Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Skräpbild 1

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Skräpbild 1

Jag har en rätt så stor påse i en låda med omonterade diabilder, såna som jag tidigare har bedömt inte varit värda att investera en diaram på. Några bilder kan vara rätt o k, t ex kan dubbletter ha hamnat här när jag har tagit många bilder på samma objekt. Men, de flesta bilder har ändå någon defekt; oskärpa, repiga, sneda, för mörka, för ljusa, för långt borta, för nära, det kan finnas många anledningar till att bilderna en gång sållades bort. Det finns också ett antal järnvägsbilder utan tåg på, dvs visande endast banan. Jag har för många år sedan visat ett antal av dem här, men det är nu länge sedan, och de var nog alla inscannade med en scanner av äldre modell. Nu tänkte jag börja med att lägga ut en del skräpbilder och om inte reaktionen blir för negativ fortsätter jag ett tag. Nu vet alla förutsättningarna, så jag hoppas att vi i möjligaste mån undviker diskussioner om bristande bildkvalitét. Jag har inte heller någon koll på vilka skräpbilder jag har visat tidigare, och kommer säkert att få med en och annan repris, men förhoppningsvis i mindre usel bildkvalitét än förra gången.

Börjar med en suddig sak. Osäker på var, men gissningsvis någonstans mellan Stockholm och Södertälje. Eftersom skräpbilderna ligger helt osorterade i en påse finns ingen information om tid, plats eller annat,

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Skräpbild 1

Tjusigt! Gissar på Tullinge, men vad kan det vara för tåg? Vagn 1, 3 och 4 verkar vara 1 kl.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Trevligt att Du är på gång med lite gamla skräpbilder Mr.G Det kan bli hur kul som helst. Visst är det Tullinge nya station vi ser på bilden. Den togs i bruk sommaren 1969 och bilden är säkert den tiden. Visst är det också Rc1 1013 vi ser på bild? En del har fått för sig att 1013 var ett "spöklok" som inte funnits men det har det. Saxade detta ur ett gammalt inlägg i PV. Rc 1013 levererades 1967-05-18 och omlittreringen till Rc1 skedde år 1969 inför leveransen av Rc2. Loket framförde gt 5403 och körde in i framförvarande gt 5405 i Vretstorp 1973-11-25. Loket slopades 1974 och skrotades på hvst i örebro 1977.

Sedan är det förstås en mycket ovanlig möblering av vagnar i tåget. A2+R3+A2+A2+ resten av tåget. En liten långsökt förklaring kan vara att en A2 var chartrad med tillhörande restaurangvagn eller så var det bara så att det blev så den här gången. 3 A2 var annars mycket ovanligt i normala expresståg vid den här tiden. Skulle jag gissa på något tåd skulle det npg bli X 13 Skåningen. Mvh/Alex

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Sedan är det förstås en mycket ovanlig möblering av vagnar i tåget. A2+R3+A2+A2+ resten av tåget. En liten långsökt förklaring kan vara att en A2 var chartrad med tillhörande restaurangvagn eller så var det bara så att det blev så den här gången. 3 A2 var annars mycket ovanligt i normala expresståg vid den här tiden. Skulle jag gissa på något tåd skulle det npg bli X 13 Skåningen. Mvh/Alex
    Det kan eventuellt vara så att de främsta 2 eller 3 vagnarna går i transport.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det verkar ändå sitta en destinationsskylt i första vagnen.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Det verkar ändå sitta en destinationsskylt i första vagnen.
    Med texten "EJ I TRAFIK" rent av...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Med texten "EJ I TRAFIK" rent av...
    Fanns det sådana? Min minnesbild är att avsaknad av skylt skulle uppfattas som att vagnen var låst och således inte i trafik.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Det vi ser är ett tåg med Sittplats special. Sådana gick i början av 1970-talet och innebar att man kunde boka plats där måltid ingick i vissa tåg. Första vagnen söderut var en A2 som användes för detta ändamål. En särskild hovmästare serverade i vagnen och mat och dryck levererades från R3-an. Det var ju därför lämpligt att ha dessa vagnar intill varann.

Sittplats special skulle bokas i förväg men om det fanns platser ledig kunde man köpa tillägg till Sittplats special ombord på tåget. Det gällde dock att man hade en förstaklassbiljett i botten. Annars fick man lösa upp sig till första klass också.

Någon större succé blev inte detta. Det brukade sällan vara mer än tio resenärer i vagnen. Det fanns plats för 36 resenärer. Det var därför ett ganska tråkigt jobb att servera i denna och eftersom tråkiga jobb var lite av mina specialitet så hände det rätt ofta att jag tjänstgjorde i Sittplats special. Egentligen skulle det vara en hovmästare med lång erfarenhet, vilket jag knappast hade.

Jag tror att tåget på bilden är på väg till Göteborg även om Sittplats special också gick i tåg 13 till Malmö. Det är alltså en helt normal sammansättning vi ser på bilden. Jag tycker det ser ut som loket är Rc1 1018 och inte 1013.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fanns det sådana? Min minnesbild är att avsaknad av skylt skulle uppfattas som att vagnen var låst och således inte i trafik.
    Jo visst fanns det sådan skyltar. Avsaknad skylt kunde ju bero på att man inte hunnit furnera vagnen med sådana eller att någon helt sonika stulit den. Före 1968, innan de blå dörrskyltarna togs i bruk, fanns det dock inga skyltar på vagnordervagnar ("vagnar i transport").

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack Staffan, det var ett intressant svar som du gav på frågan som troligen är löst i och med detta. Jag tror också på Göteborg eftersom Rc-loken började väl gå i första hand Stockholm-Göteborg och det tåg några år innan de blev mer frekventa ner mot Malmö. Någonting säger mig ändå med tanke på skicket på asfalt och lyktstolpar att bilden verkligen är tagen 1969/1970.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Här finns det betydligt mer information om "Sittplats special". Frågan blev på traditionellt PV-manér ordentligt genomgången för 7 år sedan.
    Det kan alltså vara tåg 41 eller 43 till Göteborg som vi ser på bilden.

http://postvagnen.com/forum/index.php?id=562342

Medlem
    sep 2017

Tack Staffan, det var ett intressant svar som du gav på frågan som troligen är löst i och med detta. Jag tror också på Göteborg eftersom Rc-loken började väl gå i första hand Stockholm-Göteborg och det tåg några år innan de blev mer frekventa ner mot Malmö. Någonting säger mig ändå med tanke på skicket på asfalt och lyktstolpar att bilden verkligen är tagen 1969/1970.
    Jag vill minnas att vi tidigare konstaterat att bilderna i Mr G:s skräplåda är tagna med början 1970. I vilket fall var Rc-lok vanliga Stockholm-Malmö 1970 och framåt. F-lok ersatte vid brist men det gällde såväl Stockholm-Göteborg som Stockholm-Malmö.

Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2019-01-02 klockan 16:24:30.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jag tror att tåget på bilden är på väg till Göteborg även om Sittplats special också gick i tåg 13 till Malmö. Det är alltså en helt normal sammansättning vi ser på bilden. Jag tycker det ser ut som loket är Rc1 1018 och inte 1013.
    Nog är det 1013, syns tydligast till höger på bilden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Av den 50 år gamla reklamen framgår att den mat som serverades hade en något högre gourmé-faktor än korvkioskens "Halv special".
    https://sibylla.se/sibyllas-lokala-f...-halv-special/

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Tänk att en sån misslyckad bild kan ge upphov till så många intressanta och informativa inlägg. Tyckte själv att det verkade underligt med en andraklassvagn mitt bland de gula, men nu förstår jag varför. Jag vill ha det till att bilden är tagen i maj eller ev juni 1970, men det är jag egentligen inte alls säker på. Tullinge stämmer nog rätt bra. Skräpbilderna är i allmänhet från perioden 1968-1973, med en tyngdpunkt efter oktober-november 1969 efter att jag hade investerat i en Minolta SRT101.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mr G Visa inlägg
    Tänk att en sån misslyckad bild kan ge upphov till så många intressanta och informativa inlägg.
    Det beror nog på att den inte är så misslyckad. Det är endast skärpan som är missad, men det finns flera andra kvalitéer i bilden.
    Inte minst ett tidsdokument.

Senast redigerat av HJP den 2019-01-03 klockan 10:01:05.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •