Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Glastransporter på järnväg

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Glastransporter på järnväg

http://www.modellrallaren.se/?p=801
    Efter det att flera svenska glasfabriker tagits över av franska koncernen Saint-Gobain under 70-talet började man använda tåg för transporten av glasråvaran från glasverken runt om i Europa. I koncernens svenska anläggningar i Emmaboda (fönsterglas) och Eslöv (bilglas) bearbetas glaset innan det levereras till slutkunderna som var, och än idag är, fönsterfabriker, bilfrabriker och glasmästerier. Glasskivorna levererades stående på specialvagnar av typen Uais. Efter omfattande problem med skadegörelse i form av stenkastning mot de oskyddade glasskivorna och vagnar som inte uppfyllde kraven på högre hastigheter för godståg så upphörde järnvägstransporten och glaset transporteras idag på lastbil till de svenska anläggningarna.

Har någon sett glastransporter på svenska spår ?
    Gick de i heltåg eller som enstaka vagnar ?
    På vilken sorts vagnar ?

/Curt

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Glastransporter på järnväg

Jag kan inte påminna mig några heltåg. Däremot gick det ofta mer än ensam vagn. Tror det var någon form av specialvagnar.

Mina minnesbilder gäller främst Emmaboda.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Pikington i Halmstad hade sådana här vagnar i trafik i alla fall på 80 talet! Men inga heltåg utan som vagnslaster!

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det gick hitom millenieskiftet glasvagnar till Stockholms Frihamn, det finns ett målat streck i asfalten där vagnarna skulle ställas upp för lossning... Var dessa vagnar kom ifrån är okänt för mej...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag minns transporter till Skellefteå under 1980-talet. De kom i ställningar som de i mitten på bilden. Problem med vibrationer i vagnarna gjorde att glasskivorna gick sönder, presenningar som täckte såg ut som en hängande påse. Mitt minne är att efter några misslyckade försök blev det lastbil.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Glastransporter på järnväg. Uikks nu och tidigare

LKAB samt norskarna i Narvik har tagit över och använder ett par vagnar för maskintransporter utefter Malmbanan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Glastransporter på järnväg. Uikks nu och tidigare

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Den där vagnen känner jag igen från Emmaboda-transporterna.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

LÄNKAR TILL GRANNTRÅDAR Glastransporter på järnväg.

Jag kanske försöker mig på att få till en lookalike i H0 av den tvåaxliga vagnen.

Ämnet har jag, min vana trogen, aktualiserat i fora för alla tre världarna som intresserar mig:
    dåtid 1-1, nutid 1-1 och modelljärnvägstid.
    Jag har så bra erfarenhet av det sedan tidigare.

Jvm2.se, dåtid i 1-1: Glastransporter förr
    Postvagnen, nutid i 1-1: Glastransporter på järnväg
    Mötesspåret i H0: Glastransporter
    Svenskt MJ-forum i H0: Glastransport i modell

/Curt

Senast redigerat av qrt den 2019-01-08 klockan 16:38:16.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: LÄNKAR TILL GRANNTRÅDAR Glastransporter på järnväg.

Ardagh körde glasburkar till Eslöv Orkla Foods Sverige förr. Nu körs bara råvaran till bruket. I Limmared har byggts en stor lagerhall mot norr. Sandahls Skillingaryd är ägare på uppdrag av Ardagh.
    På sikt kan man hoppas på att de via spåret in till fabriken börjar lasta igen då de faktiskt kan använda befintligt spår med modifiering. Glas på pall måste ju va lätt att transportera i skyddade vagnar. Pernod i Åhus har väl spår och dit kördes Absolutflaskorna mm.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det har aldrig körts några Absolutflaskor på järnväg till Åhus då man inte kunnat lösa logistiken i Åhus på grund av de 2 fabrikernas placeringar och brist på spår dit. Däremot har som du säger andra glas körts på pall till många olika destinationer. Bland annat barnmatsburkar till Finland, sillburkar till Lysekil ,syltburkar till Eslöv m.m. Absolutflaskor kördes under några år till och från Frankrike för etsning (behandlingen som ger glaset den frostade ytan) men sedan byggdes en anläggning för detta i Limmared!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Okej, läste någonstans att det gått godståg till Åhus och antog att även flaskor körts dit men du vet ju då du kört tågen, så fel blev det.
    Hälsn Inge

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Okej, läste någonstans att det gått godståg till Åhus och antog att även flaskor körts dit men du vet ju då du kört tågen, så fel blev det.
    Hälsn Inge
    Nej, men däremot kördes hela USA-exporten med flaskor (nu fyllda med sprit) därifrån på tåg. Det tåget är dock nedlagt, sedan rederiet lade ned sin Sverigetrafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja det var väl i samband med oroligheterna och strejkerna i Skandiahamnen som båtarna flyttade till Rotterdam. Numera går Absolutflaskorna med mindre containerfartyg till Holland om jag inte minns fel.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Planglas: transporter på järnväg.

Bortsett från Anders Ö.s bidrag och min inledning så avhandlar trådarna mestadels de tvåaxliga djuplastningsvagnarna bland annat med svensk littera Uikks och Uikks-w.

Förutom från Saint Gobain kan det även ha rullat bruna fyraxliga vagnar märkta Pilkington i Sverige.
    Har de fyraxliga vagnarna setts ofta i Sverige ?

/Curt

Senast redigerat av qrt den 2019-01-10 klockan 18:40:53.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •