Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Slutrapport olyckan i Stenungsund

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Slutrapport olyckan i Stenungsund

Hej

Enligt GP http://www.gp.se/nyheter/sverige/utr...all-1.12140886 så har det nu bekräftats att dödsolyckan vid den farliga övergången i Stenungsund i våras berodde på att den unga pojken bar hörlurar och inte hörde varnings-signalerna.

Övergången är stängd sedan en kort tid tillbaks

Per N

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Slutrapport olyckan i Stenungsund

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    Hej

Enligt GP http://www.gp.se/nyheter/sverige/utr...all-1.12140886 så har det nu bekräftats att dödsolyckan vid den farliga övergången i Stenungsund i våras berodde på att den unga pojken bar hörlurar och inte hörde varnings-signalerna.

Övergången är stängd sedan en kort tid tillbaks

Per N
    Denna skylt hittade jag nyligen i Estland. (Just detta exemplar fanns i Riisipere.) Inga hörlurar och ingen smartfon när du korsar spåren! Själv kan jag inte låta bli att undra om verkligen allting måste skyltas. Är det omodernt med sunt förnuft?

Namn:  2018-12-07 15.32.17.jpg
Visningar: 1076
Storlek:  325,3 KB

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Det var ett väldigt hackande på och ifrågasättande av trafikverket och varningssystemet när olyckan skedde men detta misstänkte jag från början.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det vet du väl Åke att det aldrig är den enskildes fel när något händer i Sverige hur dumt och vårdslöst man än burit sig åt? Om man stänger alla plankorsningar och gångfållor och sätter upp minst 3 meters ogenomträngliga staket runt alla vägar och järnvägar händer ju inga olyckor med fotgängare heller!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har tidigare skrivit i PV (men knappast fått medhåll) att jag tycker man måste tänka om när det gäller synen på den enskildes ansvar. Den siste idioten är ju inte född men se det ur anhörigas mfl synvinkel.

Samhället/trafikverket måste planera för att vi har en ny form av mänsklig varelse - "Homo-media" - som varken ser eller hör utan lunkar fram i sin egen värld. Detta innebär att bommar bör vara obligatoriskt där man kan förvänta sig någorlunda regelbunden gångtrafik. Satsa på det istället för dessa meningslösa staket utefter järnvägarna för att stoppa självspillare.

Per N

PS/ staket har bevisligen hjälpt och det är i närheten av gamla tiders mentalsjukhus. Bohusbanan vid Lillhagen var en av de hårdast drabbade platserna i landet tills man satte upp staket - det var många som tog livet av sig med "stundens ingivelse" när man såg tåget komma utan att det egentligen var meningen när man gav sig ut./ DS

Senast redigerat av Per N den 2019-01-04 klockan 16:32:47.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Det har egentligen ingen betydelse eftersom Postvagnen i slutändan bara är ett internetforum med inriktning på spårtrafik, och inte något som har verklig betydelse, men denna tråd har i praktiken kommit att innehålla allt utom kommentarer som faktiskt har med den aktuella olyckan att göra, utan det är psykvård och institutioners placering i förhållande till spåret, det är cykling i tätort, det är premiumbilar och det är allmänt tal om samhället och den enskildes ansvar (det sistnämnda kanske med ordentligt mycket god vilja kan ses om on-topic dock).

Postvagnen fyller kanske istället en viktig psykologisk funktion, ett ställe där man kan skriva av sig en del frustrationer löst knutna till järnvägen, men sannolikt egentligen med mer allmänmänskliga orsaker. I viss mån kanske vi får acceptera att forumet ska få agera allmän säkerhetsventil när vardagens besvär blir övermäktiga, men viss återhållsamhet är påkallad trots allt, så nu är jag så infernaliskt tråkig att det blir massradering.

M J / mod

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per N Visa inlägg
    Jag har tidigare skrivit i PV (men knappast fått medhåll) att jag tycker man måste tänka om när det gäller synen på den enskildes ansvar. Den siste idioten är ju inte född men se det ur anhörigas mfl synvinkel.

Samhället/trafikverket måste planera för att vi har en ny form av mänsklig varelse - "Homo-media" - som varken ser eller hör utan lunkar fram i sin egen värld. Detta innebär att bommar bör vara obligatoriskt där man kan förvänta sig någorlunda regelbunden gångtrafik. Satsa på det istället för dessa meningslösa staket utefter järnvägarna för att stoppa självspillare.
    Och plattformsdörrar? För om människor inte kan ta vara på sig själva kan de ju trilla ned i spåret annars.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •