Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Slut på året och en del av livet...

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Slut på året och en del av livet...

Som jag sagt tidigare här, så har jag ju slutat jobba och pensionerat mej.
    Därmed är lite styvt 40 år vid järnvägen slut. Min första anställning började 2 september 1978 på SJ-signalavdelning i Norrköping och slutar officiellt nu vid årsskiftet vid SJAB åkstationen i Linköping. Under vägen har lite olika sysslor gjorts som signalreparatör, signalförman, signaltekniker, trafiksamordnare, ombordpersonal och slutligen lokförare. Jag har även jobbat extra som spårvagns och bussförare i Norrköping, fram till 2005.

Sista arbetsdag på tågen blev luciadagen 13/12...
    Start 04.50 i Hagalund, med att köra 90421 Hagalund - Norrabantorget - Stockholm C

Foto Norrabantorget 2018-12-13 05.32.47, Leif D.

Efter ankomst Cst och avbyte, iväg till spår 13 för att möta tåg 779 som kommer från Västerås 06.17.
    Detta tågsättet ska jag sen ha i mitt sista tåg, tåg 257 Stockholm C - Linköping, avgång 06.38.

Foto Stockholm C 2018-12-13 06.24.49, Leif D.

Kommer till Linköping i rätt tid, 08.29 och tågsättet ska parkeras på spår 23 och vändas till tåg 270.

Foto Linköping ubg 2018-12-13 08.44.34, Leif D.

Där lämnade jag alltså järnvägen bakom mej som arbete. Nu blir det bara som fritidsintresse...

Väl hemma så firar vi med en god semla till kaffet...

Foto i Grönsåpa 2018-12-13 13.17.15, Leif D.

De senaste dagarna har jag nu istället jobbat med min webbplats "Tramtrain - Bildgalleri"

Mina senaste publiceringar är...

Uppdatering 2018-12-01
    Nya album Belgien, Antwerpen 1988, Bryssel 1988 och 1990, Gent 1988.

Uppdatering 2018-12-30
    Nya album Innsbruk 1990

Uppdatering 2018-12-31
    Nya album Antwerpen 2018

Slutligen ber jag att få önska alla
    GOTT NYTT ÅR 2019
    /Leif D

Senast redigerat av Leif D den 2018-12-31 klockan 22:00:30.

Sv: Slut på året och en del av livet...

Mycket trevligt, Gott nytt år då.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Välkommen bland oss fritidsutforskare som bl a tidvis ägnar järnvägen för stort intresse (säger HON ...).

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Som jag sagt tidigare här, så har jag ju slutat jobba och pensionerat mej.
    Därmed är lite styvt 40 år vid järnvägen slut. Min första anställning började 2 september 1978 på SJ-signalavdelning i Norrköping och slutar officiellt nu vid årsskiftet vid SJAB åkstationen i Linköping. Under vägen har lite olika sysslor gjorts som signalreparatör, signalförman, signaltekniker, trafiksamordnare, ombordpersonal och slutligen lokförare. Jag har även jobbat extra som spårvagns och bussförare i Norrköping, fram till 2005.

Start 04.50 i Hagalund, med att köra 90421 Hagalund - Norrabantorget - Stockholm C

Foto Norrabantorget 2018-12-13 05.32.47, Leif D.

Efter ankomst Cst och avbyte, iväg till spår 13 för att möta tåg 779 som kommer från Västerås 06.17.
    Detta tågsättet ska jag sen ha i mitt sista tåg, tåg 257 Stockholm C - Linköping, avgång 06.38.

Foto Stockholm C 2018-12-13 06.24.49, Leif D.

Kommer till Linköping i rätt tid, 08.29 och tågsättet ska parkeras på spår 23 och vändas till tåg 270.

Foto Linköping ubg 2018-12-13 08.44.34, Leif D.

Där lämnade jag alltså järnvägen bakom mej som arbete. Nu blir det bara som fritidsintresse...

Väl hemma så firar vi med en god semla till kaffet...

Foto i Grönsåpa 2018-12-13 13.17.15, Leif D.

De senaste dagarna har jag nu istället jobbat med min webbplats "Tramtrain - Bildgalleri"

Mina senaste publiceringar är...

Uppdatering 2018-12-01
    Nya album Belgien, Antwerpen 1988, Bryssel 1988 och 1990, Gent 1988.

Uppdatering 2018-12-30
    Nya album Innsbruk 1990

Uppdatering 2018-12-31
    Nya album Antwerpen 2018

GOTT NYTT ÅR 2019
    /Leif D
    Varför inte som alla andra "normala" lokförare sluta och komma igen som sk timmis.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg

GOTT NYTT ÅR 2019
    /Leif D

Hoppas du får ett fint liv som pensionär, det har sina fördelar. Även om det kan vara roligt att extraknäcka lite grann på sitt gamla jobb, när det passar en själv.

En fråga: Är det alltså normalt Linköpings-baserade förare som börjar 4.50 (eller innan, du skall väl göra i ordning fordonet och så)?
    Vad har ni gjort innan dess? Haft överliggning i Hagalund, eller kommit dit sent på kvällen (dvs kanske efter midnatt) och bara haft rast fram till 4.50?

Och självklart önskar jag dig Gott Nytt År!

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Varför inte som alla andra "normala" lokförare sluta och komma igen som sk timmis.
    Nu hör det till saken, att jag inte är 60-pensionär utan 65, dock väljer jag att gå 3 år före, eftersom lagen ännu tillåter det. Alltså har jag redan gjort min "extratid". Dessutom räcker 28 år som timis på spårvägen så bra så. Lokförarbeviset sade jag upp redan på kvällen den 13:e och kortet är nu också inskickat.
    Dessutom tycker jag att man ska släppa in ungdomarna på arbetsmarknaden...

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hoppas du får ett fint liv som pensionär, det har sina fördelar. Även om det kan vara roligt att extraknäcka lite grann på sitt gamla jobb, när det passar en själv.

En fråga: Är det alltså normalt Linköpings-baserade förare som börjar 4.50 (eller innan, du skall väl göra i ordning fordonet och så)?
    Vad har ni gjort innan dess? Haft överliggning i Hagalund, eller kommit dit sent på kvällen (dvs kanske efter midnatt) och bara haft rast fram till 4.50?

Och självklart önskar jag dig Gott Nytt År!
    Dagen innan körning från Linköping (X2 vid 14) till Stockholm C och sen vändning via Norrabantorget till Centralen igen. På det rast och sen utkörning av en Uppsalapendel till Hagalund. Toatömning och avställning. Sen går man till Hotell Lunden i Hagalund och sover, nattvila på bortastation minst 8 timmar.
    Klargöringen för vår del i i Hagalund, är bara det man alltid gör med klargjort tåg, eftersom stationär personal gör klargöringen. Annars ligger klargöring på en X2 på runt en timme.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Har det så skönt efter ett långt arbetsliv vid järnvägen!!
    Med önskan om ett Gott Nytt ÅR och en fin pensionärstillvaro från Bengt H

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack Leif för alla dina fina inlägg och att du delar med dig av din erfarenhet!

En tidigare kollega till mig inom det tidigare affärsdrivande verket SJ och med en titel som började på "Byrå-" fick frågan vad han skulle göra efter sin pensionering.
    Svaret blev "Jag skall skriva arga insändare om trafik".
    På detta forum har du varit en balanserade kraft mot sådana inlägg och verkligen satt en ära i och varit stolt över ditt arbete!

Hoppas att vi även fortsättningsvis får nöjet att höra av dig på forumet.

Hälsningar
    HansJ

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för alla dina inlägg från jobbet Leif, ser fram emot fortsatta inlägg från dina resor.
    God fortsättning på 2019 och lycka till med pensionärslivet .

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •