulen och köra på spåret.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 239

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    "Dom intelligenta"på Trafikverket hade(uppenbart)julledigt.../Ulf


  7. #7
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ja, något borde köra före trafiken sätter igång. Stora dieslar har inte alla banunderhållare, men en spårgående pickup räcker. Bara att sänka ned järnhjulen och köra på spåret.
    Å andra sidan brukar det bli kritik från vissa här NÄR man stänger av i förebyggande syfte....


  8. #8
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Varför kan man inte köra siktfart med första tåg efter storm?


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    272

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Varför kan man inte köra siktfart med första tåg efter storm?
    Det görs också då och då! Varför man inte gjorde det denna gång vet jag inte.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    259

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    7632 körde siktfart mellan Torup och Smålandstenar. Men då hade ju 7630 redan tagit smällarna. I Halmstad-trakten hade vinden bedarrat natten mot 2/1. Nyårsnatten var extremt byig. Om inte tågen som körde nyårsdagen körde på någonting så måste vindarna nått kulmen ungefär ett dygn senare i Småland.


  11. #11
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Det görs också då och då! Varför man inte gjorde det denna gång vet jag inte.
    Sunt förnuft verkar inte existera på järnvägen...


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 589

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Citat Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
    Varför kan man inte köra siktfart med första tåg efter storm?
    Så kan man ju göra. Skicka med en motorsåg bara. OM ett stort träd fallit över banan.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 512

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Jag brukar ju klaga på moderna motorvagnar som inte tål något men Itinon verkar ganska välbyggd ändå. Det såg man ju i Hol. Visst blev det skavanker efter trädkapningarna men inga större struktuella skador, eller hur?


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    494

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Säkerhetschefen skulle få krupp om han eller hon fick se att förarna förväntas såga upp nedfallna träd med motorsåg dvs utan att de har godkänd utbildning.
    Och vad gör man om trädet i fråga sitter fast ?
    Att ta hand om nedblåsta träd är potentiellt sett något riktigt farligt.

    Det är bäst att underhållsentreprenörens folk som ska ha rätt utbildning löser saken.

    Senast redigerat av stefan skoglund den 2019-01-07 klockan 21:10:00.

  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    75

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Säkerhetschefen skulle få krupp om han eller hon fick se att förarna förväntas såga upp nedfallna träd med motorsåg dvs utan att de har godkänd utbildning.
    Och vad gör man om trädet i fråga sitter fast ?
    Att ta hand om nedblåsta träd är potentiellt sett något riktigt farligt.

    Det är bäst att underhållsentreprenörens folk som ska ha rätt utbildning löser saken.
    Kanske kunde underhållsentreprenörens folk medfölja tåget i stället för att åka före på egen hand?

    Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


  16. #16
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Säkerhetschefen skulle få krupp om han eller hon fick se att förarna förväntas såga upp nedfallna träd med motorsåg dvs utan att de har godkänd utbildning.
    Och vad gör man om trädet i fråga sitter fast ?
    Att ta hand om nedblåsta träd är potentiellt sett något riktigt farligt.

    Det är bäst att underhållsentreprenörens folk som ska ha rätt utbildning löser saken.
    Exakt så, MEN det betyder inte att man ska köra in i trädet i 140km/h!


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Nuläget är fordonsbrist.


  18. #18
    Robert
    Fripassagerare

    Sv: Alfrida gick hårt åt Krösatågens Itino

    Citat Ursprungligen postat av tralla Visa inlägg
    Nuläget är fordonsbrist.
    Det ska vara så.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •