Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Igelstabron, låg hastighet?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    249

    Igelstabron, låg hastighet?

    Är hastigheten nedsatt på Igelstabron idag? Alla tåg jag hittills sett från mitt frukostbord har ”krypkört” i båda riktningarna.

    Om det är p.g.a. hård vind, hur orderges i så fall detta? Ska föraren ställa om tågets Sth i ATC?
    /A


  2. #2
    Avställd
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    89

    Sv: Igelstabron, låg hastighet?

    Citat Ursprungligen postat av ArneL Visa inlägg
    Är hastigheten nedsatt på Igelstabron idag?
    Ja, 40 km/h.

    Citat Ursprungligen postat av ArneL Visa inlägg
    Om det är p.g.a. hård vind, hur orderges i så fall detta? Ska föraren ställa om tågets Sth i ATC?
    Som en hastighetsnedsättning utan hastighetsskyltar, dvs den gäller för hela driftplatsen Södertälje Syd Övre samt fram till nästa driftplats Malmsjö (7 km bort). Fjärren väntar med att ställa signalen till grönt där nedsättningssträckan börjar tills föraren har ringt och bekräftat att han/hon har fått ordern och har ställt om takhastigheten i ATC.

    Senast redigerat av tydal den 2019-01-02 klockan 11:42:13.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    249

    Sv: Igelstabron, låg hastighet?

    Tack för redigt svar!
    /A


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    147

    Sv: Igelstabron, låg hastighet?

    Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Ja, 40 km/h.



    Som en hastighetsnedsättning utan hastighetsskyltar, dvs den gäller för hela driftplatsen Södertälje Syd Övre samt fram till nästa driftplats Malmsjö (7 km bort). Fjärren väntar med att ställa signalen till grönt där nedsättningssträckan börjar tills föraren har ringt och bekräftat att han/hon har fått ordern och har ställt om takhastigheten i ATC.
    Synd man inte valt att låta hela bron ligga inom Söö dpd och därmed sluppit åka 40 hela vägen til Malmsjö


  5. #5
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Igelstabron, låg hastighet?

    Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Synd man inte valt att låta hela bron ligga inom Söö dpd och därmed sluppit åka 40 hela vägen til Malmsjö
    Å andra sidan, om man gjort så hade man vid t ex akuta spårfel i växlar eller annat fel på driftplatsen Södertälje syd övre som ger nedsättning över hela driftplatsen varit tvungen att köra 40 en betydligt längre sträcka. Jag uppfattar det som att nedsatt hastighet pga växelfel och liknande skavanker på spåret är betydligt vanligare än nedsatt hastighet pga blåst. Så vi ska nog trots allt vara glada att man inte valt att låta hela bron ligga inom Södertälje syd övre. Vi hade säkerligen fått större förseningar totalt sett då.
    Lösningen på problemet ligger istället på att snabbare kunna få ut en tillfällig hastighetsnedsättning som är skyltad med tavlor och baliser. Då hade man enbart behövt köra 40 över själva bron. Vem uppfinner den färdigprojekterade nedsättningen med styrbara baliser och automatiskt framfällbara hastighetstavlor?


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    10 943

    Sv: Igelstabron, låg hastighet?

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Å andra sidan, om man gjort så hade man vid t ex akuta spårfel i växlar eller annat fel på driftplatsen Södertälje syd övre som ger nedsättning över hela driftplatsen varit tvungen att köra 40 en betydligt längre sträcka. Jag uppfattar det som att nedsatt hastighet pga växelfel och liknande skavanker på spåret är betydligt vanligare än nedsatt hastighet pga blåst. Så vi ska nog trots allt vara glada att man inte valt att låta hela bron ligga inom Södertälje syd övre. Vi hade säkerligen fått större förseningar totalt sett då.
    Lösningen på problemet ligger istället på att snabbare kunna få ut en tillfällig hastighetsnedsättning som är skyltad med tavlor och baliser. Då hade man enbart behövt köra 40 över själva bron. Vem uppfinner den färdigprojekterade nedsättningen med styrbara baliser och automatiskt framfällbara hastighetstavlor?
    Redan uppfunnet, ingår i ERTMS, i vart fall i nivå 2 och 3.

    Man kunde annars tänkt sig att låta den nuvarande linje-delen av bron utgöra en egen driftplats, förslagsvis med namnet Igelstabron.

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-01-02 klockan 18:42:21.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •