Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Haverikommissionen: "Spårtrafikolycka i Bastuträsk" - 2018-01-03

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Haverikommissionen: "Spårtrafikolycka i Bastuträsk" - 2018-01-03

Ett godståg från Green Cargo hade övergått till växlingsrörelse vid Bastuträsk och skulle växlas in till timmerterminalen. Loket var placerat längst bak i växlingssättets rörelseriktning. Föraren stod på ett fotsteg på den första vagnen i rörelseriktningen och radiostyrde växlingssättet när vagnen spårade ur med en axel. Föraren ramlade av vagnen, blev påkörd och skadades så allvarligt att han omkom.
    Rapport: https://www.havkom.se/assets/reports...lutrapport.pdf

Några tidigare diskussioner:

Senast redigerat av Silverfisk den 2019-01-03 klockan 17:41:50.
    --
    Silverfisk

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Haverikommissionen: "Spårtrafikolycka i Bastuträsk" - 2018-01-03

Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Mycket intressant läsning, speciellt för oss som sysslar med veterantåg. Jag har läst igenom rapporten (om än ganska snabbt och även däst av julmatsrester) och fastnade för två saker: a) Brister i utforming och underhåll av åkfotsteg och åkhandtag och b) Snöröjning av växlar. Jag räknar med att särskilt punkten a) är lämplig att ta upp vid repetitionsutbildning. Just det här med inåt- och utåtrotation var tankeväckande.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om jag läst rapporten rätt så diskuteras tidsförhållandena mellan när pådraget avbröts, när nödstpp aktiverades och när urspårningen skedde, men ingenstans nämns möjligheten att föraren en bit före växeln observerade is eller annat hinder i växeln och därför stängde pådraget. När vagnen närmade sig hindret slogs nödstoppet på.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Om jag läst rapporten rätt så diskuteras tidsförhållandena mellan när pådraget avbröts, när nödstpp aktiverades och när urspårningen skedde, men ingenstans nämns möjligheten att föraren en bit före växeln observerade is eller annat hinder i växeln och därför stängde pådraget. När vagnen närmade sig hindret slogs nödstoppet på.
    Det finns många möjligheter till varför föraren minskade på pådraget utan att genast nödstoppa tåget. En möjlighet till varför pådraget minskades kan ha varit att lokföraren iakttog någon, t ex en skoter, som närmade sig överfarten precis vid växlarna men att skotern sedan kanske svängde av åt annat håll.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är ju helt normalt att sakta in när man närmar sig en växel som kanske är delvis igensnöad för att ha bättre uppsikt på denna. Tyvärr fanns ju inte den möjligheten i detta fall men annars vill man gärna först köra över med tung lastad vagn när det är snä och is i spår och växlar då 25 tons axeltryck pressar sönder all is medan 7,7 ton kanske flyter ovanpå.... Men det är mycket bra slutsatser man drar och bra åtgärder som vidtas. Jag har själv många gånger reagerat på de dåliga fotsteg och ledstänger som finns på just dessa och många utländska vagnar! Det är ju stor skillnad om handtag och fotplattor ska användas enbart för att åka på eller om man också ska stå där och radioköra!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det är ju helt normalt att sakta in när man närmar sig en växel som kanske är delvis igensnöad för att ha bättre uppsikt på denna. Tyvärr fanns ju inte den möjligheten i detta fall men annars vill man gärna först köra över med tung lastad vagn när det är snä och is i spår och växlar då 25 tons axeltryck pressar sönder all is medan 7,7 ton kanske flyter ovanpå.... Men det är mycket bra slutsatser man drar och bra åtgärder som vidtas. Jag har själv många gånger reagerat på de dåliga fotsteg och ledstänger som finns på just dessa och många utländska vagnar! Det är ju stor skillnad om handtag och fotplattor ska användas enbart för att åka på eller om man också ska stå där och radioköra!
    Något som jag saknar i rapporten är ett resonemang kring detta att växlingspersonalen utgår från att växeln är farbar. Baserat på tankarna ovan finns det väl goda skäl att kontrollera farbarheten och/eller att promenera genom växeln innan fordonen körs igenom? I vart fall när det är lätta fordon främst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om jag förstod rapporten rätt hade ju loket körts genom växeln vid rundgången före backning? Annars är det nog så att om växlens klot eller ställare indikerar att den ligger i rätt läge (kontrollampan lyser eller klotet är nere i sitt läge förutsätts att växeln är farbar och om den ej behöver läggas om för rörelsen kanske man inte snöröjer.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Om jag förstod rapporten rätt hade ju loket körts genom växeln vid rundgången före backning? Annars är det nog så att om växlens klot eller ställare indikerar att den ligger i rätt läge (kontrollampan lyser eller klotet är nere i sitt läge förutsätts att växeln är farbar och om den ej behöver läggas om för rörelsen kanske man inte snöröjer.
    Förvisso, men det innebär ju att lokets senaste passage var med växeln i andra läget. Har det då på något sätt pressats in is mot det andra spåret kan det ju ha varit det som ställt till det. Att snöröjningen lämnade en del övrigt att önska framgår däremot med all önskvärd tydlighet.

Det jag reflekterar över är att Haverikommisionen inte ens reflekterar över att man i förväg kan ana att det finns en förhöjd urspårningsrisk när man kör genom en bristfälligt snöröjd växel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För man ett fordon genom en bristfälligt röjd, eller helt igensnöad, växel så ska man alltid vara beredd på problem, tex en urspårning.

Vad beträffar lok som kört genom växeln säger HK så här (sid 42, strax nedom sidans mitt):

"När föraren i samband med rundgången via spår 4 körde ut med Rd2-loket i växel 12 trycktes snö och is undan. Sannolikt har en av lokets hjulaxlar förflyttat sig ut i korsningspartiet. Från den punkt där loket har vänt körriktning har snö och is däremot troligen legat kvar och det är även möjligt att en snökant bildats."

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    För man ett fordon genom en bristfälligt röjd, eller helt igensnöad, växel så ska man alltid vara beredd på problem, tex en urspårning.
    Och då kan man vända min frågeställning till: Om man ska köra in i exempelvis växel där risken för urspårning är förhöjd, finns det inte då anledning att reflektera över om det är lämpligt att underlåta att åka på fordonet?

Haverikommisionen anser tydligen den reflektionen som så omotiverad att inte ens de gör den. Annars kan det självklart vara så att SHK gör reflektioner som det inte på samma sätt är motiverade hos berörd personal.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Rundgången hade skett med lokalt men vid den växling som spårade ur användes grön-växling dvs fjtkl hade ställt mellansignalen till kör och underrättat föraren att växling fick ske med kör i huvudsignal. Växlarna var alltså kontrollbekräftade i huvudsignal i samband med den växlingsrörelse som spårade ur. (Se 2.5.1 på sida 39 i rapporten).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Rundgången hade skett med lokalt men vid den växling som spårade ur användes grön-växling dvs fjtkl hade ställt mellansignalen till kör och underrättat föraren att växling fick ske med kör i huvudsignal. Växlarna var alltså kontrollbekräftade i huvudsignal i samband med den växlingsrörelse som spårade ur. (Se 2.5.1 på sida 39 i rapporten).
    Å andra sidan säger väl kontrollbekräftelse i princip inget om urspårningsrisk p g a is där flänsarna ska ta sig fram?

Det jag vänder mig emot är annars att SHK är så inkonsekventa avseende "livrem och hängslen". I plankorsningsolyckan (Hökmora?) där rapporten kom nyligen ville man att Trafikverket skulle placera sina hinderkontrollutrustningar baserat på befintlig trafikering samtidigt som lastbilschaufförerna borde hålla sig till det särskilt definierade nätet. I detta fall tycker man istället att det räcker med att vagnarna i en framtid kommer att vara bättre och att snöröjningen kommer att bli bättre. Riskerna som kvarstår i väntan på detta behöver inte hanteras, eller?

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Å andra sidan säger väl kontrollbekräftelse i princip inget om urspårningsrisk p g a is där flänsarna ska ta sig fram?
    Nej naturligtvis inte.
    Hoppas att det framgår av det jag citerade i mitt tidigare inlägg att kommentaren om grönväxling var en kommentar till "Annars är det nog så att om växlens klot eller ställare indikerar att den ligger i rätt läge..."

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej naturligtvis inte.
    Hoppas att det framgår av det jag citerade i mitt tidigare inlägg att kommentaren om grönväxling var en kommentar till "Annars är det nog så att om växlens klot eller ställare indikerar att den ligger i rätt läge..."
    Nej, det framgick inte att din kommentar gällde enbart den delen av inlägget före, fortsättningen av meningen var ju: "... (kontrollampan lyser eller klotet är nere i sitt läge förutsätts att växeln är farbar och om den ej behöver läggas om för rörelsen kanske man inte snöröjer."

och en rimlig invändning är då att bara för att det är säkert att växeln ligger i rätt läge är inte risken för urspårning med lätt fordon undanröjd.

Avställd
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nej, det framgick inte att din kommentar gällde enbart den delen av inlägget före, fortsättningen av meningen var ju: "... (kontrollampan lyser eller klotet är nere i sitt läge förutsätts att växeln är farbar och om den ej behöver läggas om för rörelsen kanske man inte snöröjer."

och en rimlig invändning är då att bara för att det är säkert att växeln ligger i rätt läge är inte risken för urspårning med lätt fordon undanröjd.
    Jag får be om ursäkt men det var så självklart för mig att kontrollbekräftelsen via huvudsignal inte gäller snöröjningen så jag reflekterade inte över att det kunde tolkas på det sättet du gjorde. Ibland glömmer jag bort att alla här på forumet inte har samma referensramar som jag själv har.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag får be om ursäkt men det var så självklart för mig att kontrollbekräftelsen via huvudsignal inte gäller snöröjningen så jag reflekterade inte över att det kunde tolkas på det sättet du gjorde. Ibland glömmer jag bort att alla här på forumet inte har samma referensramar som jag själv har.
    Ursäkten accepteras självklart! Det är ju alltid svårt att tänka sig in i läsarens situation.

Vad värre är, är att jag uppfattar det som att SHK ser fram emot en drömvärld där fordon och snöröjning är anpassade så att risken för en liknande olycka i princip är undanröjd. För att göra det ännu värre verkar de inte heller inse behovet av andra åtgärder tills vi nått ända dit.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •