Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tågsemester 2018 | Malmö-Manchester via Nice | Ekonomi, bokning och tips

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tågsemester 2018 | Malmö-Manchester via Nice | Ekonomi, bokning och tips

Hej

I augusti 2018 så gjorde jag och min sambo en liten europaresa med tåg. Det blev nätta 300 mil genom delar av västra Europa. Reseberättelserna om den här resan finns nedan. Det här inlägget är en genomgång av ekonomin, hur vi planerade samt mina bästa tips och trix kring packningen

Del 1 av 5 finns här https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ice-Del-1-av-5
    Del 2 av 5 finns här https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ice-Del-2-av-5
    Del 3 av 5 finns här https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ice-Del-3-av-5
    Del 4 av 5 finns här https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ice-Del-4-av-5
    Del 5 av 5 finns här https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ice-Del-5-av-5

Planeringsdokument
    Ovan kan ni se vår excel där vi skrev in varje resa och hotellnatt. Fördelen att ha en sådan är att vi lätt kunde se vilken dag ett visst datum var på, hur långa restider vi hade, kostnader och liknande. Jag råder alla som ska ut att resa en förutbestämd rutt att ha något liknande för att lätt kunna ha en uppsikt över resan. De flesta cellerna är kopplade till varandra och fylls i automatiskt(tex dag eller nästkommande dag). Man behöver självklart inte göra lika avancerat men när man börjar planera är det väldigt smidigt att slippa ändra allt bara för att man ändrar tex utresedatum eller att man stannar en natt längre. När datumen väl är bestämda, då började vi boka biljetter. Styrande för just vår resa var när Snälltåget gick från Malmö, så det datumet var låst.

Resorna
    Förbestämd rutt
    Vi kände att just denna resan så ville vi ha en förutbestämd rutt. Vi ville planera hemma i lugn och ro för att få ut de mesta av resan.

Bokning och betalning
    Alla resor förutom Milano-Nice, där bokningen öppnade först senare, bokades på nationaldagen. Vi bokade biljetterna i ordningen från Malmö till Manchester på respektives järnvägsoperatörs hemsida. Biljetterna bokades som ”Ej ombokningsbara”. Alla resor betalades med vårt ICA Mastercard(bankkort, ej kredit) där det ingår någon form av avbeställningsskydd. Vi valde att inte resa med Interrail för att priset för Interrail + platsbiljett hade blivit högre än det blev för lösa biljetter. Hade jag ändrat något så vore det kanske möjligtvis att beställa resorna lite tidigare för att få lite lägre priser.

Praktikaliteter
    För att få upp vem som trafikerade de olika sträckorna tyckte jag det var lättast att använda sig av Google maps, ta vägbeskrivning, välja kollektivtrafik. Eller att läsa andras resenärers tips och trix på Postvagnen. Vi hade vi ganska få byten över dagen(Berlin och Milano). Men det var ett medvetet val för att slippa stressa mellan byten. Både i Berlin och Milano hade vi långa bytestider för att både kunna uppleva städerna och slippa klydd.

De resor som tillkommit är utflykterna till Garda, kollektivtrafiksresorna, Nice-Monaco och Kastrup-Malmö. Dessa resor kostade oss nog max 750 kr totalt och dessa biljetter köptes på plats.

Hotellen
    Alla hotell bokades också på nationaldagen via Hotels.com. Här valde vi dock att köra ombokningsbart och att betala på hotellet. Detta gjorde vi för att om det skulle dyka upp andra erbjudande om hotell som var bättre och vi bytte faktiskt hotell både i Verona och Nice. Båda gångerna för att få bättre pris och högre standard.

Packningen
    Vi valde att resa med ryggsäck. Vi har båda varsin Fjällräven Abisko(jag har 65 l hon har 55l). Jag köpte min förra året och fullkomligt älskar den. Den har många smarta fack, hård botten och sitter väldigt skönt. På dagsutflykterna hade vi med en reseryggsäck för proviant, vatten och prylar. När vi flög hade vi var sitt reseskydd om ryggsäcken.

Men det bästa tipsen när det kommer till packning är påsar! Inget fick åka ner i väskan om det inte låg i en sådan här påse. Det gör att det är väldigt lätt att hitta, packa upp, packa ner och organisera sin väska. När man står på en station och ska rota fram något klädesplagg så är det tråkigt att slänga upp hela garderoben på plattformen! Har även en större necessär där jag har tandborste, huvudvärkstabletter osv osv. GLÖM INTE att ha med compeed eller likande(mina fötter gick sönder redan efter två dagar).

Gällande kläder och skor. Ta inte med mer än nödvändigt. Mitt absolut bästa tips gällande kläder är att TVÄTTA på plats. För oss tog det ca en timma(notis, under den timman var det för övrigt enda stunden på hela resan det regnade, sjuk tajming) för att tvätta och torktumla alla våra kläder i Nice. För det betalade vi ca 100 kr ink tvättmedel. Så himla mycket bättre än att försöka tvätta i handfat som jag gjort tidigare. De enda skorna jag hade med var ett par relativt nyinköpta joggingskor.

Teknik
    Japp, jag är en sucker för teknik. Men det gjorde både resan lättare och roligare.

Mobil och laddning
    Jag kan verkligen rekommendera Ikeas laddare på en resa tillsammans med en smal originalladdare. IKEA är den som är säkrast, den har tre USB-uttag och den ger mycket ström. Sen rekommenderar jag även 2 meters laddsladdar och att ha med en powerbank just in case. Mobilen körde jag min vanliga iPhone och jag har även en Apple Watch. AW är perfekt för att ha som stegräknare(totalt på dessa två veckor gick jag 205 000 steg). De hörlurarna jag hade med var mina Bose Q35. Riktigt magiska hörlurar med brusreducering som framförallt tar bort bakgrundsbuller både på tågresorna men även på flyget.

Foto
    Mobilkameror i all ära, men jag tycker verkligen man ska ha med sig en riktig kamera på resan(och lära sig att använda den innan). Jag kör en Canon Eos 77d med två olika objektiv(ett Canon EF-S 24/2,8 STM och ett Canon 50 mm 1.8). Båda objektiven är lätta, ljusstarka och inte överdrivet dyra. Jag fotade enbart RAW och filmade en hel del. Totalt tror jag att det blev 150 gb media under resan och jag släpade med en Macbook pro för att kunna synka/säkerhetskopiera bilderna och filmerna kontinuerligt mot Onedrive(Wifi på hotellet). Alla sladdar och andra tillbehör hade jag i en separat necessär alltid packad längst upp så den var lättåtkomlig.

Nödraketer
    Lämna aldrig hemmet utan några nödraketer i väskan. Jag kör med en påse jordnötter och en flaska vatten. Man vet aldrig när blodsockret kraschar rätt ner i avgrunden och man måste få upp det igen.

Biljetterna, pass, extra kort, kontanter och plånbok
    Då vi bokade alla biljetter i förväg så hade vi även fått dessa levererade i PDF. Så jag sparade ner, slog ihop alla biljetter tillsammans med sammanställningen i ett PDF-dokument och sedan gjorde två saker.
    1. Mailade både mig själv och sambon den hopslagna PDF:en. Det gjorde att om vi skulle bli av med både packning och mobiler så hade vi kunnat gå till ett hotell och få dessa utskrivna. Men det gjorde även att vi kunde spara ner dom i tex iBooks och alltid ha de lättåtkomliga
    2. Skrev ut 4 buntar med biljetter. Två till mig och två till min sambo. Ibland är det bra att vara lite analog också.

Passet åkte mest med i bakfickan tillsammans med plånboken. Vi tog ut kontanter under resans gång i div bankomater, mynten hade jag i en zip-påse.. Jag hade även beställt ett extra kontokort som låg redo längst ner i ryggsäcken om mitt vanliga kort skulle sluta fungera och jag hade även med min säkerhetsdosa till banken. Sambon hade med en uppsättning av sina motsvarande grejer också.

Dessa tipsen är inte hur man ska göra, men dessa tipsen gjorde vår semester blev väldigt väldigt lyckad utan några större missöden. Det finns väl egentligen inga rätt och fel, men jag föredrar alltid planering innan jag ger mig av. Har någon några frågor så svarar jag gladeligen på dessa!

Hoppas detta kan ha gett något! Sen ett sista tips när det gäller tågsemester, ”när resan är målet” stämmer faktiskt! Trevlig resa

Mvh Ossian K Olsson

Senast redigerat av Herrolsson den 2019-01-05 klockan 11:14:29.
    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Medlem
    mar 2018

Sv: Tågsemester 2018 | Malmö-Manchester via Nice | Ekonomi, bokning och tips

Komplettering kring vilka bolag som vi åkte med de olika delarna

Malmö-Berlin, Snälltåget, https://www.snalltaget.se
    Berlin-München, DB Bahn, https://www.bahn.com/en/view/index.shtml
    München-Verona, ÖBB, https://www.oebb.at/en/
    Verona-Milano, Trenitalia, https://www.trenitalia.com/tcom-en
    Milano-Nice, Thello, https://www.thello.com/en/
    Nice-Paris, SNCF, https://www.sncf.com/en
    Paris-London, Eurostar, https://www.eurostar.com/rw-en/?
    London-Manchester, Virgin, https://www.virgintrains.co.uk
    Manchester-Köpenhamn(flyg), SAS, www.sas.se eller världens mest ironiska hemsidenamn, www.tåg.se

Ingen av sidorna är svårare att boka ifrån än att boka en tågresa eller biobiljett här hemma. Vi fick alla biljetter per PDF men jag vet att DB kan skicka ut pappersbiljetter om man ska resa mellan olika länder(tex Malmö-München förra året fick jag pappersbiljett). Detta tog 2-3 dagar att få hem.

Senast redigerat av Herrolsson den 2019-01-05 klockan 12:41:26.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Planeringsdokument
    Ovan kan ni se vår excel där vi skrev in varje resa och hotellnatt. Fördelen att ha en sådan är att vi lätt kunde se vilken dag ett visst datum var på, hur långa restider vi hade, kostnader och liknande. Jag råder alla som ska ut att resa en förutbestämd rutt att ha något liknande för att lätt kunna ha en uppsikt över resan. De flesta cellerna är kopplade till varandra och fylls i automatiskt(tex dag eller nästkommande dag).

Mobil och laddning
    Jag kan verkligen rekommendera Ikeas laddare på en resa tillsammans med en smal originalladdare.

Skrev ut 4 buntar med biljetter. Två till mig och två till min sambo. Ibland är det bra att vara lite analog också.

Passet åkte mest med i bakfickan tillsammans med plånboken.

Hoppas detta kan ha gett något! Sen ett sista tips när det gäller tågsemester, ”när resan är målet” stämmer faktiskt! Trevlig resa
    Man fick ju ställa frågor, och det var en mycket intressant beskrivning, så jag har några små.

1. Skulle det gå att hitta ditt planeringsdokument någonstans (i alla fall med formlerna), så jag kan använda det själv? Jag är ingen hejare på formler i excel. Själv har jag hittills skrivit ett word-dokument som börjar med idéer och sen byggs på med hotelladresser och belopp och bokningsnummer och sånt.

2. Den där laddaren lät bra, får skaffa en sån.

3. Varför 4 buntar, om du ändå hade de elektroniskt någonstans (typ i datorn)? Hade inte 2 räckt, dvs en var? Ett lättåtkomligt hos reseledaren, det andra nedgrävt i medresenärens packning.

4. När du har koll på allt annat varför har du både pass och plånbok i bakfickan? Eller har du hänglås på bakfickan, så ingen kan sno grejorna?
    På din resa bör du väl bara ha behövt visa passet i samband med Eurostar och flygresan. Eller behövdes det på några hotell?

5. Ja, styrkan med tåget är ju att man kan låta resan bli målet. Alltför många verkar ändå fortfarande vilja åka fort till ett ställe och sen vara där en vecka.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    4. När du har koll på allt annat varför har du både pass och plånbok i bakfickan? Eller har du hänglås på bakfickan, så ingen kan sno grejorna?
    På din resa bör du väl bara ha behövt visa passet i samband med Eurostar och flygresan. Eller behövdes det på några hotell?
    5.
    I stället för pass kan man ha NID natinellt Id-kort och det gäller även till Storbritannien. Och även om det inte görs gränskontroller måste man ha id när man reser i Schengen.
    Bakfickan låter inte så bra, jag är van vid att använda en ”Interrailpåse” som hänger innanför skjortan och där hamnar de mest väsentligaste sakerna , bankkort, id, stora pengar o.s.v , tänk bara på att ha en liten plastpåse inuti annars kan man svettas sönder papper.
    Envar kan ju fundera lite över säkerheten utifrån egna förutsättningar, det ska både vara säkert och bekvämt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    I stället för pass kan man ha NID natinellt Id-kort och det gäller även till Storbritannien. Och även om det inte görs gränskontroller måste man ha id när man reser i Schengen.
    Bakfickan låter inte så bra, jag är van vid att använda en ”Interrailpåse” som hänger innanför skjortan och där hamnar de mest väsentligaste sakerna , bankkort, id, stora pengar o.s.v , tänk bara på att ha en liten plastpåse inuti annars kan man svettas sönder papper.
    Envar kan ju fundera lite över säkerheten utifrån egna förutsättningar, det ska både vara säkert och bekvämt.
    Något som jag tycker är väldigt bra är om ryggsäcken har ett fack med blixtlåsförsedd öppning vänd in mot ryggen, helst ganska långt ned. Knappast åtkomligt när ryggsäcken är på ryggen, men lätt åtkomligt när den tagits av.

Medlem
    mar 2018

Man fick ju ställa frågor, och det var en mycket intressant beskrivning, så jag har några små.

1. Skulle det gå att hitta ditt planeringsdokument någonstans (i alla fall med formlerna), så jag kan använda det själv? Jag är ingen hejare på formler i excel. Själv har jag hittills skrivit ett word-dokument som börjar med idéer och sen byggs på med hotelladresser och belopp och bokningsnummer och sånt.
    På länken nedan kan du hitta dokumentet med formlerna kvar.

https://1drv.ms/x/s!AjtLRjRs4ze5ibVic68VoFLCMCYy3g

2. Den där laddaren lät bra, får skaffa en sån.
    Det tycker jag, har flera hemma med!

3. Varför 4 buntar, om du ändå hade de elektroniskt någonstans (typ i datorn)? Hade inte 2 räckt, dvs en var? Ett lättåtkomligt hos reseledaren, det andra nedgrävt i medresenärens packning.
    Egentligen hade det räckt med ett! Men vi hade var sin i stora ryggsäcken, var sin i reseryggsäckarna. En av min största oro vore om någon tog våra väskor från hotellrummet. Därför gjorde vi så.

Det var sommar och jag har den stora fördelen att ha knapp på alla mina kortbyxor(så nästan hänglås). Dessutom så såg jag det som större risk att ha det i packningen om någon skulle ta den. Nästan varje hotell ville se passet och som du säger, Eurostar och flyget.

5. Ja, styrkan med tåget är ju att man kan låta resan bli målet. Alltför många verkar ändå fortfarande vilja åka fort till ett ställe och sen vara där en vecka.
    Ja det är tråkigt att man inte kan uppskatta en natt extra på vägen för att få fördelen med tåget, att kunna se lite mer saker på vägen jämfört med flyget.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tyvärr räcker det nog inte med att ha en igenknäppt ficka mot förslagna och erfarna ficktjuvar, dom fixar det mesta och behöver bara nudda vid sina offer.
    Jag har själv testat i Rio. Fick utpekat att det fanns damer på Copacabana man skulle akta sig för.
    Så jag stoppade ner några nästan värdelösa argentinska sedlar i den igenknäppta skjortfickan och gick ut på boulevarden på kvällen. Snart dök en av dom upp och började prata , hon tyckte jag var så stilig och föreslog kärlek nete på stranden. Hon smekte mig över bröstet i en vänskaplig gest och så skiljdes vi åt . Så upptäckte jag att i den där smekningen hade hon lyckats både knäppa upp fickan och muddra den på innehållet i stort sett utan att jag märkt något. Så väsentliga saker som NID , bankkort mm får ligga i en Interrailpåse . I plånboken finns lite pengar till dagens mindre utgifter och det finns dom som brukar säga att man bör ha ett ”rånläder” med lagom summa att lämna över om man blir utsatt för rån. Men jag skulle nog bedöma att det är kanske dimension 100x större risk att bli utsatt för ficktjuvar särskilt då i folksamlingar och på järnvägsstationer. Vatikanstaten lär ha rekord i kriminalitet per kapita vilket förklaras av ficktjuvar på Petersplatsen.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2019-01-05 klockan 20:03:24.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vatikanstaten lär ha rekord i kriminalitet per kapita vilket förklaras av ficktjuvar på Petersplatsen.
    ... och ett ganska måttligt invånarantal att sprida ut brottsligheten på?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    ... och ett ganska måttligt invånarantal att sprida ut brottsligheten på?
    Ja det är invånarantalet (ca 800) som gör att det blir rekord per kapita. Räknat på besökare blir det kanske inte så högt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •