Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: CP Urspårning i spiraltunnel nära Field Canada

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    642

    CP Urspårning i spiraltunnel nära Field Canada

    27 vagnar i ett CP godståg har gått ur i övre spiral tunneln Öster om Field.
    Så nu är det tvärstopp mellan Calgary och Golden.
    Det har varit in vinterstorm här med över 40 cm snö och även motorvägen blev avstängd pga lavin fara, så det är besvärligt här.
    https://globalnews.ca/tag/train-derailment/
    https://edmontonjournal.com/news/loc...near-field-b-c


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 600

    Sv: CP Urspårning i spiraltunnel nära Field Canada

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    27 vagnar i ett CP godståg har gått ur i övre spiral tunneln Öster om Field.
    Så nu är det tvärstopp mellan Calgary och Golden.
    Det har varit in vinterstorm här med över 40 cm snö och även motorvägen blev avstängd pga lavin fara, så det är besvärligt här.
    https://globalnews.ca/tag/train-derailment/
    https://edmontonjournal.com/news/loc...near-field-b-c
    Inga reportrar har väl kunnat ta sig ut till urspårningsplatsen. Den lär ligga väldigt illa till enligt folket som håller till på - Revelstoke web cam. Kartan över Övre spiraltunneln
    Koltågen fortsätter dock att komma. De går en annan väg till Golden.

    Senast redigerat av Ville den 2019-01-04 klockan 16:58:18.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    642

    Sv: CP Urspårning i spiraltunnel nära Field Canada

    Koltågen kör väl denna väg tror jag Länk
    Men jag skrev att det är totalstopp men det går väl att köra de andra tågen samma väg fast längre. Såg ett Intermodal Train på väg mot Vancouver för 30 minuter i Revelstoke live kameran och den måste väl ha gått denna väg

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-04 klockan 17:16:01.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 600

    Sv: CP Urspårning i spiraltunnel nära Field Canada

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Koltågen kör väl denna väg tror jag Länk
    Men jag skrev att det är totalstopp men det går väl att köra de andra tågen samma väg fast längre. Såg ett Intermodal Train på väg mot Vancouver för 30 minuter i Revelstoke live kameran och den måste väl ha gått denna väg
    Ja, den rutten torde vara alternativet. Så här skrivs det i chatten: "Western Canadian Railfan ​CP 101-04 West is Pulling into Fort Steele RN for the crew change"
    Nummer 101 är ett containertåg tror jag. De får göra ett personalbyte i Fort Steele. På din karta här. Från Sparwood finns spår till Calgary och även vidare direkt in i Kanada.
    Nu kom ett tomt koltåg in i Revelstoke.

    Senast redigerat av Ville den 2019-01-04 klockan 22:11:15.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    642

    Sv: CP Urspårning i spiraltunnel nära Field Canada

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ja, den rutten torde vara alternativet. Så här skrivs det i chatten: "Western Canadian Railfan ​CP 101-04 West is Pulling into Fort Steele RN for the crew change"
    Nummer 101 är ett containertåg tror jag. De får göra ett personalbyte i Fort Steele. På din karta här. Från Sparwood finns spår till Calgary och även vidare direkt in i Kanada.
    Nu kom ett tomt koltåg in i Revelstoke.
    Jo du har nog rätt. CP Rail says it is rerouting rail traffic.
    The Transportation Safety Board is investigating the derailment. Undrar varför de vill vara med och undersöka.
    De skriver nu att det är 15 vagnar som gått ur och detta inne i spiral tunneln. It was a westbound train travelling at 14 miles per hour, (22 km/h) Måste ju innebära att det är i 22 promille nerförsbacken urspårningen hände

    Ser nu att första bilderna är på väg att komma Länk
    Ser att det är en tomma vagnar som gått ur (de man ser) . Kan det vara att loken har bromsat av dem av spåret (dynamisk broms) . Det är ju en 270 graders kurva denna spiral tunnel. Är vagnarna nära loket så trycks de utåt när bakomliggande vagnar trycker på.

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-05 klockan 00:54:57.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 518

    Sv: CP Urspårning i spiraltunnel nära Field Canada

    Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Jo du har nog rätt. CP Rail says it is rerouting rail traffic.
    The Transportation Safety Board is investigating the derailment. Undrar varför de vill vara med och undersöka.
    De skriver nu att det är 15 vagnar som gått ur och detta inne i spiral tunneln. It was a westbound train travelling at 14 miles per hour, (22 km/h) Måste ju innebära att det är i 22 promille nerförsbacken urspårningen hände

    Ser nu att första bilderna är på väg att komma Länk
    Ser att det är en tomma vagnar som gått ur (de man ser) . Kan det vara att loken har bromsat av dem av spåret (dynamisk broms) . Det är ju en 270 graders kurva denna spiral tunnel. Är vagnarna nära loket så trycks de utåt när bakomliggande vagnar trycker på.
    Då kan det knappast vara snöns fel?


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    642

    Sv: CP Urspårning i spiraltunnel nära Field Canada

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Då kan det knappast vara snöns fel?
    Nej men det är "var" lavinfara här i området sista dagarna, Det har kommit väldigt mycket snö sista dagarna och detta urspårningsområde ligger på 1200 möh. Men då hade man skrivit om det.


    Lite mer info i ett tv inslag om urspårningen och tunnlarna Länk

    TSB investigators from Edmonton and Calgary responded to the scene late Thursday night after hiking through deep snow with the assistance of Parks Canada.
    The heavy snowfall is not believed to have contributed to the derailment but may play a factor in the cleanup process. Officials hope to have the tunnel cleared Saturday morning.

    Info om tunnlarna
    There are two spiral tunnels, the lower tunnel spirals up inside a mountain for 891 metres and emerges 15 metres higher. The higher tunnel spirals inside another mountain for 991 metres and emerges 17 metres higher. The tunnels were built in 1909 to reduce the number of derailments as trains descended from Kicking Horse Pass to Field.


    Regional senior investigator Don Crawford said the 16 rail cars were empty at the time of the derailment, however it occurred inside the Spiral Tunnel.
    “The derailment itself happened inside the tunnel,” he said. “That creates a problem itself for cleanup and recovery. It is a bit more difficult and time consuming to do.
    “These cars tried to jack-knife, but could only go so far before they butted-up against the walls of the tunnel.”
    CP Rail crews continue to work to open the railway line, with a temporary track being installed to accommodate rail traffic that has been backing up eastbound and westbound since Thursday morning.
    The investigation will continue into the cause of the incident, added Crawford, including information requests from CP Rail into the maintenance history of the cars involved.

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-05 klockan 09:27:00.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    642

    Sv: CP Urspårning i spiraltunnel nära Field Canada

    Tror inte de är klara med urspårningen , de har omledning från Golden till Fort Steel, men det är inte utan problem.
    Mötes stationerna är för korta så tågen måste delas upp för att kunna mötas.
    Traffic is hot and heavy down here on the Taber /Crowsnest /Windermere Subs. Trains b being broken up for meets. Sidings too short

    På trains forum så går diskussionerna om stringlining. Loket drar av vagnarna av rälsen. Men du gick ju tåget utför.
    stringlining= Like the one posting said is that if you had a lot of power on the head-end and lets say that you have 50 empty coal cars and then 70 or so heavy cars behind that. Without getting into algebra and all that crap, what happens is that if you are in a curve and you start pulling hard from a stop, you can actually lift the empty cars off of the rail, and pulling the cars until they either fall over or just derail. I have seen a company film of this happening, and it made a believer out of me.
    There can be other factors that will cause it to, but this is the primary one.

    Link to the Global News article. Apparently the train was travelling at 14mph which, if it was over a certain tonnage, was faster than the 10mph limit in the area. That was imposed after several heavy trains ran away in the 1990s. The ETT has very detailed instructions on train handling down the Field Hill. The crew may well have put the brakes in emergency to bring the train under control. It certainly did come to a stop.Smile


    Järnvägen i Canada har en tung vecka
    2 stycken CN Godståg krockade i torsdags med varandra en conductor skadad Länk

    Senast redigerat av jorgen3 den 2019-01-05 klockan 23:22:43.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •