Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Sävsjö

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sävsjö

Sitter fast på tåg 10536 i Sävsjö. Tydligen har något annat tåg havererat så evakuering pågår. Någon som vet mera?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sävsjö

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Sitter fast på tåg 10536 i Sävsjö. Tydligen har något annat tåg havererat så evakuering pågår. Någon som vet mera?
    Det har varit en påkörning, olycka i Sävsjötrakten. Det har varit stopp i flera timmar, men nu ska trafiken ha kommit igång igen.
    https://www.trafikverket.se/trafikin...rrDep=arrival& se meddelanderaden

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

526, evakueras till 530. Ni står bakom. 526 var tåget som var inblandat i olyckan.

Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi fick byta spår i Sävsjö för att ta oss förbi ett X2-tåg, förmodligen haveristen. När vi kom till Nässjö, stod där ett X40-tåg, skyltat till Stockholm. X40 är ju en ganska sällsynt gäst i Nässjö. Var det tåget månne utskickat för att passagerarna i det havererade tåget skulle evakueras dit? Körde det verkligen till Stockholm sedan? Någon som vet?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi fick byta spår i Sävsjö för att ta oss förbi ett X2-tåg, förmodligen haveristen. När vi kom till Nässjö, stod där ett X40-tåg, skyltat till Stockholm. X40 är ju en ganska sällsynt gäst i Nässjö. Var det tåget månne utskickat för att passagerarna i det havererade tåget skulle evakueras dit? Körde det verkligen till Stockholm sedan? Någon som vet?
    Troligen utskickat från Linköping. Där brukar det stå över några X40 på helgen. Gissar att det gick som 526/81574 hela vägen till Stockholm från Nässjö.

jvgfoto.se med dygnets tider

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Troligen utskickat från Linköping. Där brukar det stå över några X40 på helgen. Gissar att det gick som 526/81574 hela vägen till Stockholm från Nässjö.

jvgfoto.se med dygnets tider
    X40-3 3337 ankom Nässjö från Linköping kl 11.45 som tåg 81619 och gick sedan i de tåg du nämner.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Någon som vet hur länge passagerarna fick vänta på evakuering? Nu stod väl tåget inne vid plattform i Sävsjö, så det var i så fall inte fråga om "internering" av passagerarna. Men hur länge dröjde det innan de fick resa vidare?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Någon som vet hur länge passagerarna fick vänta på evakuering? Nu stod väl tåget inne vid plattform i Sävsjö, så det var i så fall inte fråga om "internering" av passagerarna. Men hur länge dröjde det innan de fick resa vidare?
    Skedde påkörning i samhället stoppade tåget nog först några kilometer norrut. Runt 13:50 kom tåg 530 til Sävsjö och passagerarna kunde byta. Vad som tog tid vet vi ju inte. Polisens undersökningar kanske?
    Första tåg som kunde passera olycksplatsen tycks ha varit tåg 532 13:44. Så, ja fem timmar tog det. 526 passertid Sävsjö är 8:53.
    Två timmar är inte ovanligt vid påkörningar, här hände något mer som gjorde att det drog ut på tiden.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Skedde påkörning i samhället stoppade tåget nog först några kilometer norrut. Runt 13:50 kom tåg 530 til Sävsjö och passagerarna kunde byta. Vad som tog tid vet vi ju inte. Polisens undersökningar kanske?
    Första tåg som kunde passera olycksplatsen tycks ha varit tåg 532 13:44. Så, ja fem timmar tog det. 526 passertid Sävsjö är 8:53.
    Två timmar är inte ovanligt vid påkörningar, här hände något mer som gjorde att det drog ut på tiden.
    Känns väl som orsaken till tidsutdräkten heter storhelg och långt att åka. Personal med kompetens på dessa fordon finns ju närmast i Malmö och Linköping.
    Sen kan ju även räddningstjänst och polis behöva tid för att komma på plats och utföra sina uppgifter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu ser jag i en annan tråd att en uppgiven passagerare twittrat om att hon fått vänta fem timmar, slut på maten och tidvis strömlöst och utan någon information om hur hjälpinsatserna framskrider. I så fall inte så bra (även om man kan förstå att strömmen måste stängas av någon stund under uppröjning -- men finns det inte batterireserver?). Fortfarande oklart om tåget stod vid plattform (som när jag såg det). I så fall har ju passagerarna ändå möjlighet att själva bestämma hur de vill göra -- t.ex. ta sig vidare på egen hand.

Jag kom ju i ett efterföljande tåg och drabbades bara av en mindre försening. På mitt tåg lämnades hela tiden god information om orsakerna till förseningen och om hur anslutningsresor kunde ordnas.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nu ser jag i en annan tråd att en uppgiven passagerare twittrat om att hon fått vänta fem timmar, slut på maten och tidvis strömlöst och utan någon information om hur hjälpinsatserna framskrider. I så fall inte så bra (även om man kan förstå att strömmen måste stängas av någon stund under uppröjning -- men finns det inte batterireserver?).
    Batterierna är vad jag vet inte kopplade så att de sttrömförsörjer eluttagen och då kan man ju inte få ström till dator, mobil etc.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Nu ser jag i en annan tråd att en uppgiven passagerare twittrat om att hon fått vänta fem timmar, slut på maten och tidvis strömlöst och utan någon information om hur hjälpinsatserna framskrider. I så fall inte så bra (även om man kan förstå att strömmen måste stängas av någon stund under uppröjning -- men finns det inte batterireserver?).
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Batterierna är vad jag vet inte kopplade så att de sttrömförsörjer eluttagen och då kan man ju inte få ström till dator, mobil etc.
    De sk. PC-uttagen, dvs de 230VAC-utag som finns vid varje passagerarplats, har backup, via varje vagns batteri. Dock, kopplas dessa och en del annan elektrisk utrustning, bort av underspänningsvakten då spänningen i batterierna når 21VDC. Eftersom lasten av utrustning är tämligen stor, så sker detta också relativt snabbt, man brukar räkna med efter ca 20 min, efter att tågvärmespänningen försvinner. Elutrustning som bryts bort av underspänningsvakten är Utropsanläggnig, Vestibulskjutdörrar, Lysrörsarmaturer, Datakort, Korglutningsutrustning, Utrustning i sanitetssystem, Informationssystem, Musikanläggning, Innerdörrar, Komfortdator, Manöverspänning, Reservbelysning, Batterifläkt, Läslampor, Musikanläggning i stolar, PC-uttag, Kassaapparat, Kaffebryggare, Kylkompressorer 1 och 2 (dessa slår ifrån efter 3 min, eget tidrelä). (Med reservation för ändringar efter min utbildning)

Man kan ju naturligtvis ifrågasätta en del saker som kopplas bort, men så är allafall läget som det är nu. Hur man resonerar för de upprustade tågsätten känner jag inte till.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    De sk. PC-uttagen, dvs de 230VAC-utag som finns vid varje passagerarplats, har backup, via varje vagns batteri. Dock, kopplas dessa och en del annan elektrisk utrustning, bort av underspänningsvakten då spänningen i batterierna når 21VDC. Eftersom lasten av utrustning är tämligen stor, så sker detta också relativt snabbt, man brukar räkna med efter ca 20 min, efter att tågvärmespänningen försvinner. Elutrustning som bryts bort av underspänningsvakten är Utropsanläggnig, Vestibulskjutdörrar, Lysrörsarmaturer, Datakort, Korglutningsutrustning, Utrustning i sanitetssystem, Informationssystem, Musikanläggning, Innerdörrar, Komfortdator, Manöverspänning, Reservbelysning, Batterifläkt, Läslampor, Musikanläggning i stolar, PC-uttag, Kassaapparat, Kaffebryggare, Kylkompressorer 1 och 2 (dessa slår ifrån efter 3 min, eget tidrelä). (Med reservation för ändringar efter min utbildning)

Man kan ju naturligtvis ifrågasätta en del saker som kopplas bort, men så är allafall läget som det är nu. Hur man resonerar för de upprustade tågsätten känner jag inte till.
    Aha, då var min osäkerhet befogad. Min erfarenhet är nog vid närmare eftertanke att just på X2 går eluttagen via batteribackup, men på övriga fordon inte, osäker dock på vad som gäller X40 i och med att jag så sällan åkt med den.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Detta med batterireserven är kanske ett sidospår i förhållande till den ursprungliga frågan -- men ändå intressant för en resenär. På beskrivningen verkar det ju som om det mesta kopplas bort efter ca 20 min. Om man betänker de senaste årens misslyckade evakueringar, verkar det angeläget att behålla högtalare, toaletter, ventilation och (någon) belysning -- och detta i ca två timmar. Något för ombyggnaden av X2?

Sedan verkar det av tidigare inlägg som att det havererade tåget blev stående på linjen i ca fem timmar innan det kunde tas in till Sävsjö. Någon som vet om det var så? Någon som i så fall vet orsaken?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •