Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vad sker i vår förening?

Avställd
    Medlem
    jun 2018

Vad sker i vår förening?

Håller SJK på att stilla somna in?

Varför uppdateras inte websidan som är ett av SJKs två främsta ansikten utåt?
    Vi skriver nu 5 Januari 2019 och fortfarande ligger annonsen om en resa 5-6 December 2018 kvar på websidan.
    All info om Tidningen Tåg har försvunnit från sidan.

Vad sker med Tidningen Tåg som är det andra och viktiga ansiktet?
    Varför börjar Tidningen Tåg alltmer likna en kolorerad veckotidning?
    Varför har inte Tåg nr 12 2018 kommit än?

Hur skall vi kunna locka till oss fler medlemmar när det medel vi har inte sköts och underhålls?

Varför sparkades redaktionssekreteraren Anna som utförde ett formidabelt gott arbete?

Varför får inte jag som medlem veta vad som sker i föreningen?

Mitt järnvägsintresse handlar i första hand om att resa med tåg. SJK är ju långt ifrån ensamma om att arrangera resor så man tvingas välja. Vi måste få veta mer och det i god tid så att man kan välja mellan alla de arrangemang som erbjuds och när informationen kommer sent eller uteblir så.....

Datumkollisioner tycks vara oundvikligt men vad med en smula samarbete mellan arrangörer av resor för att om möjligt undvika de värsta krockarna?

Ett gott exempel på framförhållning är SMoK Resor som på sin websida har reseprogrammet för 2019 ute med genomförandedatum, delar av det är preliminärt men websidan uppdateras så snart mer info finns.

Med lång anslutningsresa, först 9 timmar i bil till min ”hemstation” Gällivare och så 14 timmar med nattåg, är det svårt att spontant hoppa på en resa.

Det vore mycket intressant att höra om fler än jag börjar bli besvikna på hur vår förening sköts.
    Eller är det bara jag som är gnällig och ”gubbagrinig”?

Hälsningar från medlem 9675

Leif-Evert

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vad sker i vår förening?

Också jag har funderat i liknande banor (!). Först ska konstateras att hela föreningslivet arbetar i motvind. Det är helt enkelt inte inne att vara med i föreningar och än mindre att arbeta i dem. Till det kommer att järnvägsintresset tenderar att dala. Förgubbningen tilltar, i synnerhet inom ett område som vårt.

Med detta sagt, finns det ändå skäl att vara orolig för just SJK. I likhet med dig har jag bekymrat mig en hel del för att föreningen inte ens med beaktande av de konjunkturbetingade förutsättningarna utför ett optimalt jobb. Du pekar på ett antal tydliga symptom.

Vad kan man då göra åt detta? Naturligtvis krävs att medlemmarna i större utsträckning tar sitt ansvar. Styrelsen har krympt under senare år. Valberedningen misslyckas ändå varje år med att hitta nya kandidater och den väljs trots detta om år från år, i den mån den inte föreslår sig själv till styrelseposter. Personer som framför förslag på årsmötena betraktas som rebeller. Ja, så rädd är styrelsen för en bred diskussion att den sätter sig själv som övervakare av vad som händer i det breda forum som utgörs av Postvagnen. Så osund borde kulturen inte behöva vara. Tack för ditt inlägg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

SJK har haft sin glans om man tänker på ,1960-1970-1980-1990-talet .
    många gamla eldsjälar har gått ur tiden.inga nya med samma glöd har tillkommit.
    Gäller väl dom flesta jvg-föreningar.
    Ungdomar har andra intressen. Tiderna förändras .medlemskörningarna minskar och blivit dyra. banorna har mycket intensiv trafik .ATC och Fjärrblockering.
    inga fotokörningar kan göras som förr ,med ånglok mysiga körningar till låga priser, som förr finns inte idag.
    Sånt saknar man idag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bla, bla, bla, gnäll gnäll, bättre förr, bla bla…

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Bla, bla, bla, gnäll gnäll, bättre förr, bla bla…
    Ju förr dess bättre!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det har ju sagts att förseningen av Tåg förklaras av sjukdom i redaktionen. Rätt oturligt får väl sägas eftetsom den innehåller inbetalningskortet för medlemsavgiften och det är nu många bestämmer sig om man ska förnya medlemskapet. Tråkigt får väl sägas eftersom Tåg alltid varit navet i föreningen och i stort sett alltid kommit ut även när det varit turbulens i föreningen. Vi får se vart det bär hän...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kamelen Y3 Visa inlägg
    SJK har haft sin glans om man tänker på ,1960-1970-1980-1990-talet .
    många gamla eldsjälar har gått ur tiden.inga nya med samma glöd har tillkommit.
    Gäller väl dom flesta jvg-föreningar.
    Ungdomar har andra intressen. Tiderna förändras .medlemskörningarna minskar och blivit dyra. banorna har mycket intensiv trafik .ATC och Fjärrblockering.
    inga fotokörningar kan göras som förr ,med ånglok mysiga körningar till låga priser, som förr finns inte idag.
    Sånt saknar man idag.
    Ursäkta...körningen Mora-Östersund 5-6/12, var inte den till både ett överkomligt pris och med många fotokörningar?/HP

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har varit med i SJk i en massa år. Känner nog att det finns lite revirtänkande eftersom många går på klubbmöten för att träffa sina vänner och sitta vid samma bord på fikapausen. Skulle inte förvåna mig om man ställde frågan till gamla rävar inom föreningen om det finns någon som har klubbkompisar som dom aldrig pratat med och få svaret att så är det faktiskt!
    Gissar att det kan vara svårt att komma med i föreningar "alla föreningar" eftersom man inte syns bland de gamla rävarna och därför efter några gånger ger upp.
    Lite samma problem med föreningar som jobbar med fordon. Hur många har besökt järnvägsmuseet i Gävle och sett något anslag om att det finns behov av fler volontärer. Borde också finnas en lista över vad som ska göras. Så kan folk som ville jobba som volontärer ta ställning till om man klarar av att: sota tuberna "varför vill ingen sota tuber?", slipa panel med sandpapper, skrapa rost och grundmåla osv! Och framför allt ska verkstäder vara tillgängliga! Sjk kör väll fortfarande med hemlig portkod i Stockholm? och så finns det föreningar som kör med låsta grindar. Är själv med i en förening där flera medlemmar efter år i volontärgruppen inte kommer in på området förrän någon medlem som har nyckelbricka dyker upp och låser upp det elektriska låset "Skitkul om det regnar, snöar eller är 10 grader minus". Att flera volontärer hotat med att hoppa av verkar inte hjälpa!
    Sist men inte minst tror jag att det i framtiden kan vara problematiskt att få tag i klubbmästare typ Bengt Hammar som ordnade med två aktiviteter i veckan. Skulle kanske behövas mer gruppaktiviteter för att hitta på fler aktiviteter. Skulle inte vara helt fel om SJk ordnade ett möte där klubbmästare avslöjade hur dom bar sig åt för att värva föreläsare, en aktivitet som är djupt hemlig inom föreningen. Med ca 4000 medlemmar borde det finnas medlemmar som via sina kontakter kan föreslå aktiviteter och föreläsare. Kanske finns det folk som jobbar med järnväg och med järnvägsrelaterade aktiviteter på högskolor som skulle vilja komma på klubbmöten.
    Kanske skulle någon högskole elev fixa en uppsats i konsten att få föreningslivet att överleva.
    Med tanke på att det finns ca 4000 medlemmar och det är nog mindre än 1% av medlemmarna som följer med på resor och går på klubbmöte så kanske man skulle behöva interna rekrytering för att få fler aktiva medlemmar.

Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2019-01-05 klockan 18:59:10.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Har varit med i SJk i en massa år. Känner nog att det finns lite revirtänkande eftersom många går på klubbmöten för att träffa sina vänner och sitta vid samma bord på fikapausen. Skulle inte förvåna mig om man ställde frågan till gamla rävar inom föreningen om det finns någon som har klubbkompisar som dom aldrig pratat med och få svaret att så är det faktiskt!
    Gissar att det kan vara svårt att komma med i föreningar "alla föreningar" eftersom man inte syns bland de gamla rävarna och därför efter några gånger ger upp.
    Lite samma problem med föreningar som jobbar med fordon. Hur många har besökt järnvägsmuseet i Gävle och sett något anslag om att det finns behov av fler volontärer. Borde också finnas en lista över vad som ska göras. Så kan folk som ville jobba som volontärer ta ställning till om man klarar av att: sota tuberna "varför vill ingen sota tuber?", slipa panel med sandpapper, skrapa rost och grundmåla osv! Och framför allt ska verkstäder vara tillgängliga! Sjk kör väll fortfarande med hemlig portkod i Stockholm? och så finns det föreningar som kör med låsta grindar. Är själv med i en förening där flera medlemmar efter år i volontärgruppen inte kommer in på området förrän någon medlem som har nyckelbricka dyker upp och låser upp det elektriska låset "Skitkul om det regnar, snöar eller är 10 grader minus". Att flera volontärer hotat med att hoppa av verkar inte hjälpa!
    Sist men inte minst tror jag att det i framtiden kan vara problematiskt att få tag i klubbmästare typ Bengt Hammar som ordnade med två aktiviteter i veckan. Skulle kanske behövas mer gruppaktiviteter för att hitta på fler aktiviteter. Skulle inte vara helt fel om SJk ordnade ett möte där klubbmästare avslöjade hur dom bar sig åt för att värva föreläsare, en aktivitet som är djupt hemlig inom föreningen. Med ca 4000 medlemmar borde det finnas medlemmar som via sina kontakter kan föreslå aktiviteter och föreläsare. Kanske finns det folk som jobbar med järnväg och med järnvägsrelaterade aktiviteter på högskolor som skulle vilja komma på klubbmöten.
    Kanske skulle någon högskole elev fixa en uppsats i konsten att få föreningslivet att överleva.
    Med tanke på att det finns ca 4000 medlemmar och det är nog mindre än 1% av medlemmarna som följer med på resor och går på klubbmöte så kanske man skulle behöva interna rekrytering för att få fler aktiva medlemmar.
    Om ni har som krav i er förening att någon ska anordna två aktiviteter i veckan så begriper jag varför ni inte får in någon som vill jobba i föreningen.
    Jag tittade in på SJK hemsida och ser att det under lokalt är 14 olika avdelningar geografiskt. Om ni bara är 1% av 4000, alltså totalt cirka 40 personer som följer med på resor och går på klubbmöten så skulle det ju innebära cirka 3 deltagare per avdelning i snitt. Det är nog väldigt svårt att anordna två aktiviteter i veckan med så få deltagare. Och givetvis ännu svårare att ordna med föreläsare och annat om det enbart kommer ett par-tre personer per möte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hårddrog det väl lite för att skapa debatt .men många som gått urtiden gjorde mycket.
    som Göran Lavesson ordnade resor för ÖSJ Kristianstad .sålde böcker åt SJK drog in mycket .det var en eldsjäl.
    Beng Hammar gav allt till SJK. mfl
    Jan Lindahl som redaktör för TÅG .saknad .
    Men det finns nya, men inte med den glöden och kompetensen
    Och hade vi inte haft Henrik Reuterdahl järnvägsmuseet som ordnar resor över hela landet. Vem kommer efter honom med den kompetensen han har. Finns nog ingen
    med sån drivkraft. eller ?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HP Visa inlägg
    Ursäkta...körningen Mora-Östersund 5-6/12, var inte den till både ett överkomligt pris och med många fotokörningar?/HP
    Du behöver inte be om ursäkt. Ett mycket trevligt och väl genomfört arrangemamg. Må ingen skugga falla på dig eller de dina som svarade för genomförandet. Tvärt om!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Först ska konstateras att hela föreningslivet arbetar i motvind. Det är helt enkelt inte inne att vara med i föreningar och än mindre att arbeta i dem.
    Det är möjligt att klassiska föreningslivet arbetar i motvind men folk träffas fortfarande kring smala ämnen. Den stora skillnaden är att numera organiseras träffarna via MeetUp, Facebook, Telegram eller någon annan socialplattform.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Enligt SJK annonser i de senaste numren av Industribaneföreningens tidskrift Spårläget är det "SJK 2.0" som är på gång (eller kanske redan införts). I annonserna kan man läsa att "vissa har inte gillat Tågs utveckling till branschtidskrift för modern infrastruktur och därför valt att stå utanför gemenskapen...men nu börjar balansen infinna sig". Jag bedömer det som högst osannolikt att en sådan utveckling varit på gång - Tåg har ju nu liksom tidigare innehåll både om infrastruktur, trafik, rullande materiel, järnvägsföretag - historia och nutid. En fortsatt balans mellan alla aspekter av järnvägsverksamhet är nog bästa upplägget för en generell tidning såsom Tåg. Andra järnvägstidskrifter, exempelvis Spårläget, Skånska Järnvägar och ÖSJ-bladet, har valt att nästan helt rikta in sig på historia, men det finns inte många tidskrifter som bevakat även nutiden.

I ledaren i senaste Spårläget kan man också läsa att vi är många som inte bidrar med artiklar (jag är själv en av dessa, har dock skrivit en del artiklar i Sidospår) utan "skadeglatt väljer att inte ställa upp och istället gaddar sig samman på forumen och berättar för alla hur dåligt allting är (Nu gäller detta främst tidskriften Tåg...". Ja, det är inte lätt, men jag tror vi måste acceptera att många av oss av olika skäl bidrar till SJK enbart genom att betala medlemsavgiften. Detta i de flesta fall utan att känna skadeglädje. Men självklart skall vi inte framföra onyanserad kritik mot de som faktiskt ställer upp och oavlönat arbetar för oss mer passiva medlemmar. Av ledaren i Spårläget framgår också att det "ligger indragna förmåner och organisationssanering bakom trolltramset". Om även detta gäller SJK vet jag inte vad det är för förmåner som dragits in.

Senast redigerat av Gunnar Ekeving den 2019-01-14 klockan 00:11:37.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det där med "SJK 2.0" låter ju intressant, kanske kommer mer info i det merförsenade numret av Tåg. Får medge att jag själv mest sett
    medlemskapet i SJK som en prenumeration på Tåg. Trenden från dom senaste numren med alltfler iofs intressanta historiska artiklar (och MJ)
    men på bekostnad av sådant som behandlar dagens och morgondagens spårtrafik hoppas jag bryts, annars hamnar nog inbetalningskortet
    i papperskorgen.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    I ledaren i senaste Spårläget kan man också läsa att vi är många som inte bidrar med artiklar (jag är själv en av dessa, har dock skrivit en del artiklar i Sidospår) utan "skadeglatt väljer att inte ställa upp och istället gaddar sig samman på forumen och berättar för alla hur dåligt allting är (Nu gäller detta främst tidskriften Tåg...".
    Det är väl detta som ibland ligger som en tung filt över Postvagnen: Man får helt enkelt inte lov att kritisera den inre kretsen i SJK och man bör helst inte ha negativa synpunkter på innehållet eller t ex den för några år sen tydliga stockholmscentreringen i tidningen Tåg, för då kan man lika gärna "starta eget". Men varför är det så här? Om jag köper en annan vara/tjänst än ett SJK-medlemskap är det oftast självklart att jag får lov att ha synpunkter, även negativa. Om jag bokar ett hotellrum via booking.com och sedan skriver en gästrecension med negativa synpunkter på urvalet på frukostbuffén, är det ju knappast något hotell som svarar "bygg ett eget hotell och fixa bättre äggröra själv om våran inte passar"...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Janne Petersson Visa inlägg
    Det är väl detta som ibland ligger som en tung filt över Postvagnen: Man får helt enkelt inte lov att kritisera den inre kretsen i SJK och man bör helst inte ha negativa synpunkter på innehållet eller t ex den för några år sen tydliga stockholmscentreringen i tidningen Tåg, för då kan man lika gärna "starta eget". Men varför är det så här? Om jag köper en annan vara/tjänst än ett SJK-medlemskap är det oftast självklart att jag får lov att ha synpunkter, även negativa. Om jag bokar ett hotellrum via booking.com och sedan skriver en gästrecension med negativa synpunkter på urvalet på frukostbuffén, är det ju knappast något hotell som svarar "bygg ett eget hotell och fixa bättre äggröra själv om våran inte passar"...
    SJK är väl en ideell förening och ingen kommersiell verksamhet? I en ideell förening fungerar det inte att bara gnälla utan vill man ha förändring så får man engagera sig. Medlemskapet är ingen tjänst man köper.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Det där med "SJK 2.0" låter ju intressant, kanske kommer mer info i det merförsenade numret av Tåg. Får medge att jag själv mest sett
    medlemskapet i SJK som en prenumeration på Tåg. Trenden från dom senaste numren med alltfler iofs intressanta historiska artiklar (och MJ)
    men på bekostnad av sådant som behandlar dagens och morgondagens spårtrafik hoppas jag bryts, annars hamnar nog inbetalningskortet
    i papperskorgen.
    Jag beklagar men det är länge sedan jag slängde inbetalningskortet i papperskorgen. SJK har nu blivit en förening enbart för inbördes beundran. Och då kan jag själv läsa i alla mina gamla TÅG och tycka att jag inte behöver vara med i SJK enbart för att få en tidning på obestämda tider. En förening som inte tål kritik har ingen framtid. Sov gott SJK.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg
    Det är möjligt att klassiska föreningslivet arbetar i motvind men folk träffas fortfarande kring smala ämnen. Den stora skillnaden är att numera organiseras träffarna via MeetUp, Facebook, Telegram eller någon annan socialplattform.
    Du har helt rätt. Men som jag har påpekat tidigare så ställer man också högre krav på platser där man ska engagera sig. Man kräver t.ex. att man är inkluderande, välkomnande och har miljöer fria från sexism, rasism och översittarfasoner. Utbudet är enormt, hittar man inte det man vill när man vill engagera sig så går man någon annanstans. Inte svårare än så. För den som är insatt i branschträffar och så vidare så märks det att det inte råder någon brist alls på yngre, eller kvinnor som har åsikter eller kunskaper om både tåg, trafikering eller samhällsdiskussionen rörande järnväg. Men de väljer att inte komma till SJK.

Jag har själv försökt att engagera sig men om man inte var utbildad snickare eller mekaniker så var man inte särskilt intressant att få jobba med fordonsparken. Och var man inte beredd att lägga åtskilliga helger på att volontärjobba så var man inte heller intressant. ATt komma in, få lära sig av någon erfaren genom att hålla brädor när man spikar, kleta fett på något lager eller vara allmänt behjälplig när man kör reser med passagerare var inte aktuellt. Och nej, då blir det ju som det blir.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av X2000gung Visa inlägg
    Du har helt rätt. Men som jag har påpekat tidigare så ställer man också högre krav på platser där man ska engagera sig. Man kräver t.ex. att man är inkluderande, välkomnande och har miljöer fria från sexism, rasism och översittarfasoner. Utbudet är enormt, hittar man inte det man vill när man vill engagera sig så går man någon annanstans. Inte svårare än så. För den som är insatt i branschträffar och så vidare så märks det att det inte råder någon brist alls på yngre, eller kvinnor som har åsikter eller kunskaper om både tåg, trafikering eller samhällsdiskussionen rörande järnväg. Men de väljer att inte komma till SJK.

Jag har själv försökt att engagera sig men om man inte var utbildad snickare eller mekaniker så var man inte särskilt intressant att få jobba med fordonsparken. Och var man inte beredd att lägga åtskilliga helger på att volontärjobba så var man inte heller intressant. ATt komma in, få lära sig av någon erfaren genom att hålla brädor när man spikar, kleta fett på något lager eller vara allmänt behjälplig när man kör reser med passagerare var inte aktuellt. Och nej, då blir det ju som det blir.
    Fast det där låter konstigt om det var Svenska Järnvägsklubben du engagerade dig i, SJK har alltså en gång i tiden ägt Sb 1306, men det loket finns sedan trettio år tillbaka i Nora, först som deposition och sedan 2003 som egendom. De senaste femton åren har alltså SJK inte ägt några fordon och sedan trettio år inte heller förvaltat några.

Därför låter det konstigt att du skulle ha försökt engagera dig i Svenska Järnvägsklubben för att praktiskt hålla på med fordon? Vi har ju inte haft någon sådan verksamhet på ganska länge vid det här laget?

M J /sekr

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    SJK är väl en ideell förening och ingen kommersiell verksamhet? I en ideell förening fungerar det inte att bara gnälla utan vill man ha förändring så får man engagera sig. Medlemskapet är ingen tjänst man köper.
    För mig och många andra är medlemskapet i SJK = prenumeration på tidningen Tåg. Och då ligger det väldigt nära till hands att se det som ett köp av vara/tjänst. Säljare: SJK Service Aktiebolag (!) Och som köpare/kund måste jag väl få lov att framföra negativ kritik?! Dvs det är rimligt att jag får lov att tycka att
    1) Tåg under lång tid var för mycket "fräsch branschtidning med attityd" med flashiga reportage från Innotrans och liknande evenemang by-invitation-only där Tågs utsände fick lov att mingla omkring bland "the beautiful people"
    2) det under lång tid var för mycket gnäll och Bror-Duktig-attityd i Tåg
    3) jag upplevt Tåg som en väldigt enahanda tidning, där det månad efter månad upprepas olika varianter på temat att pendeltågstrafiken i Storstockholm fungerar dåligt, Trafikverkets trafikinformation är dålig, tågtrafiken i Schweiz är bäst i världen och det intressantaste som finns, Reginatågen är dåliga och Tågkompaniet är jättebra (där jobbade nämligen en vän till redaktörn...)
    4) det är underligt att decembernumret av Tåg fortfarande inte dykt upp i posten. Det är dessutom dåligt då den åtföljs av nästa års inbetalningskort, med sista betalningsdatum om ett par veckor. Om det nu är någon idé att betala för ett år till...........

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •