Några bilder från tunnelbanan i Turkiets huvudstad Ankara tagna för ett par år sedan. Kvaliten på bilderna från underjorden är väll inte mycket mer än OK, men hoppas det intresserar någon ändå.

Linje M1 öppnade 1997 och är ett "turn key" system byggt av ett konsortsium kring Bombardier. M1 går från Kizilay i centrum till Batikent i nordost.


Trevagnarstågsätten för M1, som syns på denna tidigare bildgåtebild vid Batikent, är en variant på Torontos H6 vagnar byggda av Bombardier. Den enögda fronten med ett "saknat" fönster är kanske inte så snygg...


Som syns här har vagnarna en smal förarhytt i högerhörnet. Från passagerarutrymmet kan man se frammåt genom fönstret i frontdörren, bilden ovan är tagen genom den. M1 har ett signalsystem från Bombardier med ATO. Men man har förare ändå.


Stationerna på den ursprungliga sträckan är ganska kala och trista. Här station Atatürk Kültür Merkezi, men de flesta tunnelstationer ser ungefär likadana ut.


Från Kizilay i centrum till Koru i sydväst öppnades linje M2 2014. Linjen är helt underjorisk och stationerna fräschare än de på M1, men också ganska trista. De stationer jag såg liknade denna.
M1 och M2 vänder på varsit spår vid Kizilay med byte över plattform (samt sidoplattformar, stationen har två spår med tre plattformar). M2 har ett CBTC baserat signalsystem från Ansaldo STS som inte är kompatibelt med Bombardiersystemet på M1 (känns det igen på något sätt? ). Ansaldo STS lär dock ska ha fått kontrakt på resignalering av M1.


I andra änden på M1 har det också öpnnats en ny tunnelbanelinje 2014 som förlängning. Också här vänder M1 respektive M3 på varsit spår med byte över plattform. Här känns det riktigt fånigt med ett tågbyte halvvägs ute i förorten. Linje M3 går mellan M1:s ändstatione Batikent och OSB Törekent, sträckningen är en blandning av tunnel, på matk och högbana som här vid Bati Merkez. Karta
Både M2 och M3 har nyare vagnar byggda av kinesiska CRRC Zhuzhous fabrik utanför Ankara.


Det finns ytterligare en tunnelbanelinje: Ankaray eller A1. Det är en "lättmetro" byggd som ett "turn key" system av Siemens - Adtranz - Ansaldo Breda och var den första tunnelbanelinjen i Ankara, öppnad 1996. 29 meter långa och 2,65 meter breda (typiska spårvagnsmått!) ledvagnar med förarhytt i ena änden, 1000 mm instegshöjd. 90 meters plattformar som tillåter trevagnståg. Manuell körning med ATC övervakning. I mitt tycke en trevligare linje än M1.
En (gammal) presentation jag råkade hitta.