Aftonbladet uppger flera dödsfall:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-flera-skadade
Aftonbladet uppger flera dödsfall:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-flera-skadade
Aftonbladet rapar bara upp uppgifter från danska TV2:
http://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-0...-flere-draebte
Än verkar ingen från officiellt håll ha bekräftat några omkomna, men det kan ju komma.
Enligt DR2s livesändning så har polisen bekräftat flera omkomna.
Otte personer er kommet lettere til skade, efter et tog måtte foretage en hård opbremsning, da det var på vej over Storebælt.
Det oplyser DSB til DR Nyheder.
Dansk länk
Det visar sig på film att sidan på en trailer ombord ett DBC godståg öppnat sig och spritt Carlsberg ölbackar som rammat ett IC4--tåg.
Senast redigerat av BD den 2019-01-02 klockan 10:21:50.
Danska Polisen bekräftar dödsfall enligt ett pressmeddelande: (kan vara svårt att komma in på sidan märkte jag)
https://politi.dk/nyhedsliste?fromDa...ct=Fyns-Politi
Där finns en film som visar trasiga påhängsvagnar/trailers på ett godståg. Delar har tydligen hängt över till det andra spåret och ett mötande persontåg har fått stora skador, trasiga fönsterrutor och värre.
En bild visas på danska forumet.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=136766
Senast redigerat av Ville den 2019-01-02 klockan 10:14:40.
Mer från DR2: DSB säger sex omkomna.
Direktlänk till DR: https://www.dr.dk/live/nyheder/live/2844304
Noterbart att det är preseningar på lastbilstrailers som blåst sönder. Även om olyckan är relativt unik kan det tyvärr innebär strängare regler och undantag för att transportera denna typ av lastbilstrailers på järnväg som förmodligen är mycket vanlig i Europa idag. Sedan mitt i den svåra och tragiska olyckan kan det ses som positivt att järnvägen och dess fordon i sig stod pall för stormen.
Samtidigt var det ju så att detta hände under en svår storm på en bro där man stängt av biltrafiken. Positivt att då tågen fortsatt fick gå men den begränsning som ligger nära till hands är då att stänga av trafik på stora broar av godståg med vissa typer av laster under svåra stormar, i princip i de lägen man stänger av landsvägstrafiken. Persontåg och andra typer av godståg kan fortfarande gå. /PK
Carlsberg-öl .. av alla saker ...
Tyvärr vet jag inte, det är väl vettigt att man ser till att last är stormsäkrad om man nu ska köra tågen oavsett väder. Sedan just lastbilstrailers verkar ju vara en ganska osäker last, vem ansvarar för att lasten är ordentligt surrad och säker när den ställs på vagnen? Görs någon riskbedömning innan man skickar iväg tåget?
Jag håller med om att det positivt att det inte verkar vara just järnvägens fordon eller materiel som fallerat, men en olycka av den här typen borde inte kunna få hända, särskilt om den resulterat i dödsfall.
Nu feltolkar jag kanske ditt inlägg, men att minska möjligheterna att sätta denna typ av semitrailers på tåg skulle nog bara få merparten av transporterna att flytta till landsväg.
Om du däremot menar att i så extrem blåst som råder idag, så måste tåg med denna typ av last antingen stoppas helt eller att maxhastigheten sänkas så att summan av vindens och tågets hastigheter i de fall vind och tåghastighet samverkar ligger under de gränser som semitrailrarna är konstruerade för. Man kan även tänka sig maximalt tillåten sidvind för att få framföra tåget.
Exempel: Om semitrailrarna skall tåla att i vindstilla köras i 150 km/h (41.7 m/s) så får de vid storm med vindbyar på maximalt 25 m/s (90 km/h) gå i tåg med högst 60 km/h, vid orkanbyar på 36 m/s (130 km/h) max tåghastighet 20 km/h.
Nu kom nya bilder på godståget. Första vagnen saknar helt trailern. Talas också om att olyckståget kört på större saker, som ett hjul.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=136787
Senast redigerat av Ville den 2019-01-02 klockan 11:47:52.
Vi tänker nog lika. Visst är jag oroligt för ett reglemente som skulle flytta denna typ av transporter från järnväg tillbaka till vägen. Som jag ser det ett av de bästa intermodala transportuppläggen vi har i Europa idag.
Om det däremot blir hanterbara retriktioner så får väl transportnäringen lära sig att leva med det. Eller så blir det inga särskilda restriktioner mer än att just passage över större broar med just denna typ av vagnar och last stängs av vid vissa vindhastigheter.
I höstas tror jag att ett trailersläp blåste sönder på Höga Kusten bron. Jag körde själv mellan Stockholm och Umeå den kvällen och det var en rejäl storm och bron var avstängd för trafik. Jag tror också att det var så illa att lastbilen trotsat avstängningen och kört upp på bron ändå.
Ser nu också på vårt danska forum att det finns tydliga restriktioer på passage av Stora Bält bron med tanke på vind. Se inlägg.
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=136795
Senast redigerat av Garderobstågnörd den 2019-01-02 klockan 11:44:25.
Ja det är just det som är frågan. Har trailern lossnat från vagnen eller har den blåst sönder? Vad jag fått lära mig om trailerstransporter så ska dessa sitta minst lika bra fast på vagnen som de skulle gjort på en dragbil. Men å andra sidan verkar det ju konstigt om ett sönderblåst kapell som består av lite plastväv, aluminiumprofiler och kanske några brädor kan orsaka så stora skador.