Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vi kunde ha det värre - om danska biljettautomater

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Vi kunde ha det värre - om danska biljettautomater

Vi kunde ha det värre i Sverige.

I Danmark stänger DSB av alla (åtminstone utomhus) biljettautomater igår eller idag, och öppnar dem först i morgon.
    Detta gör man varje nyår, för att undvika hærværk (svenska: vandalism).

Se https://www.dsb.dk/trafikinformation...henover-nytar/ för detaljer, på danska.

Jag önskar i stället alla PV-läsare en riktigt lugn och God Nyårsafton!

Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-12-31 klockan 14:43:59.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vi kunde ha det värre - om danska biljettautomater

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vi kunde ha det värre i Sverige.

I Danmark stänger DSB av alla (åtminstone utomhus) biljettautomater igår eller idag, och öppnar dem först i morgon.
    Detta gör man varje nyår, för att undvika hærværk (svenska: vandalism).

Se https://www.dsb.dk/trafikinformation...henover-nytar/ för detaljer, på danska.

Jag önskar i stället alla PV-läsare en riktigt lugn och God Nyårsafton!
    Såvitt jag förstår har DSB i alla fall ambitionen att årets övriga dagar hålla i gång de biljettautomater, som finns, även väl på ganska små stationer. DSB:s svenska motsvarighet har som bekant redan tagit bort många automater och fortsätter med det; nu blir även en del stora stationer av med sina.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Såvitt jag förstår har DSB i alla fall ambitionen att årets övriga dagar hålla i gång de biljettautomater, som finns, även väl på ganska små stationer. DSB:s svenska motsvarighet har som bekant redan tagit bort många automater och fortsätter med det; nu blir även en del stora stationer av med sina.
    Men DSB bedriver väl summan av SJ AB och alla länsbolags tågtrafik i Sverige, så vilken svensk motsvarighet tänker du på. Det finns väl kanske länstrafikautomater på många ställen i Sverige?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Detta måste väl ändå vara "fake news"? Enligt samstämmiga danska medier är allt sämre i Sverige, detta kan alltså inte stämma! ;)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Men DSB bedriver väl summan av SJ AB och alla länsbolags tågtrafik i Sverige, så vilken svensk motsvarighet tänker du på. Det finns väl kanske länstrafikautomater på många ställen i Sverige?
    Å andra sidan går det att i SJs automater köpa biljetter till såväl SJ- som länstrafik, så utbudet är i princip detsamma.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Å andra sidan går det att i SJs automater köpa biljetter till såväl SJ- som länstrafik, så utbudet är i princip detsamma.
    Nej, i Danmark finns väl bara DSB:s automater medan i Sverige finns dels SJ.s och dels länsbolagens automater, så utbudet i Sverige består av flera typer, dvs är större. Och jag använder Skånetrafikens automat om jag skall köpa en Duo-biljett, inte SJ:s.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej, i Danmark finns väl bara DSB:s automater medan i Sverige finns dels SJ.s och dels länsbolagens automater, så utbudet i Sverige består av flera typer, dvs är större. Och jag använder Skånetrafikens automat om jag skall köpa en Duo-biljett, inte SJ:s.
    Det är dock inte alla länstrafikbolag som har automater, däremot går det att köpa biljetter till de flesta (i vart fall alla med tåg) länstrafikförbindelser även i SJs automater, dock ofta till ett högre pris än hos länstrafiken, där Duo nog får anses vara extremfallet, där man hos SJ kan behöva betala mer än dubbelt så mycket för samma resa, plus då att den biljetten bara gäller på angiven förbindelse (med minst ett undantag dock).

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-01-01 klockan 00:11:35.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •