Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 97

Ämne: Tågolycka på Stora Bältbron, Danmark 190102

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågolycka på Stora Bältbron, Danmark 190102

Aftonbladet uppger flera dödsfall:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-flera-skadade

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tågolycka på Stora Bältbron, Danmark 190102

Aftonbladet rapar bara upp uppgifter från danska TV2:
    http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-0...-flere-draebte

Än verkar ingen från officiellt håll ha bekräftat några omkomna, men det kan ju komma.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt DR2s livesändning så har polisen bekräftat flera omkomna.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Fel. Otte lettere tilskadekomne

Otte personer er kommet lettere til skade, efter et tog måtte foretage en hård opbremsning, da det var på vej over Storebælt.

Det oplyser DSB til DR Nyheder.

Dansk länk

Det visar sig på film att sidan på en trailer ombord ett DBC godståg öppnat sig och spritt Carlsberg ölbackar som rammat ett IC4--tåg.

Senast redigerat av BD den 2019-01-02 klockan 10:21:50.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Danska Polisen bekräftar dödsfall enligt ett pressmeddelande: (kan vara svårt att komma in på sidan märkte jag)

https://politi.dk/nyhedsliste?fromDa...ct=Fyns-Politi

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Där finns en film som visar trasiga påhängsvagnar/trailers på ett godståg. Delar har tydligen hängt över till det andra spåret och ett mötande persontåg har fått stora skador, trasiga fönsterrutor och värre.

En bild visas på danska forumet.
    https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=136766

Senast redigerat av Ville den 2019-01-02 klockan 10:14:40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mer från DR2: DSB säger sex omkomna.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lokomotivförare Visa inlägg
    Danska Polisen bekräftar dödsfall enligt ett pressmeddelande: (kan vara svårt att komma in på sidan märkte jag)

https://politi.dk/nyhedsliste?fromDa...ct=Fyns-Politi
    Presskonferens 10:30.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av anders5 Visa inlägg
    Enligt DR2s livesändning så har polisen bekräftat flera omkomna.
    Direktlänk till DR: https://www.dr.dk/live/nyheder/live/2844304

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Där finns en film som visar trasiga påhängsvagnar/trailers på ett godståg. Delar har tydligen hängt över till det andra spåret och ett mötande persontåg har fått stora skador, trasiga fönsterrutor och värre.

En bild visas på danska forumet.
    https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=136766
    Noterbart att det är preseningar på lastbilstrailers som blåst sönder. Även om olyckan är relativt unik kan det tyvärr innebär strängare regler och undantag för att transportera denna typ av lastbilstrailers på järnväg som förmodligen är mycket vanlig i Europa idag. Sedan mitt i den svåra och tragiska olyckan kan det ses som positivt att järnvägen och dess fordon i sig stod pall för stormen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Noterbart att det är preseningar på lastbilstrailers som blåst sönder. Även om olyckan är relativt unik kan det tyvärr innebär strängare regler och undantag för att transportera denna typ av lastbilstrailers på järnväg som förmodligen är mycket vanlig i Europa idag. Sedan mitt i den svåra och tragiska olyckan kan det ses som positivt att järnvägen och dess fordon i sig stod pall för stormen.
    Samtidigt var det ju så att detta hände under en svår storm på en bro där man stängt av biltrafiken. Positivt att då tågen fortsatt fick gå men den begränsning som ligger nära till hands är då att stänga av trafik på stora broar av godståg med vissa typer av laster under svåra stormar, i princip i de lägen man stänger av landsvägstrafiken. Persontåg och andra typer av godståg kan fortfarande gå. /PK

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Det visar sig på film att sidan på en trailer ombord ett DBC godståg öppnat sig och spritt Carlsberg ölbackar som rammat ett IC4--tåg.
    Carlsberg-öl .. av alla saker ...

Tyvärr vet jag inte, det är väl vettigt att man ser till att last är stormsäkrad om man nu ska köra tågen oavsett väder. Sedan just lastbilstrailers verkar ju vara en ganska osäker last, vem ansvarar för att lasten är ordentligt surrad och säker när den ställs på vagnen? Görs någon riskbedömning innan man skickar iväg tåget?
    Jag håller med om att det positivt att det inte verkar vara just järnvägens fordon eller materiel som fallerat, men en olycka av den här typen borde inte kunna få hända, särskilt om den resulterat i dödsfall.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu feltolkar jag kanske ditt inlägg, men att minska möjligheterna att sätta denna typ av semitrailers på tåg skulle nog bara få merparten av transporterna att flytta till landsväg.

Om du däremot menar att i så extrem blåst som råder idag, så måste tåg med denna typ av last antingen stoppas helt eller att maxhastigheten sänkas så att summan av vindens och tågets hastigheter i de fall vind och tåghastighet samverkar ligger under de gränser som semitrailrarna är konstruerade för. Man kan även tänka sig maximalt tillåten sidvind för att få framföra tåget.

Exempel: Om semitrailrarna skall tåla att i vindstilla köras i 150 km/h (41.7 m/s) så får de vid storm med vindbyar på maximalt 25 m/s (90 km/h) gå i tåg med högst 60 km/h, vid orkanbyar på 36 m/s (130 km/h) max tåghastighet 20 km/h.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Western Pacific Visa inlägg
    Nu feltolkar jag kanske ditt inlägg, men att minska möjligheterna att sätta denna typ av semitrailers på tåg skulle nog bara få merparten av transporterna att flytta till landsväg.

Om du däremot menar att i så extrem blåst som råder idag, så måste tåg med denna typ av last antingen stoppas helt eller att maxhastigheten sänkas så att summan av vindens och tågets hastigheter i de fall vind och tåghastighet samverkar ligger under de gränser som semitrailrarna är konstruerade för. Man kan även tänka sig maximalt tillåten sidvind för att få framföra tåget.

Exempel: Om semitrailrarna skall tåla att i vindstilla köras i 150 km/h (41.7 m/s) så får de vid storm med vindbyar på maximalt 25 m/s (90 km/h) gå i tåg med högst 60 km/h, vid orkanbyar på 36 m/s (130 km/h) max tåghastighet 20 km/h.
    Min erfarenhet är att man normalt ställer större krav på lastsäkring för gummihjulstrafik. Om det ska ställas vindrelaterade krav för denna typ av lastbärare ska de självklart gälla för såväl järnväg som gummihjulstrafikering och för alla sträckningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Samtidigt var det ju så att detta hände under en svår storm på en bro där man stängt av biltrafiken. Positivt att då tågen fortsatt fick gå men den begränsning som ligger nära till hands är då att stänga av trafik på stora broar av godståg med vissa typer av laster under svåra stormar, i princip i de lägen man stänger av landsvägstrafiken. Persontåg och andra typer av godståg kan fortfarande gå. /PK
    Ja, här verkar det som man inte tänkt till riktigt. Trailers på vägen var förbjudet på grund av vindarna. Sätter man dessa på järnvägsvagnar blir det ju ett ännu större vindfång.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågolycka på Stora Bältbron, Bilder

Nu kom nya bilder på godståget. Första vagnen saknar helt trailern. Talas också om att olyckståget kört på större saker, som ett hjul.
    https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=136787

Senast redigerat av Ville den 2019-01-02 klockan 11:47:52.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Western Pacific Visa inlägg

Vi tänker nog lika. Visst är jag oroligt för ett reglemente som skulle flytta denna typ av transporter från järnväg tillbaka till vägen. Som jag ser det ett av de bästa intermodala transportuppläggen vi har i Europa idag.
    Om det däremot blir hanterbara retriktioner så får väl transportnäringen lära sig att leva med det. Eller så blir det inga särskilda restriktioner mer än att just passage över större broar med just denna typ av vagnar och last stängs av vid vissa vindhastigheter.

I höstas tror jag att ett trailersläp blåste sönder på Höga Kusten bron. Jag körde själv mellan Stockholm och Umeå den kvällen och det var en rejäl storm och bron var avstängd för trafik. Jag tror också att det var så illa att lastbilen trotsat avstängningen och kört upp på bron ändå.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ser nu också på vårt danska forum att det finns tydliga restriktioer på passage av Stora Bält bron med tanke på vind. Se inlägg.

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=136795

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Jag har kollat på bilderna på jernbanen.dk...

Ligger det inte närmare till hands att tänka att en lastbilstrailer på första vagnen (helt tom på bilderna) blåst av och i processen slitit upp presenningar på bakomliggande vagnar!?

Senast redigerat av Garderobstågnörd den 2019-01-02 klockan 11:44:25.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja det är just det som är frågan. Har trailern lossnat från vagnen eller har den blåst sönder? Vad jag fått lära mig om trailerstransporter så ska dessa sitta minst lika bra fast på vagnen som de skulle gjort på en dragbil. Men å andra sidan verkar det ju konstigt om ett sönderblåst kapell som består av lite plastväv, aluminiumprofiler och kanske några brädor kan orsaka så stora skador.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •