Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Gullmarsplan efter ombyggnaden

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    396

    Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Hur kommer Gullmarsplan att bli utformad efter att Hagsätragrenen blivit blå?

    Kommer befintliga plattformar att bli kvar orörda inklusive de tre spåren däremellan och hur kommer dessa i så fall att användas, är det tänkt?

    Och hur blir det med banan söderut mot Globens station?

    Banförrådet är ju flyttat, så det förbindelsebehovet har ju bortfallit. Men hur blir det med spårförbindelsen till tvärbanan?

    Och hur blir det med vändmöjligheten för tåg från stan? Kommer "Pollack" att finnas kvar? Eller kommer säckbryggan vid Skärmarbrink att få förbindelseväxlar i norr, för att kunna ersätta den funktionen?

    Och bedöms Gullmarsplans plattformar vara breda nog för förekommande trafikantmängder eller ska dessa breddas på bekostnad av antalet spår?


  2. #2
    Avställd
    Medlem
    jan 2019
    Inlägg
    17

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Det blir en enda stor plattform och mitten spåren försvinner. Banan söderut mot Globen försvinner.
    Förbindelsen till tvärbanan försvinner vid Gullmarsplan. Men den finns ju kvar vid Alvik.


  3. #3
    Passagerare Roy Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    91

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Citat Ursprungligen postat av Sparky Visa inlägg
    Det blir en enda stor plattform och mitten spåren försvinner. Banan söderut mot Globen försvinner.
    Förbindelsen till tvärbanan försvinner vid Gullmarsplan. Men den finns ju kvar vid Alvik.
    Jag har läst/hört, minns tyvärr inte var, att man planerar att lägga in ett förbindelsespår till tunnelbanan mellan Tvärbanans plattform och Skanskvarn.

    Senast redigerat av Roy Mårtensson den 2019-01-13 klockan 00:39:34.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 496

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Ja att dra stora arbetsfordon och tunnelvagnar till och från tunnelbanan via Alvik (och tvätthallen) vore ju iofs en skojig övning med gatuspår, långa lutningar och tvära kurvor, men känns inte riktigt rimligt.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    396

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Citat Ursprungligen postat av Roy Mårtensson Visa inlägg
    Jag har läst/hört, minns tyvärr inte var, att man planerar att lägga in ett förbindelsespår till tunnelbanan mellan Tvärbanans plattform och Skanskvarn.
    Det låter vettigt! För en funktion som förbindelsen har är ju att kunna frakta tunnelvagnar till och från omvärlden och det kan man fråga sig om ens skulle vara möjligt via Gröndal och Essingen (med hänsyn till kurvradier, axellast och lastprofil).


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 496

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Det låter vettigt! För en funktion som förbindelsen har är ju att kunna frakta tunnelvagnar till och från omvärlden och det kan man fråga sig om ens skulle vara möjligt via Gröndal och Essingen (med hänsyn till kurvradier, axellast och lastprofil).
    Spårvägens normalsektion är faktiskt något större än tunnelbanans ned till ungefär 50 m radie då tunnelvagnarna börjar kräva större kurvtillägg i ytterkurvor (och dessutom lämnar man väl förr eller senare det område där formlerna är tillräckligt goda approximationer) men det finns tvärare kurvor än så på sträckan och jag är ganska säker på att det skulle ta stopp någonstans längs vägen, men inte HELT säker!


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    396

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Spårvägens normalsektion är faktiskt något större än tunnelbanans ned till ungefär 50 m radie då tunnelvagnarna börjar kräva större kurvtillägg i ytterkurvor (och dessutom lämnar man väl förr eller senare det område där formlerna är tillräckligt goda approximationer) men det finns tvärare kurvor än så på sträckan och jag är ganska säker på att det skulle ta stopp någonstans längs vägen, men inte HELT säker!
    Nej, risken finns nog... Och hur snäva kurvradier klarar tunnelvagnarna ens i sig själva? Minns att det för en tid sedan togs upp i en annan tråd om att man inte lagt in någon övergångsväxel Tvärbanan/SB i Sickla. Min fundering här blir dock att skulle det funka att transportera SB-vagnar via tvärbanan genom Hammarby sjöstad? (Eller ens mellan Gullmarsplan och Liljeholmen?) Förvisso kan det finnas arbetståg som klarar båda banorna, så kanske inte helt meningslöst förvisso...


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    SB-vagnarna är ju breddade med "kjolar", så det verkar ju osannolikt.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 496

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Förr när allt var bättre så drog man vagnarna via tunnelbanan och då tog man bort bulberna och fotstegen före transport. Ganska snabbt gjort och det såg lite roligt ut med den något blåare färgen under kjolen.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 742

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Citat Ursprungligen postat av Sparky Visa inlägg
    Det blir en enda stor plattform och mitten spåren försvinner. Banan söderut mot Globen försvinner.
    Förbindelsen till tvärbanan försvinner vid Gullmarsplan. Men den finns ju kvar vid Alvik.
    Det finns säkert planer på ovanstående, men länge än så har det inte kommit.
    Det pågår fortfarande utredningar om hur Gullmarsplan (inklusive bussterminalen) skall se ut i framtiden.

    Så jag vill påstå att vi ännu inte vet hur det kommer att bli!

    (Och jag brukar ju ha rätt när det gäller tunnelbanan... eller hur Daniel?)

    /TKO


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Aha där ser man!


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 742

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Förr när allt var bättre så drog man vagnarna via tunnelbanan och då tog man bort bulberna och fotstegen före transport. Ganska snabbt gjort och det såg lite roligt ut med den något blåare färgen under kjolen.
    Men det var väl en väldig omväg för att komma från SB till tunnelbanan?
    (Antar man fick köra via Norra Hammarbyhamnen, Södra station, Älvsjö och sen Slakthusbanan för att nå tunnelbanan vid Isstadion/Globen)

    funderar
    Thomas K Ohlsson


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 496

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Men det var väl en väldig omväg för att komma från SB till tunnelbanan?
    (Antar man fick köra via Norra Hammarbyhamnen, Södra station, Älvsjö och sen Slakthusbanan för att nå tunnelbanan vid Isstadion/Globen)

    funderar
    Thomas K Ohlsson
    Precis, det var körriktningsbyte vid Slussen, Södra station, Älvsjö godsbangård samt Gullmarsplan. Men så farligt lång var ju inte omvägen i sig, däremot blev det förstås med åren en del strulfaktorer längs hamnspåren.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 742

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Precis, det var körriktningsbyte vid Slussen, Södra station, Älvsjö godsbangård samt Gullmarsplan. Men så farligt lång var ju inte omvägen i sig, däremot blev det förstås med åren en del strulfaktorer längs hamnspåren.
    Vilka lok/lokomotorer användes för att dra dessa släpor? Var det SJ som drog från Slussen till Slakthuset?
    (Jag utgår från att detta var på den tid SJ hade hand även om godstrafiken)

    /TKO


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 496

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Vilka lok/lokomotorer användes för att dra dessa släpor? Var det SJ som drog från Slussen till Slakthuset?
    (Jag utgår från att detta var på den tid SJ hade hand även om godstrafiken)

    /TKO
    Bra fråga, det normala bör ha varit att SJ drog mellan Slakthuset och Stadsgården men det lär också ha hänt att tunnelbaneloket följt med hela vägen ut.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    396

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Bra fråga, det normala bör ha varit att SJ drog mellan Slakthuset och Stadsgården men det lär också ha hänt att tunnelbaneloket följt med hela vägen ut.
    Jag träffade en pensionerad SJ-lokförare för ett par decennier sedan och han berättade att han ibland åkte med som lots då SL:s lok körde på SJ-spår mellan SL:s banor. Hans närvaro ska mest ha varit en formsak, eftersom SL:s förare normalt hittat även på SJ-spåren.


  17. #17
    Avställd
    Medlem
    jan 2019
    Inlägg
    17

    Sv: Gullmarsplan efter ombyggnaden

    Det finns bilder på Spårvägsmusets hemsida när en av Saltsjöbanans lokomotorer är ute och åker på SJ. Tror det var vid Cst.

    Senast redigerat av Sparky den 2019-01-16 klockan 07:43:03. Anledning: fel

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •