Enligt trafikverkets projektsida så ska det byggas en ny mötesstation i Åmsele mellan Lycksele och Hällnäs med start hösten 2018. Är det någon som känner till statusen på detta projekt ?
Enligt trafikverkets projektsida så ska det byggas en ny mötesstation i Åmsele mellan Lycksele och Hällnäs med start hösten 2018. Är det någon som känner till statusen på detta projekt ?
Skanska har påbörjat arbetet. https://www.facebook.com/36933709977...9847731721662/
Behåller man System M och lösningen med fjärrbevakning av Åmsele från Boden?
Det finns ingen planerad utbyggnad av system H på linjen så system M behålls.
Såvitt jag känner till bevakas Åmsele (system M) fortfarande från Luleå men vad som händer i framtiden är jag inte uppdaterad på. Det föreslås ju ställverksbyte i Luleå och då kommer väl med all sannolikhet lokaltågklareraren att försvinna därifrån och då ligger ju fjtkl Boden närmast till hands.
Åmsele har ett stlv85 som det verkar. Tydligen har detta bara använts för att manövrera in- och utfartssignalerna hitintills. Nu när det blir en mötesplats med motorstyrda växlar, kommer det gamla ställverket att behållas eller byter man ut till helt nya saker. Det senare kanske är lika bra om det finns planer på fjb i framtiden?
Senast redigerat av Yaken den 2019-01-02 klockan 11:10:01.
Här fanns ett felplacerat inlägg.
Senast redigerat av Gunnar Olson den 2019-01-02 klockan 11:16:40.
Misstänker att det inte är några längre stunder som det är enkelbemanning i boden. Några timmar nattetid kanske. Blir ändå billigare att bemanna upp till dubbelbemanning den tiden än jämfört med att Luleå är ständigt bemannad. Eller så stänger man åmsele under tiden det är enkelbemanning.
Varför kan inte Fjtkl Boden och Fjtkl Ånge byta Åmsele och Tågsjöberg med varandra?
Det skulle naturligtvis gå men det förefaller enklare att använda två fjtkl från samma trafikcentral för att slippa hantera order gällande trafikcentralområde Ånge i Boden och slippa hantera order gällande trafikcentralområde Boden i Ånge.
Att Luleå nu sköter Åmsele har säkerligen att göra med att det tidsmässigt finns utrymme för detta hos tkl i Luleå som ändå alltid måste vara på plats eftersom Luleå inte kan köras utan lokal tkl och att Luleå vanligtvis har trafik dygnet om.
Senast redigerat av Nordman1970 den 2019-01-02 klockan 15:14:31.
Tågledaren finns mycket riktigt i Gävle. En tkl/fjtkl beslutar bara mötesändringar och tågföljdsändringar inom system H, E2, E3 och R, inte inom system M och F där tågledaren sköter detta. Förr fanns det inom system M (som då hette sträcka utan linjeblockering) decentraliserad tågledning där tågklarerarna själva kunde flytta tågmöte och göra tågföljdsändringar men detta tillämpas inte längre såvitt jag vet.
Senast redigerat av Nordman1970 den 2019-01-02 klockan 15:19:22.