Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: [DE][NL][BY] Året som gick

[DE][NL][BY] Året som gick

Moin,

först tillönskar jag alla här i Postvagnen ett gott nytt år!

Några bilder från året som gick. Det är 20 bilder som användes i ett annat forum som bildgåta och nio ledtrådsbilder som jag kan säkert visa även här. Därför blir det ibland lite ovanliga perspektiver.

2018-01 by Sören Heise, auf Flickr

Med runt en månads försening började Eurobahn trafiken mellan Bad Bentheim i västra Niedersachsen och Hengelo i Nederländerna (som förlängning av lokaltågslinjen Bielefeld - Herford - Osnabrück - Rheine - Bad Bentheim). Efter kort tid övergick man till ersättningsbussar, men ett nytt försök ännu senare lyckades bättre.
    Dem första tågen för första dagen var inställda. Här ser vi det första tåget som lämnade Hengelo tillbaka mot Tyskland. Även tåget en timme senare gick. Än i dag är det fortfarande problem. Detta delvist eftersom två av fordonen som behövs på linjen fick stora skador vid plankorsningsolyckor på en annan linje, men delvist därför att operatören är Eurobahn. Den som är del av Keolis erbjuder sedan länge inte den allra bästa kvaliteten.

2018-02 by Sören Heise, auf Flickr

Großkorbetha. Belägen söder om Halle finns det här en stor personstation där endast lokaltågen stannar och den stora godsstationen där Leuna-Werke anslutar till stambanan. Vi ser ett mindre ställverk för godsstationen.

2018-03 by Sören Heise, auf Flickr

Harburg Rathaus. En av tre underjordiska pendeltågsstationer i Harburg. Den forna staden söder om Elbe är sedan 1930-talet del av Hamburg.

2018-04 by Sören Heise, auf Flickr

Här gällde det första att kolla var vi är. Vi ser hållplatsen Meuselbach-Schwarzmühle. Den ligger vid Schwarzatalbahn Rottenbach - Katzhütte i Thüringerwald. Det är banan där kända Oberweißbacher Bergbahn anslutar. Anledningen till (inte bara) mitt besök var att bägge motorvagnar som normalt trafikerar banan var i verkstaden varför bägge turer gick med en Ferkeltaxe (littera 771).
    En bild till:

2018-05 by Sören Heise, auf Flickr

Min aktuell serie i tyska Drehscheibe presenteras tillsammans med andra fotografer. Den handlar om banorna till och i Wendland. Detta är det nordöstra hörnet av Niedersachsen. Här är vi norr om Elbe. Där ligger Dömitz. Stationsområdet kan anses som en lost place. Allt är tomt och övergiven. Vi ser ett ställverk och lokstallet.

Fotot till visar stationshuset eller det som är kvar efter två bränder.

Jag har tanken att - i mån av tid - presentera en utkast av serien även här i vagnen. Ni som är alltför nyfikna får gärna klicka >här<. Det är ett inlägg med fyra äldre bilder, och där finns länkarna till alla redan utkomna delar.

2018-06 by Sören Heise, auf Flickr

Eschede. Byn är ett ICE-tåg sparade ur år 1998 och 101 människor dog. Vid olyckplatsen finns en minnesplats our vilken jag fotade ett godståg mot syd.

2018-07 by Sören Heise, auf Flickr

En typisk bild för en bildgåta. Stationen Lüneburg kommer att utgöra den nordvästra slutpunkten för Wendland-serien. Vi tittar mot syd, i riktning Hannover.

2018-08 by Sören Heise, auf Flickr

Årets andra fokus låg på S-Bahn Hamburg. Det här detaljfoto visar stationen Hasselbrook. Där förgrenar sig stambanan mot Narvik via Næstved - Nässjö och pendeltågslinjen mot Poppenbüttel och Hamburgs flygplats.

2018-09 by Sören Heise, auf Flickr

Ett gammalt industrispår i Springe. Staden ligger vid Deister, en liten bergskedja mellan Hannover och Hameln. Fotot till visar stationsplatsen och den inte trafikerade fjärrbusshållplatsen.

2018-10 by Sören Heise, auf Flickr

Rothenburgsort. Hamburg igen alltå. Träden mellan huset och spåret markerar platsen där tunnelbanestationen Rothenburgsort låg. Linjen dit förstördes som också stadeslen under kriget och återuppgybbdes inte.

2018-11 by Sören Heise, auf Flickr

En vingård. Nedanför ligger en kombinerad tunnelbana-/pendeltågsstation: Landungsbrücken i Hamburg.

2018-12 by Sören Heise, auf Flickr

Hamburg igen. Pendeltågens mest fascinerande stationer är i mina ögon Blankenese och Sülldorf. Den sistnämnda ligger mellan Blankense och Wedel, i stadens väst. Här mötas tågen på den enkelspåriga linjen. Stationen har ett mekaniskt ställverk med semaforer och en plankorsning (S-Bahn har ju strömskena).

2018-13 by Sören Heise, auf Flickr

Ingen bra bild heller. Det är stationen Hasloh vid AKN - en dieseldriven förortsbana som lämnar Hamburg mot norr och som har i rusningstiden delvist tiominsterstrafik. På spårsidan ser det lite annorlunda ut.

2018-14 by Sören Heise, auf Flickr

Wendland igen. Den forna stationen Dannenberg West. Här förgrenade sig banorna Dannenberg - Salzwedel och Dannenberg - Uelzen. Den sistnämnda är riven, den förstnämnda tillfälligt ur drift.

2018-15 by Sören Heise, auf Flickr

Blankenfelde är en station söder om Berlin, på Dresdner Bahn. Här slutar S-Bahn. Skyltet till höger signaliserar att det kommer ett huvudsignal, sådana finns även med två och tre prickar. De är ganska sällsynta.

2018-16 by Sören Heise, auf Flickr

Under höstlovet 2018 började ombyggnaden av en järnvägsbro strax söder om Hannover Hbf. Detta ledde till stora ändringar i tågtrafiken. Regionaltågen Hannover - Göttingen lämnade Hannover Hbf mot nord i stället för mot syd och tog en rundtur över godslinjen som korsar Hannover. Här ser vi ett tåg från Göttingen vänta vid infartssignalen till stationen Hannover-Linden. Det var tur för mig (men inte för resenärerna som ankom minst 20 minuter försenade), annars hade tågid varit borta när jag ankom där på stationen...

2018-17 by Sören Heise, auf Flickr

Kyffhäuser Kleinbahn är en av många privata banor som övertogs efter 1945 av Deutsche Reichsbahn i DDR. Vi ser det forna stationshuset i Berga-Kelbra. Stationen ligger vid stambanan Halle - Kassel, mellan Harz och Kyffhäuser. Det är inte långt till Nordhausen där Harzer Schmalspurbahnen slutar.
    Stälverket på fotot som kommer står självklart vid stambanan. Kyffhäuser Kleinbahn är sedan länge ur drift, bibanan mot Stolberg har endast godstrafik på delar av banan.

2018-18 by Sören Heise, auf Flickr

Även det är en typisk bild för en gåta. Det är hållplatsen Empelde strax söder om Hannover, vid banan till Hameln - Paderborn. Av upp till sex pendeltåg per timme och riktning stannar endast två. Även här en ledtrådsbild där jag tog bort stationsnamnet.

2018-19 by Sören Heise, auf Flickr

2018 års reda med Drehscheibe-Auslandsforum varade under förra året fyra dagar. Resans mål var Brest i Vitryssland som nåddes med nattåget Paris - Moskau. Sedan det är bra att inte se allt via kameran tog jag ina bilder i Frankrike. Här ser vi stationshuset i Brest och några brespårståg.

2018-20 by Sören Heise, auf Flickr

Med ett års försening återöppnades december 2018 den korta banan mellan Einbeck-Salzderhelden (vid stambanan Hannover - Göttingen) och Einbeck Mitte för persontrafik, som första linje i Niedersachsen. Mest konstigt är att det finns en annan nybyggd hållplats i Einbeck. I motsatsen till Einbeck Mitte som ligger öster om stadscentret ligger den väster om den medeltida kärnan. Det finns ingen tidtabell, inte ens ett stationsskylt. Den byggdes endast för specialtåg till bilmuseet PS-Speicher vars kassa man ser på fotot. Lite synd att inte tågen fortsätter hit.

På ledtrådsbilden tittar vi på banan mot Einbeck Mitte. Där ligger depån av Ilmebahn som äger banan och sköter gods- samt busstrafik i regionen. Den gamla motorvagnen som övertogs av Osthannoversche Eisenbahnen kan inte användas längre sedan den är inte utrustad med några tekniska grejor.

Viele Grüße
    Sören
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: [DE][NL][BY] Året som gick

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Moin,

först tillönskar jag alla här i Postvagnen ett gott nytt år!

Några bilder från året som gick. Det är 20 bilder som användes i ett annat forum som bildgåta och nio ledtrådsbilder som jag kan säkert visa även här. Därför blir det ibland lite ovanliga perspektiver.

8<...

Viele Grüße
    Sören
    Prosit Neujahr! 🍹 önskas Sören och ett stort tack för alla dina intressanta tågbilder genom åren! 😊🎄⛄️👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •