Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: En halvgammal tisdagsbild (på fel dag; avbröts)

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En halvgammal tisdagsbild (på fel dag; avbröts)

(Ber om ursäkt för förseningen.)

För första gången i år ställer jag en ganska vanlig fråga:
    Var?

(Jag har förut visat en liknande bild från samma tillfälle, men det var många år sedan.)

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-12-31 klockan 20:35:51. Anledning: Kompletterat rubriken

Sv: En halvgammal tisdagsbild

Skogstorp?

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Skogstorp?

Lindman
    Nej, Skogstorp är det inte. Om det behövs så lämnar jag om en stund en ledtråd i ord.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu har det väl blivit måndagsbilder!

/Gunnar

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lindkvist Visa inlägg

/Gunnar
    Och jag bara svarar utan att tänka (mest för att jag var på middag förra tisdagen och missade allt...).

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Nej, Skogstorp är det inte. Om det behövs så lämnar jag om en stund en ledtråd i ord.
    Nej, jag låter bli. Det är ju faktiskt måndag i dag om man tänker efter riktigt noga.
    Jag stänger butiken för i dag och låter samma fråga stå kvar till i morgon.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lindkvist Visa inlägg
    /Gunnar
    Ja, förargligt är bara förnamnet. Men jag unnar så gärna er andra ett gott skratt.

Jag kom faktiskt på mitt misstag innan jag läste ditt inlägg. Hur kunde jag missa så där? Ja, vi har blivit bortbjudna till grannarna, såväl nyårsafton som nyårsdagen. Jag hörde mig då för om att nyårsdagens middag inte skulle pågå klockan åtta och krocka med mina tisdagsbilder. Men sedan blev hustrun och jag krassliga och beslöt oss för att stanna hemma båda kvällarna. Då hade jag lite tappat känslan för om det var nyårsafton eller nyårsdag. När jag sedan såg att klockan var tio över åtta så rusade jag utan eftertanke till datorn...

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-12-31 klockan 20:50:28. Anledning: Finjusterat ett klockslag

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Utfart Läggesta mot Hedlandet?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Nyckelön?

Medlem
    nov 2017

Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt svar

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Utfart Läggesta mot Hedlandet?
    Alex har alldeles rätt. Industribyggnaden till höger ligger i Bergåsa och hade spåranslutning. Jag tror att den är nedlagd numera, men jag är inte säker. Fortfarande finns det järnväg utanför fabriken, men en återupplivad spåranslutning skulle knappast vara till nytta för fabriken, eftersom spårvidden numera är 600 mm och banan trafikeras av ÖSlJ.

Sent i kväll lägger jag ut några reprisbilder från ungefär samma plats, och dem lägger jag ut i denna tråd.

Jag funderade på hur jag gör med poäng och frågor när jag ställde till det i går kväll, men jag gör så här:
    Alex får poäng för rätt svar, och den poängen räknar jag till 2018 års statistik. Klockan 20.00 (nyårsdagen) lägger jag ut en ny halvgammal fråga.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kul! Det är faktiskt första gången jag får poäng i denna klassiska tävling. Känns lite extra att ha lyckats strula till det så jag är sist ut 2018 och först in 2019 på något sätt.

Senast redigerat av Alex den 2019-01-01 klockan 20:01:30.

Medlem
    nov 2017

Kul! Det är faktiskt första gången jag får poäng i denna klassiska tävling. Känns lite extra att ha lyckats strula till det så jag är sist ut 2018 och först in 2019 på något sätt.

Det var nog inte mest du som strulade till det...

Medlem
    nov 2017

Först vill jag nämna att frågebilden är tagen från tåg 428 (Eskilstuna - Stockholm) den 13 maj 1988 omkring kl 11.40. Jag kom i samspråk med en järnvägsentusiast som liksom jag åkte till Eskilstuna och vände, och som numera skriver i Postvagnen någon gång ibland.

Här kommer reprisbilderna som jag utlovade. De är från just den här lilla bron över vad jag uppfattar som en vik av Marielundsfjärden, strax öster om Läggesta. Eller kanske snarare bro över sundet mellan viken och fjärden.

Först en från omkring den 10 april 1981. Tåget är på väg mot Stockholm:

Och så en från den 24 sept 2011, då ÖSlJ hade övertagit banvallen. Tåget är på väg från Taxinge-Näsby till Läggesta nedre:

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Först vill jag nämna att frågebilden är tagen från tåg 428 (Eskilstuna - Stockholm) den 13 maj 1988 omkring kl 11.40. Jag kom i samspråk med en järnvägsentusiast som liksom jag åkte till Eskilstuna och vände, och som numera skriver i Postvagnen någon gång ibland.

Här kommer reprisbilderna som jag utlovade. De är från just den här lilla bron över vad jag uppfattar som en vik av Marielundsfjärden, strax öster om Läggesta. Eller kanske snarare bro över sundet mellan viken och fjärden.
    Jag associerade direkt namnet Bondkroken med det vatten som syns på bägge bilderna (eftersom jag rört mig en del i det sjösystemet, fast högre upp). Fast när jag tittar på Lantmäteriet så heter vattnet väster om motorvägen helt klart Bondkroken, och vattnet öster om järnvägen heter förstås Marielundsfjärden, men vad vattnet du fotograferat mellan motorväg och järnväg heter framgår inte.
    Så, eftersom det knappast kan vara en fjärd, så tycker jag att Bondkroken rätt namn.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: En halvgammal tisdagsbild (på fel dag; avbröts)

(Ber om ursäkt för förseningen.)

För första gången i år ställer jag en ganska vanlig fråga:
    Var?

(Jag har förut visat en liknande bild från samma tillfälle, men det var många år sedan.)
    Jag glömde fråga.... Vad är det för godsfinka vi ser efter Rc-loket. FV1 var med i alla Eskilstuna tåg på 60-70 talet med sent 80-tal trodde jag de var utdöda. Mvh Alex

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: En halvgammal tisdagsbild (på fel dag; avbröts)

Jag glömde fråga.... Vad är det för godsfinka vi ser efter Rc-loket. FV1 var med i alla Eskilstuna tåg på 60-70 talet med sent 80-tal trodde jag de var utdöda. Mvh Alex
    Visst är det en FV1. De sjöng mycket riktigt på sista versen 1988.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •