Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    850

    Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Länk
    Tack så mycket för påminnelsen, men nu ska länken fungera

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-05 klockan 11:43:53. Anledning: Ändrat länk

  2. #2
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 462

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Där blev det nog något fel på länken...

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    626

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Behöva en spade för att få bort snön uppe på fronten ...

    men det är bra tryck i loket med tanke på hur han sedan kommer iväg.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 212

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Behöva en spade för att få bort snön uppe på fronten ...

    men det är bra tryck i loket med tanke på hur han sedan kommer iväg.
    Tveksamt om man ska bedriva trafik under sådana förhållanden. Risken t ex för fordonsfel är överhängande. Med som konsekvens inte bara snöhinder, utan även hinder för snöröjning och annan trafik.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    850

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Norra japan kan ju få oerhörda snömängder ( bl.a. Sapporo)
    Lite fler videos då det är hyfsat mycket snö på spåren men man kör ändå
    Länk 1
    Länk 2


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    520

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Tveksamt om man ska bedriva trafik under sådana förhållanden. Risken t ex för fordonsfel är överhängande. Med som konsekvens inte bara snöhinder, utan även hinder för snöröjning och annan trafik.
    Jasså och den kunskapen baserar du på vad? Tycker det ser ut som en normal dag på Bergensbanen......


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 024

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Nu är jag lekman och kanske ska ligga lågt med kommentarer men det är ändå en bra reklam för järnvägens potential när det är svåra förhållanden. Gör om det där med en långtradare så får vi se vad som händer.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    850

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Jo snö på spåren klarar tåg av bra generellt. Men annat kan stoppa dem. Snö i växlarna så de går ur kontroll så det blir stopp i signalerna. Eller nedfallna träd på spåren eller kontaktledningen.
    Så jag tror att lastbilarna klarar av snön bättre ändå (Sverige), om det inte är kuperat då fastnar de backarna och blockerar allt. E4 Hudiksvall till Övik finns det många mördarbackar för långtradarna.

    Men Vissa svenska lok verkar ha problem med snön, när det blir lite för mycket av den. Rc lok har väl fastnat i snön när de lagt av när de sugit in snö och fått jordfel. Det var väl 3 rc som gick sönder norr om Sundsvall när de skulle hämta ett nattåg förra vintern. Länk
    Men Amerikanska diesel lok de verkar klara av allt Länk
    Länk tåg träd

    Jag gissar att de länder som får mycket snö har tåg som även klarar av detta.

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-05 klockan 22:28:09.

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 212

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Jasså och den kunskapen baserar du på vad? Tycker det ser ut som en normal dag på Bergensbanen......
    Ja, där kan det vara en normal dag. Och då kör man som en normal dag. Men jag avser när det INTE är som en normal dag. Då ska man kanske hellre tänka efter än leka cowboy. Vilket t ex SJ m fl gör och har gjort.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 024

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Jo snö på spåren klarar tåg av bra generellt. Men annat kan stoppa dem. Snö i växlarna så de går ur kontroll så det blir stopp i signalerna. Eller nedfallna träd på spåren eller kontaktledningen.
    Så jag tror att lastbilarna klarar av snön bättre ändå (Sverige), om det inte är kuperat då fastnar de backarna och blockerar allt. E4 Hudiksvall till Övik finns det många mördarbackar för långtradarna.

    Men Vissa svenska lok verkar ha problem med snön, när det blir lite för mycket av den. Rc lok har väl fastnat i snön när de lagt av när de sugit in snö och fått jordfel. Det var väl 3 rc som gick sönder norr om Sundsvall när de skulle hämta ett nattåg förra vintern. Länk
    Men Amerikanska diesel lok de verkar klara av allt Länk
    Länk tåg träd

    Jag gissar att de länder som får mycket snö har tåg som även klarar av detta.
    Jag gillar lastbilar nästan lika mycket som tåg men ibland kör det ihop sig som t.ex. häromdagen. Inlandsbanan mellan Mora och Lesjöfors försvann ju redan 1969.

    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7125466


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    850

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Kan verkligen "kräk" snöa i Japan, Finns många videos härifrån då det ser okörbart nästan (som videon ovanför också "det ska gå").

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-06 klockan 11:17:36.

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 212

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Du är typexemplet på sådana som ger upp ifrån början och gömmer dig bakom vilken obskyr regel som helst som kan ge dig tillfälle att smita undan! Ganska typiskt för en där bästföredatumet har gått ut för länge sedan.


    SA
    Det ovansagda begriper jag inte att dugg av. Vilken regel avses?


  13. #13
    Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    155

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det ovansagda begriper jag inte att dugg av. Vilken regel avses?
    Tja... det är ju du som väljer. Så du bör väl veta....

    SA


  14. #14
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Du är typexemplet på sådana som ger upp ifrån början och gömmer dig bakom vilken obskyr regel som helst som kan ge dig tillfälle att smita undan! Ganska typiskt för en där bästföredatumet har gått ut för länge sedan.

    Icke så i Japan...



    SA
    Man kan fråga sig om motorvagnen hade någon form av snöplog? Så hemskt mycket snö var det inte. Sen undrar jag lite över sträckningen. Slutstationen var Miinohara, så långt strämmer det. https://www.google.se/search?q=miino...=1546790911662 Oops, det var en lång länk. Sen åkte man på Kisuki line, det stämmer. Men varifrån? Söderifrån från Bingo-Ochiai? Bara en mil då, men var finns sicksacken? Kommer man från norr är det en sicksack före stationen.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    850

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Det var del 6 av 7 som du länkade till här under finns de andra De kör ifrån Kisuki till bingoochiai
    Karta över hela sträckningen

    Del 1 JR Kisuji Line (Winter) 1 of 7 Kisuki → Shimokuno
    Del 2 JR Kisuji Line (Winter) 2 of 7 Shimokuno → izumominari
    Del 3 JR Kisaida Line (Winter) 3 of 7 Izumominari ~ izumoyokota
    Del 4 JR Kisuji Line (Winter) 4 of 7 Izumoyokota ~ Yakawa
    Del 5 JR Kisuji Line (Winter) 5 of 7 Yakawa ~ Izumosakane
    Del 6 den som du länkade till JR Kisuji Line (Winter) 6 of 7 Izumosakane ~ Miinohara
    Del 7 JR Kisuji Line (Winter) 7 of 7 Miinohara ~ bingoochiai

    Anledningen kan ju vara att den bara driver på en axel och axelvikten är för lätt. Kom ihåg mtr trallorna vi hade ute var nästan helt värdelös när det kom minsta snö på spåret.
    Men de vägde bara ett par ton och drev på en axel.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 212

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Tja... det är ju du som väljer. Så du bör väl veta....

    SA
    Men jag har ju inte nämnt eller hänvisat till någon regel. Bara nämnt att det finns en risk med att köra oberoende av väder m m. Vilket inte borde uppröra någon.


  17. #17
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Det var del 6 av 7 som du länkade till här under finns de andra De kör ifrån Kisuki till bingoochiai
    Karta över hela sträckningen

    Del 1 JR Kisuji Line (Winter) 1 of 7 Kisuki → Shimokuno
    Del 2 JR Kisuji Line (Winter) 2 of 7 Shimokuno → izumominari
    Del 3 JR Kisaida Line (Winter) 3 of 7 Izumominari ~ izumoyokota
    Del 4 JR Kisuji Line (Winter) 4 of 7 Izumoyokota ~ Yakawa
    Del 5 JR Kisuji Line (Winter) 5 of 7 Yakawa ~ Izumosakane
    Del 6 den som du länkade till JR Kisuji Line (Winter) 6 of 7 Izumosakane ~ Miinohara
    Del 7 JR Kisuji Line (Winter) 7 of 7 Miinohara ~ bingoochiai

    Anledningen kan ju vara att den bara driver på en axel och axelvikten är för lätt. Kom ihåg mtr trallorna vi hade ute var nästan helt värdelös när det kom minsta snö på spåret.
    Men de vägde bara ett par ton och drev på en axel.
    Ok, tack. Nu ramlade Yenen ner. Det var alltså bara ungefär 4 km.


  18. #18
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Kan verkligen "kräk" snöa i Japan, Finns många videos härifrån då det ser okörbart nästan (som videon ovanför också "det ska gå").
    Jo, jag har läst på lite. Det är när den kalla vinden från Sibirien laddas med fuktighet från Japanska havet som snökanonerna sätter igång. Det är inte kall snö utan tempen ligger runt 0 och lite neråt.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    850

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Behöva en spade för att få bort snön uppe på fronten ...

    men det är bra tryck i loket med tanke på hur han sedan kommer iväg.
    Det är detta lok på detta godståg. Inget Iore lok men ändå ett rätt kraftigt lok.
    Länk

    Snön har ingen chans den agerar som ett plog lok i detta fall. Och loket går inte sönder av denna anledning!

    Tack Åke för din information om snön i Japan

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-06 klockan 21:18:53.

  20. #20
    - - -
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 570

    Sv: Denna godstågförare har det inte lätt. Japan och kraftigt snöfall

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Det var del 6 av 7 som du länkade till här under finns de andra De kör ifrån Kisuki till bingoochiai
    Karta över hela sträckningen

    Del 1 JR Kisuji Line (Winter) 1 of 7 Kisuki → Shimokuno
    Del 2 JR Kisuji Line (Winter) 2 of 7 Shimokuno → izumominari
    Del 3 JR Kisaida Line (Winter) 3 of 7 Izumominari ~ izumoyokota
    Del 4 JR Kisuji Line (Winter) 4 of 7 Izumoyokota ~ Yakawa
    Del 5 JR Kisuji Line (Winter) 5 of 7 Yakawa ~ Izumosakane
    Del 6 den som du länkade till JR Kisuji Line (Winter) 6 of 7 Izumosakane ~ Miinohara
    Del 7 JR Kisuji Line (Winter) 7 of 7 Miinohara ~ bingoochiai

    Anledningen kan ju vara att den bara driver på en axel och axelvikten är för lätt. Kom ihåg mtr trallorna vi hade ute var nästan helt värdelös när det kom minsta snö på spåret.
    Men de vägde bara ett par ton och drev på en axel.
    Jag återvänder till denna videon från Japan där en motorvagn klättrar uppför i vinterväder. https://youtu.be/d_Q1c0ojA2U Det skulle vara intressant att se en banprofil men här är en karta: https://www.google.se/search?q=miino...=1546974083432

    Man startar alltså i Izumo-Zakane och gör först en switchback som det står i videon. Sen klättrar man vidare. Vid 17:35 syns det en brokonstruktion UPPE till höger. En titt på kartan visar att det är en del av loopen som vägen gör. Sen fortsätter järnvägen och efter en stund ser man en mäktig bro som är fortsättningen på loopen men bron ligger NEDANFÖR järnvägen. Jag tror knappast att det är nedförsbacke från loopen till bron så järnvägen har verkligen klättrat.

    Vill man se bron från undersidan kan man kolla denna video: https://www.youtube.com/watch?v=bZTg1BYQZVU Den visar en färd sommartid åt andra håller via switchbacken ner till Izumo-Zakane. På slutet av filmen när motorvagnen stannat ser man bron uppe till höger. Snacka om höjdskillnader.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •