Är hastigheten nedsatt på Igelstabron idag? Alla tåg jag hittills sett från mitt frukostbord har ”krypkört” i båda riktningarna.
Om det är p.g.a. hård vind, hur orderges i så fall detta? Ska föraren ställa om tågets Sth i ATC?
/A
Är hastigheten nedsatt på Igelstabron idag? Alla tåg jag hittills sett från mitt frukostbord har ”krypkört” i båda riktningarna.
Om det är p.g.a. hård vind, hur orderges i så fall detta? Ska föraren ställa om tågets Sth i ATC?
/A
Ja, 40 km/h.
Som en hastighetsnedsättning utan hastighetsskyltar, dvs den gäller för hela driftplatsen Södertälje Syd Övre samt fram till nästa driftplats Malmsjö (7 km bort). Fjärren väntar med att ställa signalen till grönt där nedsättningssträckan börjar tills föraren har ringt och bekräftat att han/hon har fått ordern och har ställt om takhastigheten i ATC.
Senast redigerat av tydal den 2019-01-02 klockan 11:42:13.
Tack för redigt svar!
/A
Å andra sidan, om man gjort så hade man vid t ex akuta spårfel i växlar eller annat fel på driftplatsen Södertälje syd övre som ger nedsättning över hela driftplatsen varit tvungen att köra 40 en betydligt längre sträcka. Jag uppfattar det som att nedsatt hastighet pga växelfel och liknande skavanker på spåret är betydligt vanligare än nedsatt hastighet pga blåst. Så vi ska nog trots allt vara glada att man inte valt att låta hela bron ligga inom Södertälje syd övre. Vi hade säkerligen fått större förseningar totalt sett då.
Lösningen på problemet ligger istället på att snabbare kunna få ut en tillfällig hastighetsnedsättning som är skyltad med tavlor och baliser. Då hade man enbart behövt köra 40 över själva bron. Vem uppfinner den färdigprojekterade nedsättningen med styrbara baliser och automatiskt framfällbara hastighetstavlor?
Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-01-02 klockan 18:42:21.