Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tio mobilbilder på ditt och datt från jobbet under 2018.

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Tio mobilbilder på ditt och datt från jobbet under 2018.

Tänkte lägga ut några bilder från året som var. Jag har sällan någon kamera med mig och bilderna är därför tagna med surfplattan, hoppas någon finner dem acceptabla ändå.

Det kom snö i början av året. Här har jag stannat precis innan Stockholms södra och fick beskåda denna tjusiga dvärg i tjugo minuter, självklart skulle jag gå hem för dagen vid ankomst till City...

"-Ihopkoppling!" sa Bill. "-I helvete heller!" sa Bull. Kaos under kvällen hade skapat oordning i fordonsomloppen, här har jag ankommit Stockholm C med tjänstetåg från... söderifrån och ska egentligen genomföra ihopkoppling inför morgontrafiken. Att koppla ihop gammal och ny X60 går ju rätt dåligt (när det gäller den elektriska biten), så det blev inte av denna gång.

En vårdag satt jag reserv när driften ringde. "-Ja, tjena, vi behöver köra en transport från Älvsjö till Bro!". Eftersom det dagen till ära var banarbete mellan Sundbyberg och Jakobsberg så blev det en liten omväg över Södertälje-Eskilstuna-Kolbäck-Västerås, alltså en sisådär två timmar längre resa i vardera riktning än annars, det blev att packa matsäck. På bilden inväntas möte i Malmby utanför Strängnäs under hemresan.

Inget särskilt här, bara en vardagsbild från Märsta. Har klargjort kärran till höger och inväntar grader för att växla ned och koppla samman med inkommet tåg från Nynäshamn.

Kaos? Ja! | Mycket folk? Ja! | Mitt tågs position? Fan vet. | Elevens position? Sitter fast på ett tåg. | Sittplats? Golv!

Viss skillnad. Under några veckor i juli förvandlades City till världens största personalutrymme tack vare några nu välbekanta rulltrappor.

Semester muss sein! Cyklade dressin mellan Vadstena och Fågelsta tillsammans med en polare, här har jag gjort ett äppelplockningstekniskt uppehåll.

Jag har visserligen till största delen avsagt mig handlederiet, men någon enstaka elev någon enstaka dag tar jag. Här tittar jag över axeln på eleven för att fota den blivande anslutningen vid Kvarnängen mot Norviks hamn i Nynäshamn, växeln ska läggas in under hösten i år.

Under hösten har jag fått åka tågvärd fler gånger än jag fått göra under hela min tid på pendeln och Roslagsbanan sammanlagt. Men för all del, det är roligt! Fast om föraren uppskattade att jag annonserade Arlanda på svenska, tyska, nederländska, franska, isländska, engelska, japanska och thai... det vete fan, började redan strax efter Blackvreten så förhoppningsvis hade han stängt av högtalaren. Utöver järnvägsområdet så är jag även lite språkintresserad. Bilden är tagen i Rönninge.

Avslutningsvis en bild från julaftons morgon i Rosersberg. Min gamla ljusstake har f.ö. åkt med varje jul sedan examen -09.

Tack för att ni orkade ända hit ned! Gott nytt år!

Senast redigerat av Kristian den 2019-01-02 klockan 00:03:19.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tio mobilbilder på ditt och datt från jobbet under 2018.

Citat Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
    Under hösten har jag fått åka tågvärd fler gånger än jag fått göra under hela min tid på pendeln och Roslagsbanan sammanlagt. Men för all del, det är roligt!
    Trevligt reportage!

En undran, vad är anledningen till att du som förare fått tjänstgöra som tågvärd? Jag trodde pendeln hade förarbrist, men är det ännu större brist på tågvärdar? Eller har MTR börjat med job rotation av något slag?

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tio mobilbilder på ditt och datt från jobbet under 2018.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Trevligt reportage!

En undran, vad är anledningen till att du som förare fått tjänstgöra som tågvärd? Jag trodde pendeln hade förarbrist, men är det ännu större brist på tågvärdar? Eller har MTR börjat med job rotation av något slag?
    Tack!

Det var personalbrist.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •