Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Åmsele mötesstation

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    157

    Åmsele mötesstation

    Enligt trafikverkets projektsida så ska det byggas en ny mötesstation i Åmsele mellan Lycksele och Hällnäs med start hösten 2018. Är det någon som känner till statusen på detta projekt ?


  2. #2
    Avstängd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    838

    Sv: Åmsele mötesstation



  3. #3
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    900

    Sv: Åmsele mötesstation

    Behåller man System M och lösningen med fjärrbevakning av Åmsele från Boden?


  4. #4
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Åmsele mötesstation

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Behåller man System M och lösningen med fjärrbevakning av Åmsele från Boden?
    Det finns ingen planerad utbyggnad av system H på linjen så system M behålls.
    Såvitt jag känner till bevakas Åmsele (system M) fortfarande från Luleå men vad som händer i framtiden är jag inte uppdaterad på. Det föreslås ju ställverksbyte i Luleå och då kommer väl med all sannolikhet lokaltågklareraren att försvinna därifrån och då ligger ju fjtkl Boden närmast till hands.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 532

    Sv: Åmsele mötesstation

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det finns ingen planerad utbyggnad av system H på linjen så system M behålls.
    Såvitt jag känner till bevakas Åmsele (system M) fortfarande från Luleå men vad som händer i framtiden är jag inte uppdaterad på. Det föreslås ju ställverksbyte i Luleå och då kommer väl med all sannolikhet lokaltågklareraren att försvinna därifrån och då ligger ju fjtkl Boden närmast till hands.
    Nackdelen med fjtkl Boden är ju att man måste organisera arbetet så att inte samme fjtkl riskerar att utväxla tåganmälan med sig själv (Åmsele-Hällnäs). Den risken finns inte så länge tkl Luleå bevakar Åmsele.


  6. #6
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Åmsele mötesstation

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nackdelen med fjtkl Boden är ju att man måste organisera arbetet så att inte samme fjtkl riskerar att utväxla tåganmälan med sig själv (Åmsele-Hällnäs). Den risken finns inte så länge tkl Luleå bevakar Åmsele.
    Det är väl inget särskilt svårt problem att lösa. Gävle-fjärren klarade av det innan Kilafors-Söderhamn stängdes av för upprustning och nog är det väl så att Ånge-fjärren klarar av det beträffande Tågsjöberg?


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    aug 2018
    Inlägg
    287

    Sv: Åmsele mötesstation

    Åmsele har ett stlv85 som det verkar. Tydligen har detta bara använts för att manövrera in- och utfartssignalerna hitintills. Nu när det blir en mötesplats med motorstyrda växlar, kommer det gamla ställverket att behållas eller byter man ut till helt nya saker. Det senare kanske är lika bra om det finns planer på fjb i framtiden?

    Senast redigerat av Yaken den 2019-01-02 klockan 11:10:01.

  8. #8
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Utan innehåll

    Här fanns ett felplacerat inlägg.

    Senast redigerat av Gunnar Olson den 2019-01-02 klockan 11:16:40.

  9. #9
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: Åmsele mötesstation

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det är väl inget särskilt svårt problem att lösa. Gävle-fjärren klarade av det innan Kilafors-Söderhamn stängdes av för upprustning och nog är det väl så att Ånge-fjärren klarar av det beträffande Tågsjöberg?
    Är det inte så att Ånge och Gävle alltid har mer än en fjärrtågklarerare i tjänst, medan det ibland förekommer att Boden endast har en i tjänst? Dock klarar Boden tydligen att fjärrbevaka Skelleftehamn, men där går nog inga tåg när Boden är enbemannad.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    119

    Sv: Åmsele mötesstation

    Misstänker att det inte är några längre stunder som det är enkelbemanning i boden. Några timmar nattetid kanske. Blir ändå billigare att bemanna upp till dubbelbemanning den tiden än jämfört med att Luleå är ständigt bemannad. Eller så stänger man åmsele under tiden det är enkelbemanning.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 532

    Sv: Åmsele mötesstation

    Citat Ursprungligen postat av Tklpeaman Visa inlägg
    Misstänker att det inte är några längre stunder som det är enkelbemanning i boden. Några timmar nattetid kanske. Blir ändå billigare att bemanna upp till dubbelbemanning den tiden än jämfört med att Luleå är ständigt bemannad. Eller så stänger man åmsele under tiden det är enkelbemanning.
    Nej, jag ser det inte alls som något problem, enbart att det kräver en eller annan tanke som hittills inte har behövts.


  12. #12
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    900

    Sv: Åmsele mötesstation

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det är väl inget särskilt svårt problem att lösa. Gävle-fjärren klarade av det innan Kilafors-Söderhamn stängdes av för upprustning och nog är det väl så att Ånge-fjärren klarar av det beträffande Tågsjöberg?
    Det fungerade även alldeles utmärkt mellan Teckomatorp och Åstorp, och det fungerar bevisligen mellan Bastuträsk och Skelleftehamns Övre.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    400

    Sv: Åmsele mötesstation

    Varför kan inte Fjtkl Boden och Fjtkl Ånge byta Åmsele och Tågsjöberg med varandra?


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 532

    Sv: Åmsele mötesstation

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Varför kan inte Fjtkl Boden och Fjtkl Ånge byta Åmsele och Tågsjöberg med varandra?
    Det borde gå, förutsatt att de bara kan vara överens om vem som ska tågleda (bestämma om flyttade möten etc) respektive sträcka.


  15. #15
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Åmsele mötesstation

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Varför kan inte Fjtkl Boden och Fjtkl Ånge byta Åmsele och Tågsjöberg med varandra?
    Det skulle naturligtvis gå men det förefaller enklare att använda två fjtkl från samma trafikcentral för att slippa hantera order gällande trafikcentralområde Ånge i Boden och slippa hantera order gällande trafikcentralområde Boden i Ånge.
    Att Luleå nu sköter Åmsele har säkerligen att göra med att det tidsmässigt finns utrymme för detta hos tkl i Luleå som ändå alltid måste vara på plats eftersom Luleå inte kan köras utan lokal tkl och att Luleå vanligtvis har trafik dygnet om.

    Senast redigerat av Nordman1970 den 2019-01-02 klockan 15:14:31.

  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    330

    Sv: Åmsele mötesstation

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det borde gå, förutsatt att de bara kan vara överens om vem som ska tågleda (bestämma om flyttade möten etc) respektive sträcka.
    Är inte tågledning typ mötesändring, tågföljdsändring lokaliserat till Gävle dlc?


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 532

    Sv: Åmsele mötesstation

    Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Är inte tågledning typ mötesändring, tågföljdsändring lokaliserat till Gävle dlc?
    Så är det kanske numera, tidigare var annars principen att varje fjtkl var tågledare för sina sträckor.


  18. #18
    Avställd
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Åmsele mötesstation

    Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Är inte tågledning typ mötesändring, tågföljdsändring lokaliserat till Gävle dlc?
    Tågledaren finns mycket riktigt i Gävle. En tkl/fjtkl beslutar bara mötesändringar och tågföljdsändringar inom system H, E2, E3 och R, inte inom system M och F där tågledaren sköter detta. Förr fanns det inom system M (som då hette sträcka utan linjeblockering) decentraliserad tågledning där tågklarerarna själva kunde flytta tågmöte och göra tågföljdsändringar men detta tillämpas inte längre såvitt jag vet.

    Senast redigerat av Nordman1970 den 2019-01-02 klockan 15:19:22.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •