Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Behålla kompetens som lokförare

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    40

    Behålla kompetens som lokförare

    Hej!

    Jag undrar lite här, då jag är relativt ung men snart klar att börja jobba som lokförare - hur länge kan man vara från lokföraryrket utan att bli av med sin kompetens - samt hur går man tillväga i de fall man varit borta så pass länge?

    Tänker att om man efter x-antal år vill göra någonting annat för att sedan komma tillbaka, vad finns det för olika lösningar på det "problemet"? (tex kan man gå ner som timanställd och köra 1 tur för att hålla kompetensen) eller hur funkar det här?

    Samt även då hur gör man om man blivit av med kompetensen, behöver man sätta sig i skolbänken ett år igen då eller?

    Med vänlig hälsning

    Senast redigerat av lokforareleven den 2019-01-02 klockan 17:43:58.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 876

    Sv: Behålla kompetens som lokförare

    Det bästa sättet att behålla kompetensen om du exempelvis ska studera och inte riktigt vet när/om du kommer tillbaka är ju att jobba lite som timanställd. Tror det krävs minst 5 turer/halvår för att kompetensen inte ska gå förlorad. Annars om det gått ut får du väl söka anställning på nytt hos någon operatör med lämplig repetitionsutbildning beroende på dina "gamla" meriter!


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    214

    Sv: Behålla kompetens som lokförare

    Så länge du läkarundersöks regelbundet så behåller du förarbeviset. Utifrån detta får den du sedan ska köra för bedöma dina "övriga" kunskaper d v s de som redovisas i det kompletterande intyget. Reglerna för den bedömningen "ska" finnas hos resp företag men kan vara otydliga. Du har ett grundutbildningsintyg efter utbildningen som kommer att ha ett avgörande värde för att fastställa din grundkompetens. Utifrån det kan en arbetsgivare bedöma hur mycket de ska kompletteringsutbilda dig för att du ska kunna tjänstgöra hos just dem. Företagets egna regler avgör alltid behovet av tillskjutande utbildningar, och det finns alltid ett sådant behov vid en nyanställning.

    Detta gäller från och med att du erhåller ditt kursbetyg och för evigt i fortsättningen oavsett hur mycket du har jobbat eller inte. Som lokförare är du idag själv ansvarig för att samla in och hålla i de dokument som visar din kompetens, så att du kan redovisa dem varje gång du tar en ny anställning. Det viktigaste att tänka på är ditt "kompletterande intyg" som du ska begära ett dokument kallat "Kopia av kompletterande intyg" från varje arbetsgivare du har. Det är det viktigaste beviset du har på att du har tjänstgjort och upprätthållit din kompetens. Men det finns ingen bortre deadline då din kompetens förfaller. Däremot kan du behöva "avrostas" och uppdateras en del om det var 20 år sedan du körde sist. Det primära är att du en gång har fått en grundutbildning, t ex som förare tåg eller på en fordonstyp. Utifrån det kan man värma upp dig så att du kan tjänstgöra igen. Företaget ska ha reglerna som leder till bedömningen av ditt "avrostningsbehov".

    Det finns de som menar att om du har varit 3 år utanför tjänsten så är du på noll och ska börja om. Det stämmer inte, men det är möjligt att SJ hade en sådan policy på 1900-talet. Så länge du har ditt lokförarbevis så är du lokförare, och för att få ha kvar lokförarbeviset så ska Transportstyrelsen regelbundet få in dina hälsoundersökningar. Resten handlar om vilka slags fordonsrörelser du får framföra, på vilka sträckor och med vilka fordonstyper. De grundutbildningsbetyg eller "kopia av kompletterande intyg" du kan visa upp redovisar detta, och hur länge det var sedan sist blir en bedömning för arbetsgivaren att ta ställning till hur man ska få dig tillbaka på banan igen om det gått en tid sedan sist.

    5 turer/halvår handlar om behörighet, inte kompetens. Arbetsgivaren ska ha regler för hur ofta man minst måste köra för att vara kvar som "aktiv i deras tjänst" d v s behålla den av arbetsgivaren tilldelade behörigheten att få köra deras tåg. Det kan vara t ex 5 turer/halvår. Men om du förlorar behörigheten så har du inte förlorat kompetensen som ligger bunden i förarbeviset och "Kopia av kompletterande intyg". Det som krävs är att ge dig någon form av utbildning som tar bort bristen på vana som uppstår om man kör för sällan, sedan kan din behörighet hos arbetsgivaren återupprättas.

    De återkommande repetitionsutbildningarna som en arbetsgivare anordnar är en annan del av att upprätthålla förarnas behörighet, som alla redan aktiva förare går. Varje arbetsgivare beslutar om innehåll och kurstid för dessa slags utbildningar. Det är alltså i händerna på resp arbetsgivare hur din kompetens ska omsättas till en behörighet hos dem, och hur den behöver kompletteras för att de ska kunna tilldela dig behörighet att köra deras tåg. Det finns inga "gemensamma regler" som fångar upp detta utan varje företag är skyldigt att själva definiera vilken kompetens en lokförare ska ha för att få företagets behörighet. Den utbildning du går är med all sannolikhet utefter en kursplan som en majoritet av befintliga järnvägsföretag har godkänt redan, därför är du "anställningsbar" med en relativt liten insats för att företagsanpassa din kompetens och kunna ge dig arbetsgivarens behörighet. Förklarar de inte det här på din skola?

    Senast redigerat av Micke Carlsson den 2019-01-02 klockan 19:42:07.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    40

    Sv: Behålla kompetens som lokförare

    Citat Ursprungligen postat av Micke Carlsson Visa inlägg
    Förklarar de inte det här på din skola?

    Guldsvar.

    Och nja. Det är mycket som brister i informationen där...……. :)


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    214

    Sv: Behålla kompetens som lokförare



    Som nyutbildad har du ingen "registrerad erfarenhet" så ditt grundutbildningsbetyg är det som säger att du får köra "tåg" i kombination med ditt förarbevis som säger att du är "OK att vara i hytten och manövrera ett lok i någon sorts trafikverksamhet som du fått utbildning för".

    När du sedan haft ditt första jobb och planerar att ta en paus, begär du att få ett intyg med namnet "Kopia av kompletterande intyg" av dem. Det är ditt bevis på erfarenhet i yrket efter utbildningen. Nu kan du dra till Tahiti så länge du vill, och komma tillbaka och köra igen när du vill.

    Senast redigerat av Micke Carlsson den 2019-01-02 klockan 20:08:55.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    84

    Sv: Behålla kompetens som lokförare

    Hej
    Står väl en del i TDOK2014:0230 kanske inte direkt som förare men ändå som TSM växling/spärrfärd och det gäller väl alla företag

    Senast redigerat av Nizze den 2019-01-03 klockan 01:35:33.

  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Behålla kompetens som lokförare

    Citat Ursprungligen postat av Nizze Visa inlägg
    Hej
    Står väl en del i TDOK2014:0230 kanske inte direkt som förare men ändå som TSM växling/spärrfärd och det gäller väl alla företag
    Nej, det gäller inte alla företag: "Transportstyrelsen ställer i TSFS 2015:34 krav på att infrastrukturförvaltare ska ha de säkerhetsbestämmelser som behövs för att trygga en säker verksamhet.
    Detta dokument är framtaget för att beskriva de krav som Trafikverket ställer på operativa trafiksäkerhetsfunktioner.
    Dokumentet är avsedd att användas vid upphandling av trafiksäkerhetsuppgifter och som underlag vid uppföljning av entreprenadverksamhet."

    Gäller således enbart Trafikverkets entreprenörer i de fall dessa inte har ett eget säkerhetsstyrningssystem.

    Däremot kan det ju vara en bra utgångspunkt även för övriga.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •