Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Placering av växlar på linjeplats

Passagerare Claes Frösslings avatar
    Medlem
    dec 2018

Placering av växlar på linjeplats

Hej och god fortsättning.

Jag undrar om det finns nån praxis för hur växlar är placerade på en linjeplats.
    Är växlarna placerad enl. första skissen, dvs. från uppspåret till nedspåret och sedan från nedspåret till uppspåret?
    Eller är det tvärtom nel. andra skissen, dvs. från nedspåret till uppspåret och sedan från uppspåret till nedspåret?

U ___________
    N ___\___/___

U ___________
    N ___/___\___

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Placering av växlar på linjeplats

Gissar att du med frågan avser ett kryss på dubbelspår, således en driftplats. Svaret på de båda frågorna kan sammanfattas som ett "ja", dvs det finns ingen rådande princip. Vid utrymmesbrist kan det dessutom vara fråga om ett "äkta" kryss.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Gissar att du med frågan avser ett kryss på dubbelspår, således en driftplats. Svaret på de båda frågorna kan sammanfattas som ett "ja", dvs det finns ingen rådande princip. Vid utrymmesbrist kan det dessutom vara fråga om ett "äkta" kryss.
    Det här kanske har diskuterats här tidigare, men hur vanligt är det med linjeplatser i system H? Jag känner till en mellan Nässjö och Jönköping (Krökesbo?).

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Det här kanske har diskuterats här tidigare, men hur vanligt är det med linjeplatser i system H? Jag känner till en mellan Nässjö och Jönköping (Krökesbo?).
    Inte speciellt vanligt, men det förekommer. Vålberg är en som jag kan komma på så här på rak arm, och dessutom finns det ett antal öppningsbara broar som klassas som linjeplats. Annars är det vanligt att anlägga tillfälliga linjeplatser när man lägger in nya växlar i samband med driftplatsbyggen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Inte speciellt vanligt, men det förekommer. Vålberg är en som jag kan komma på så här på rak arm, och dessutom finns det ett antal öppningsbara broar som klassas som linjeplats. Annars är det vanligt att anlägga tillfälliga linjeplatser när man lägger in nya växlar i samband med driftplatsbyggen.
    En snabb koll i Malmös linjebok gav Arlövs industrispår, Knäred, Lillard, Annedal och Stolpen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    En snabb koll i Malmös linjebok gav Arlövs industrispår, Knäred, Lillard, Annedal och Stolpen.
    Lillaryd tror jag det heter.

Stolpen var tills nyligen system M.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-01-03 klockan 16:01:13.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Det är väl egentligen bara att läsa linjeböckerna och titta men det är förhållandevis ovanligt och undviks vid nybyggnationer då man av kapacitetsskäl ofta bygger en driftplats eller driftplatsdel istället. Detta för att slippa blockera hela linjen i samband med växling eller för att kunna ha av fjtkl omläggbara växlar så att man snabbare får undan en rörelse och kan släppa på nästa tåg. Åänge t ex har nu i höstas byggts in i Vallviks driftplats.
    På den nu i december inkopplade sträckan Y:et har man dock valt att göra Stolpen på linjen Nässjö-Vaggeryd till linjeplats i system H så det är inte helt ute med linjeplatser i system H och det finns trots allt en hel del linjeplatser i system H. Så här på rak arm kommer jag på följande linjeplatser i system H:
    Nyåker, Vackernäset, Äggfors, Mattmar, Nälden, Krokom OJ, Hissmofors, Callans såg, Ljungaverks lastplats, Stockviksverkens nedre, Stockviksverkens övre, Gryttje, Heby, Grängesbergs malmbangård, Grythyttans norra, Höja, Fagerås, Brunsbergstunneln, Ottebol, Mon, Dals Rostock, Vålberg, Byälven (=en rörlig bro), Bollebygd, Grimsås, Norsholm (=en rörlig bro), Brogården, Krökesbo, Stolpen, Knäred, Lillaryd, Annedal, Arlövs industrispår. Detta med reservation för att jag glömt någon och att någon kanske har slopats utan att jag fått kännedom om detta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Lillaryd tror jag det heter.

Stolpen var tills nyligen system M.
    Det är riktigt att jag stavade fel till Lillaryd. Och jag uppfattade aldrig att frågan inte gällde platser som nyligen blivit linjeplats på System H.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det är väl egentligen bara att läsa linjeböckerna och titta men det är förhållandevis ovanligt och undviks vid nybyggnationer då man av kapacitetsskäl ofta bygger en driftplats eller driftplatsdel istället. Detta för att slippa blockera hela linjen i samband med växling eller för att kunna ha av fjtkl omläggbara växlar så att man snabbare får undan en rörelse och kan släppa på nästa tåg. Åänge t ex har nu i höstas byggts in i Vallviks driftplats.
    På den nu i december inkopplade sträckan Y:et har man dock valt att göra Stolpen på linjen Nässjö-Vaggeryd till linjeplats i system H så det är inte helt ute med linjeplatser i system H och det finns trots allt en hel del linjeplatser i system H. Så här på rak arm kommer jag på följande linjeplatser i system H:
    Nyåker, Vackernäset, Äggfors, Mattmar, Nälden, Krokom OJ, Hissmofors, Callans såg, Ljungaverks lastplats, Stockviksverkens nedre, Stockviksverkens övre, Gryttje, Heby, Grängesbergs malmbangård, Grythyttans norra, Höja, Fagerås, Brunsbergstunneln, Ottebol, Mon, Dals Rostock, Vålberg, Byälven (=en rörlig bro), Bollebygd, Grimsås, Norsholm (=en rörlig bro), Brogården, Krökesbo, Stolpen, Knäred, Lillaryd, Annedal, Arlövs industrispår. Detta med reservation för att jag glömt någon och att någon kanske har slopats utan att jag fått kännedom om detta.
    Och av alla de ovan uppräknade är det väl bara Krokom OJ och Vålberg som har planenlig växling?
    En av Stockviksverken (Ston trot jag) har byggts in i Svartviks ställverk av kapacitetsskäl.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Och av alla de ovan uppräknade är det väl bara Krokom OJ och Vålberg som har planenlig växling?
    En av Stockviksverken (Ston trot jag) har byggts in i Svartviks ställverk av kapacitetsskäl.
    Nej, Stoö hösten 2017.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Det är riktigt att jag stavade fel till Lillaryd. Och jag uppfattade aldrig att frågan inte gällde platser som nyligen blivit linjeplats på System H.
    Nejdå, men jag skrev först att Stolpen tillhörde system M och insåg sedan att det ändrats nyss. Tyckte då det skulle förefalla petimeteraktigt att enbart ha stavningspåpekandet avseende Lillaryd kvar.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Som annan redan nämnt var det Stockviksverkens övre som byggts in i Svartvik ser jag nu när jag kontrollerar saken.
    Några fler linjeplatser är det allt som har planenlig växling. Vackernäset har t ex planenligt växling tisdagar och torsdagar och jag kollade precis tåg 6978 nu på tisdag och det är i vart fall inte inställt. Vad gäller Stockviksverkens nedre så växlar Green Cargo där måndag-fredag. Beträffande Gryttje så är det ju mera tillfälliga transportuppdrag till godsterminalen där men Hector rail har planerat växling där på onsdagar hela första halvåret 2019.
    Jag har också för mig att Green Cargo brukar växla i Annedal och en titt i dagens graf visar att det ligger spärrfärd med objektnummer 294941 respektive 294940 på linjen Åstorp-Hasslarp mellan godståg 6224 ankomst Åstorp och 6225 avgång Åstorp så det borde väl vara växling i Annedal fortfarande.
    Beträffande andra linjeplatser är det ju behovet som styr. Krökesbo har ju en utlastningsplats för makadam och där sker växling när makadam-transporter behövs till något banarbete i området.
    Däremot är jag mera tveksam till om växling förekommer vid Krokom OJ linjeplats. Timmerterminalen där har två anslutningar, dels i öster vid linjeplatsen Krokom OJ och dels i väster vid driftplatsen Storflon. Jag har fått för mig att man numera gått över till att växla i västra änden, alltså i Storflon och inte i Krokom OJ, från att det innan bygget av Storflon driftplats nästan enbart växlats i östra änden.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •