Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Tågsemester 2018 | Malmö-Manchester via Nice | Del 5 av 5

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tågsemester 2018 | Malmö-Manchester via Nice | Del 5 av 5

Hej

I augusti 2018 så gjorde jag och min sambo en liten europaresa med tåg. Det blev nätta 300 mil genom delar av västra Europa. Här kommer sista delen om just den resan, de tidigare delarna finns nedan.

Del 1 av 5 finns här https://www.postvagnen.com/sjk-forum...1674#post41674
    Del 2 av 5 finns här https://www.postvagnen.com/sjk-forum...1736#post41736
    Del 3 av 5 finns här https://www.postvagnen.com/sjk-forum...1932#post41932
    Del 4 av 5 finns här https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ice-Del-4-av-5

Del 5 av 5 | Dag 12-15

13 augusti 2018
    Då var vi på väg mot det sista landet på vår semester(Det är egentligen Danmark som är sista landet om man ska vara petig, men det väljer jag att inte vara just nu). Vi tog tunnelbanan från Victor Hugo till Gare de Nord

https://yirp1g.by.files.1drv.com/y4m...&cropmode=none

Gare de Nord! Sist jag var här tog jag tåget till Lille, den här gången skulle tåget åka lite längre! Efter säkerhetskontroll och lite väntan i loungen kunde vi borda vårt tåg till London.

Av någon anledning blev vi ca 20 minuter sena till London! Men i huvudsak gick även den resan bra.

Efter att ha checkat in på hotellet som låg i närheten av The British museum var det åter dags för föda. Vi blev rekommenderade att gå och prova pajer och öl på The Old Bank of England. Helt klart ett bra råd och även något jag kan rekommendera vidare.

Eftermiddag/kväll spenderades på att promenera runt Londons centrala delar och se på diverse turistfällor!

-------------------------

14 augusti 2018

Den här morgonen vaknade vi i London till nyheten att det skedde ett ”terrordåd”. En vansinnesfärd i bil som skadade tre personer. Detta var självklart något som vi tänkte på under dagen men London var ändå som ”vanligt” under dagen och ingen verkade överdrivet brydd av det som hade hänt. Självklart blev vi lite oroliga, men samtidigt så såg jag det som en större risk att bli påkörd av en buss eftersom engelsmännen kör på fel sida vägen. Hände mer än en gång att jag tittade åt fel håll och min sambo drog tag i mig när jag trampade rätt ut i gatan framför både bussar och cyklar. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ankt-terrordad

På hotellet serverades full english breakfast ganska tidigt så efter att vi hade ätit och sovit frukost gav vi oss ut på stan. Det här blev det här dagens andra frukost till min stora glädje! En helt magisk burgare från Shake shack, 5 av 5 Pågatåg!

Dagen spenderades i alla de stora butikerna vi kunde komma på! Bland annat Hamleys, Apple store, Harrods och Selfridges. Alla speciella på sitt sätt. Blev även någon öl på vägen för att hålla blodsockernivån levande samt en promenad i Hyde park.

Kvällsmaten blev en fish and chips och sedan väntade en lugn kväll. Imorgon var det dags för sista tågresan för denna semester(ja även den är ju egentligen från Kastrup till Malmö men den räknas ju inte)

15 augusti 2018
    Efter en kortare promenad var vi framme på Euston! Dagens resa gick vidare till Manchester med Virgin. Då vi hade första klass-biljetter så kunde vi avnjuta en näringsrik fika i loungen.

Det var lite lätt kaos på stationen då avgångsspåren inte skrevs ut förrän fem tio minuter innan avgång. Vårt tåg var dessutom 10-20 minuter försenat så det gjorde väl inte situationen bättre.

Väl på tåget serverades vi fri måltid i form av smörgås och varm dryck, på riktigt porslin!

Framme i Manchester. Vi ankom runt klockan 13 och kunde inte checka in innan 15! Så det var två långa timmars väntan. Vi visste att efter två veckor på diverse hotell som hade en minst sagt begränsad standard var det dags att checka in på fashionabla hotell Principal Manchester https://www.phcompany.com/principal/.../rooms-suites/ . Femstjärnigt hotell med all lyx man kan tänka sig. Men för mig var det en sak jag saknade mer än något annat!

Badkar!

När vi kom till hotellet så sa dom att vi hade blivit ”uppgraderade”! Redan från början hade vi bokat deluxe dubbelrum så vi visste att vi redan hade ett ganska bra rum. Det var också lite ångestfyllt för i Paris blev vi också ”uppgraderade”(men där fick vi var sitt enkelrum på olika våningar ist för ett dubbelrum) så vi tänkte att det skulle bli sämre. Men det blev det inte. När vi kom in på hotellrummet såg vi bara en soffa. Det visade sig att sängARNA var i rummet bredvid. Japp, vi hade fått ett 30 kvadratmeter stort tvårums rum med två stycken queen size-sängar OCH till min stora förtjusning perfekt utsikt över Oxford road station. Kvällen spenderades med att dricka en större mängd cava och äta pizzabullar från den lokala affären på andra sidan gatan. Lyx lyx lyx!

16 augusti 2018
    Dagen efter.. Efter en bra hotellfrukost checkade vi ut och gick en sväng i Manchester innan vi skulle ta oss till den förbannande flygplatsen.

Vi gick till Manchester Science and Industry Museum där detta underbara citat finns!

De hade också en ganska stor utställning med bland annat gamla tåg och flygplan.

Den sista engelska måltiden fick bli en japansk ramen. Troligtvis det nyttigaste jag åt på hela resan.

Vi valde att ta spårvagnen från St Peter´s square till flygplatsen. Har ni inte gott om tid, ta inte spårvagnen till flygplatsen för den tog 45 minuter. Men jag tyckte ändå det var värt det, främst för att mitt huvud inte orkade gå till järnvägsstationen. Cava är inte alltid bra, speciellt inte dagen efter.

Okej, ska vara ärlig! Jag hatar att flyga. Totalt på våra 300 mil med tåg så tror jag det blev totalt 1,5 timmar förseningar. Total tid att köa för att checka in bagage på Manchesters flygplats, 2 timmar.. Sen att trycka in mig och mina 191 cm i en flygstol gör väl inte saken bättre..

Men jag måste också vara ärlig att det kan vara en fantastisk vy från ett flygplan.

Vi landade på Kastrup runt 22 och sedan tog vi tåget hem till Malmö igen. Till och med stadsbussen klaffade och kom i tid(har aldrig hänt förut) så vi var hemma innan midnatt! Eller hemma och hemma, vi kom till trapphuset. Blomvakten(svärmor)råkade låsa med extralåset som vi inte hade med oss nyckeln till. Så det blev att ringa och väcka henne så efter en timmas väntan kom hon och släppte in oss(det var faktiskt också det enda missödet på hela resan)!

Då resan är slut är så även denna berättelse om den. Det blev en nätt resa på 15 dagar i 6-7 länder, 300 mil med tåg, 45 timmars tåg åkande och åtskilliga fantastiska ögonblick! Tack till er som orkat läsa ända hit och för er som funderar på att åka tåg på semestern, gör det! Det är underbart!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågsemester 2018 | Malmö-Manchester via Nice | Del 5 av 5

Jag sträckläste del 1 - 4 igår kväll och tänkte kommentera, men då kunde det lika gärna vänta tills sista delen var släppt.
    Fantastiskt fint reportage! Humor, bra foto och massor av livsnjuteri, precis som det ska vara. Att ni själva figurerar i flera av bilderna gör berättelsen levande och höjer det hela.
    Inte utan att man blir ressugen...

Senast redigerat av Simon B den 2019-01-03 klockan 15:12:40.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Framme i Manchester. Vi ankom runt klockan 13 och kunde inte checka in innan 15! Så det var två långa timmars väntan. Vi visste att efter två veckor på diverse hotell som hade en minst sagt begränsad standard var det dags att checka in på fashionabla hotell Principal Manchester https://www.phcompany.com/principal/.../rooms-suites/ . Femstjärnigt hotell med all lyx man kan tänka sig. Men för mig var det en sak jag saknade mer än något annat!

När vi kom till hotellet så sa dom att vi hade blivit ”uppgraderade”! Redan från början hade vi bokat deluxe dubbelrum så vi visste att vi redan hade ett ganska bra rum. Det var också lite ångestfyllt för i Paris blev vi också ”uppgraderade”(men där fick vi var sitt enkelrum på olika våningar ist för ett dubbelrum) så vi tänkte att det skulle bli sämre. Men det blev det inte.
    Jag instämmer i Simons beröm, och så har jag bara två små frågor:

Vad gjorde ni egentligen i Manchester, eller snarare: Varför tog ni den omvägen? Jag har hört att det går flyg från London till Stockholm, och säkert även till Köpenhamn?

Och hur blev det i Paris: Behövde ni acceptera att de ändrade ett dubbelrum till två enkelrum? Det närmaste jag varit med om (faktiskt just i Frankrike) var att vi inte fick det Dubbelrum Superior vi bokat, utan bara ett Dubbelrum Standard. Vi behövde förstås bara betala för det billigare rummet, men vi fick inte den minsta form av kompensation för att de bröt vårt avtal.

Så, ett sista tack, och jag hoppas du redan börjat planera nästa resa (och därigenom nästa resereportage)!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Jag sträckläste del 1 - 4 igår kväll och tänkte kommentera, men då kunde det lika gärna vänta tills sista delen var släppt.
    Fantastiskt fint reportage! Humor, bra foto och massor av livsnjuteri, precis som det ska vara. Att ni själva figurerar i flera av bilderna gör berättelsen levande och höjer det hela.
    Inte utan att man blir ressugen...
    Tusen tack! Även jag löjligt sugen på ut och resa igen, så jag hoppas det blir något i vår!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag instämmer i Simons beröm, och så har jag bara två små frågor:

Vad gjorde ni egentligen i Manchester, eller snarare: Varför tog ni den omvägen? Jag har hört att det går flyg från London till Stockholm, och säkert även till Köpenhamn?
    För det är ju kul att åka tåg och bo på lyxhotell! Hela resan var egentligen små smakprov av europa! Vi spenderade ju faktiskt lika lång tid i Manchester som i Berlin. Vi kände att när vi ändå var i England så kunde vi väl lika gärna ta en tur i England. Sen var det ju faktiskt Zlatan-trip, även om han han flytta till Los Angeles..

Och hur blev det i Paris: Behövde ni acceptera att de ändrade ett dubbelrum till två enkelrum? Det närmaste jag varit med om (faktiskt just i Frankrike) var att vi inte fick det Dubbelrum Superior vi bokat, utan bara ett Dubbelrum Standard. Vi behövde förstås bara betala för det billigare rummet, men vi fick inte den minsta form av kompensation för att de bröt vårt avtal.
    Vi accepterade det och nu i efterhand var det ganska skönt! Vi fick ju var sitt badrum och efter två veckor så nära inpå varandra var det nästan skönt att få några timmar själv.

Så, ett sista tack, och jag hoppas du redan börjat planera nästa resa (och därigenom nästa resereportage)!
    Det finns planer på en resa öster om muren redan i vår, jag hoppas den blir av!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Berömmer ännu en gång! Ett av dom bättre resereportagen jag läst på länge. Det spelar liksom ingen roll tror jag vart ni skulle befinna er, det blir intressant ändå. Och även jag tycker det var kul att ni bjöd på er själva med bilder.

//R

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett mycket trevligt resereportage med finess som visar att bara för man åker tåg behöver man inte bo på skitiga packpackershostel eller laga mat i Trangiakök! Mycket bra reklam för utrikes tågresor! Trevligt att ni åkte första klass med Virgin till Manchester. Har också gjort den resan fast åt andra hållet och det var verkligen lyxigt och bekvämt trots att vi fick mycket bra pris då vi bokade det kvällen före!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Berömmer ännu en gång! Ett av dom bättre resereportagen jag läst på länge. Det spelar liksom ingen roll tror jag vart ni skulle befinna er, det blir intressant ändå. Och även jag tycker det var kul att ni bjöd på er själva med bilder.

//R
    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ett mycket trevligt resereportage med finess som visar att bara för man åker tåg behöver man inte bo på skitiga packpackershostel eller laga mat i Trangiakök! Mycket bra reklam för utrikes tågresor! Trevligt att ni åkte första klass med Virgin till Manchester. Har också gjort den resan fast åt andra hållet och det var verkligen lyxigt och bekvämt trots att vi fick mycket bra pris då vi bokade det kvällen före!
    Tusen tack båda två! Blir jätteglad över att höra att det är uppskattat. Speciellt då jag från början var osäker på om det var någon hit att lägga upp bilder på annat än tåg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tusen tack båda två! Blir jätteglad över att höra att det är uppskattat. Speciellt då jag från början var osäker på om det var någon hit att lägga upp bilder på annat än tåg.
    Det var inte bara en hit - det var innovativt!

Återkommer (kanske) med ytterligare reflexioner, reportaget väcker många (goda) minnen...

(Och den höga klassen är ju inget annat än vad man kan förvänta sej av en ohlsson!)

tycker
    Thomas K Ohlsson

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Det var inte bara en hit - det var innovativt!
    Återkommer (kanske) med ytterligare reflexioner, reportaget väcker många (goda) minnen...
    (Och den höga klassen är ju inget annat än vad man kan förvänta sej av en ohlsson!)
    tycker
    Thomas K Ohlsson
    Ja, innovativt också på så sätt att Herr Olsson (under sitt riktiga namn) har använt samma bildreportage i Facebookgruppen Tågsemester där han också har länkat till Postvagnen. Ett och samma reportage har blivit omtyckt och uppskattat i båda dessa sociala medier, säkert bland annat därför att han har varit mycket återhållsam med detaljer om tågen.

Det handlar förstås om att skapa reslust. Sedan får såklart varje resenär själv välja om hen ska satsa på lyxhotell och mest skräpmat, eller tvärtom, eller kanske en medelväg på de båda fronterna.

1. Klass
    Medlem
    jul 2018

tipptopptommelopp. takk for reisebrevene

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Tusen tack! Och det får du gärna göra!

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, innovativt också på så sätt att Herr Olsson (under sitt riktiga namn) har använt samma bildreportage i Facebookgruppen Tågsemester där han också har länkat till Postvagnen. Ett och samma reportage har blivit omtyckt och uppskattat i båda dessa sociala medier, säkert bland annat därför att han har varit mycket återhållsam med detaljer om tågen.

Det handlar förstås om att skapa reslust. Sedan får såklart varje resenär själv välja om hen ska satsa på lyxhotell och mest skräpmat, eller tvärtom, eller kanske en medelväg på de båda fronterna.
    Det är precis det jag vill lyckas med! Visa hur man KAN göra(inte hur man bör eller måste) för att få en väldigt trevlig tågsemester.

Sen ska sägas två saker.
    1, det kommer en sammanställning lite senare där jag visar alla bokningar, ekonomi och lite tips.

2, Jag kan verkligen inte lika mycket kul detaljer om tågen som många andra här heller. Jag är mer generalist. Saker som jag uppskattade under resan som kanske hade mer med både mitt intresse och yrkesroll(projektledare på Trafikverket) var hur de olika länderna byggt sitt höghastighetsnätverk, hur projektorganisationen ser ut i projektet med Brennerpasstunneln samt om det finns någon praktisk användning(om det inte redan finns något liknande?) för den här vagnen i Sverige?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

2, Jag kan verkligen inte lika mycket kul detaljer om tågen som många andra här heller. Jag är mer generalist. Saker som jag uppskattade under resan som kanske hade mer med både mitt intresse och yrkesroll(projektledare på Trafikverket) var hur de olika länderna byggt sitt höghastighetsnätverk, hur projektorganisationen ser ut i projektet med Brennerpasstunneln samt om det finns någon praktisk användning(om det inte redan finns något liknande?) för den här vagnen i Sverige?
    Skulle kunna användas för att gjuta exempelvis kontaktledningsfundament. Ska man göra många sådana är det avgjort billigast att borra och platsgjuta, något som exempelvis tillämpades på Blekinge kustbana.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tycker att ditt reportage var så bra att det skulle passa fint i vidare kretsar än just "tågnördar" då det är en lagom blandning av tåg, sevärheter och "livets goda". Nu när det äntligen verkar bli på modet igen med tågresor i Europa är det säkert sådan här inspiration som många behöver! Jag vet att det är mycket jobb men någon lämplig tidning kanske är intresserad? Och just tidning därför att det fortfarande är de som är medelålders och äldre som fortfarande läser dessa och många av dom tror nog att det är "fakirresor" att åka tåg runt Europa!

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker mig ha sett någon liknande betongblandare stå på ett banarbetståg i Järna härförleden.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Skulle kunna användas för att gjuta exempelvis kontaktledningsfundament. Ska man göra många sådana är det avgjort billigast att borra och platsgjuta, något som exempelvis tillämpades på Blekinge kustbana.
    Ja visst var Infranords gamla kontaktledningsfundamentssättningstågset(tänk att sätta det ordet i Alfapet) av den metoden att det borrade och gjöt fundamenten på plats?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Ja visst var Infranords gamla kontaktledningsfundamentssättningstågset(tänk att sätta det ordet i Alfapet) av den metoden att det borrade och gjöt fundamenten på plats?
    Jag föreslår ett tågsätt, med en bokstav till, istället. Fast egentligen vill jag tacka för det utmärkta resereportaget!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har varit på resande fot så jag har inte hunnit kommentera tidigare, helt suveränt bra reseberättelse!

/Magnus

Senast redigerat av Magnus Backman den 2019-01-06 klockan 20:10:38.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Tack för et bra resereportage Herrolsson. Det är alltid roligt när någon vågar visa lite mer än bara tåg och järnvägar här.
    Själv försöker jag ju göra det ibland också, men kanske du öppnar mina ögon för lite mer nu. Måste också säga att jag känner igen planeringsprinciperna också, själv brukar jag oftast planerar rätt noga och boka boende i förväg. Dock har jag ju de senaste 7-8 åren rest på Interrailbiljett som arbetsgivaren bjudit på, men slut på det nu. Även teknik är lite åt mitt håll, även om jag har andra prylar...
    Roligast av allt är ju att jag åkte delar av er sträcka, bara en knapp vecka före. Flyg Norrköping - München och sedan EuroCity 87 till Verona PN...

Foto 2018-08-01 10.58.14, München Hbf, Leif D.

Bland annat då via Brenner...

Foto 2018-08-01 13.58.16, Brenner, Leif D.

I Verona var ju uppehållet mest för tågbyte, men de flaggade ju för mej ändå, det var ju trevligt...

Foto 2018-08-01 17.24.39, Verona PN, Leif D.

Väl i Milano, så var det ju ungefär lika varmt som hemma...

Skärmdump 2018-08-01 16.14.05, Milano, Leif D.

Då får man ju hålla sig i skuggan och dricka rejält. Bra utsikt är ju alltid viktigt också, lixom att prova de lokala läckerheterna...

Foto 2018-08-02 17.06.08, Nilano, Leif D.

Dock blev det ju några dagars åkande med gamla och nyare spårvagnar...

Foto 2018-08-03 11.25.55, Milano, Leif D.

Dock blev årets resa av olika orsaker avkortad, så det blev raka vägen hem med tåg sen...

Foto 2018-08-04 10.01.23, Milano C, Leif D.

Nu blev det ju inte så snabbt som man kan önska, men det är en helt annan historia...
    Hoppas du inte misstycker att jag snodde din tråd lite, Herrolsson. Kanske ses vi rent av på någon annan resa !

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Har varit på resande fot så jag har inte hunnit kommentera tidigare, helt suveränt bra reseberättelse!

/Magnus
    Tack Magnus!

Jag hoppas och tror att det kommer att delas en reseberättelse från din resa nu också!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •