Ursprungligen postat av
ztenlund
Att banken köper in den i egen bok enligt den specifikation som du har tagit fram är nog inte särdeles udda. Det är mer att den, såsom påstås, sedan skickas ett varv till via amerikanska aktörer som framstår som udda. Jag undrar dock hur korrekta dessa beskrivningar är. Ärligt talat så tycker jag att SvD:s artiklar i ämnet inte är särskilt bra. Det framgår i princip inte hur uppläggen egentligen fungerar, utan det är mycket svepande beskrivningar. Något som får mig att undra om man verkligen har förstått hur de olika SL-affärerna egentligen ser eller har sett ut, mer än att det ser skumt ut och med en viss bedömd sannolikhet är ägnade att på något vis få ned kostnader och/eller undvika skatt.
Det heter också att SL inte svarar ordentligt på frågor, men här kan man, förutom eventuella sekretessklausuler med oklar giltighet, även undra hur många som finns kvar som var med när det begav sig och verkligen har den kunskap och förståelse för avtalen som krävs för att kunna svara vederhäftigt. Ibland får man sätta sig och detaljläsa betydligt nyare och mindre komplicerade avtal än vad det här förmodligen är för att fastställa vad som egentligen gäller...