Vad är aktuell status för Götalandsbanan.
Vad är fastställt.
Vad är planerat att bygga och vilka stationer.
Vad är rena spekulationer.
Vad är aktuell status för Götalandsbanan.
Vad är fastställt.
Vad är planerat att bygga och vilka stationer.
Vad är rena spekulationer.
Krasst uttryckt så har väl banan ännu inte lämnat drömstadiet.
Nä, det hela ligger nog forfarande på is. Förutsättningarna förändras, inga slutliga beslut tas.
https://gotalandsbanan.se/artiklar/a...033b15de5.html
Projektkontoren jobbar ju förstås.
https://www.trafikverket.se/resa-och...otalandsbanan/
Den nya godsbangården i Norrköping byggs på riktigt faktiskt. https://www.norrkoping.se/boende-tra...rdonbanan.html
Den är ett måste om Götalandsbanan ska byggas, men ny godsbangård där är bra att ha även om det inte blir nå't av det hela. Elektriskt till containerhamnen är ett gammalt önskemål.
Som sagan om Mäster skräddare. Fast bara nästan, för här bidde det ju Kardonbanan.![]()
Senast redigerat av Ville den 2019-01-02 klockan 23:33:22.
TRV:
Ostlänken mellan Järna och Linköping är den första delen i ett framtida höghastighetsnät mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Med Ostlänken ska du kunna åka snabbare, pålitligare och hållbart.
Ostlänken ska svara på människors behov av hållbara resor och transporter, ge regionerna chans att växa samt skapa möjligheter att utöka andelen regionaltrafik och godstransporter på den befintliga järnvägen.
Vi planerar för en successiv byggstart under åren 2017-2021. Ostlänken beräknas vara färdig mellan år 2033 och 2035. När vi är klara har vi byggt 16 mil höghastighetsjärnväg, 200 broar och 20 kilometer tunnlar.
Trv:
Vad händer nu i Göteborg–Borås
Nya utgångspunkter för fortsatt planering.
I den nya nationella planen för transportsystemet, som beslutades av regeringen i maj i år, har projekt Göteborg–Borås fått finansiering. Innan beslutet fattades var det under en tid osäkert om projektet skulle få fortsatt finansiering, vilket inneburit att vi inte kunnat avsluta pågående utredningar. Beslutet innebär att vi nu kan fortsätta planeringen.
Det som hänt nyligen är att Trafikverket beslutat om förutsättningar för den fortsatta planeringen av hela höghastighetsystemet (Stockholm–Göteborg/Malmö). I detta ingår inriktning om stationsorter och för Göteborg–Borås är det nu utpekat att Mölndal, Landvetter flygplats och Borås är aktuella ur ett nationellt perspektiv. I och med de nya förutsättningarna behöver vi se över våra tidigare utredningar. Vi behöver även fortsätta pågående diskussioner med Västra Götalandsregionen om regionala behov. Vi kommer att informera mer om det fortsatta arbetet i början av nästa år.
Antar att du citerar en aktuell text från Trafikverket. Hur kan man 2019 planera för något som sker 2017?
En mer korrekt formulering hade väl varit något i stil med att den successiva byggstarten påbörjades 2017 och kommer att pågå t o m 2021.
Sedan kan man ju fundera över om "en byggstart" kan dras ut över fyra år, mer korrekt är väl att det sker successiva byggstarter på olika platser.
Här är senaste informationsbladet. Inte mycket verkar bestämt.
https://www.trafikverket.se/contenta..._boras_web.pdf