Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Årskrönika 2018

Årskrönika 2018

Här kommer min traditionsenliga årskrönika. Jag blandar friskt mellan specialkörningar, ordinarie resandetåg och museitåg.

Nytt för i år är att det blir två bilder per månad. Typiska bilder från ordinarie tåg blandas med bilder från någon form av museiverksamhet.

I januari kördes en hel del transporter med Krösatåg utanför det vanliga linjenätet. X11, X14 och Y31 besökte Malmö och X11 och Y31 besökte Stockholm. Den 19 januari var X11 3113 på svarven i Hagalund. Här väntan i Sparreholm på att X2000-tåg 10403 passerar bredvid.

Den 26 januari var det troligtvis premiär för elfordon på de två nya spåren 71 och 72 i Nässjö.

I början av året var tvätthallen i Nässjö ur funktion under en lång period och vagnar kördes därför till Malmö för tvätt. Den 4 februari passeras Lund påväg tillbaka till Nässjö med Y31 1404 och Y32 1411. Tåg 204 till höger fick gå före.

Den 25 februari passeras Lund igen, nu söderut med X11 3187 och 3138.

Den andra och tredje mars körde mfÖSJ en rälsbusspendel i Kristianstad mellan centralen och söder där melodifestivalen pågick i det vita huset till vänster. Det var enormt kallt men trafiken fungerade bra.

Den 17 mars har Rapidloket nummer 3 hamnat i Kalmar.

Den 7 april var NJ i både Oxelösund och Kristinehamn. I Vingåker fick vi släppa förbi ett par snabbtåg.

Den 23 april testkördes Y31 1427 från Västerås till Avesta Krylbo för att sedan köras hem till Nässjö och sättas in i ordinarie trafik. I januari 2017 krockade denna vagn med en hjullastare utanför Vaggeryd.

Den 12 maj kördes Y1 1299 från Nässjö till Oskarshamn med syftet att få igång intresset för utökad person- och godstrafik på banan.

Den 19 maj fick jag åter möjlighet att köra detta fina lok från 1925, här på Verkö i Karlskrona.

Den 2 juni fick jag köra lite Hildingrälsbuss i Ängelholm.

Den 5 och 6 juni besökte X14 3230 Kalmar för svarvning. Det är inte ofta man kan se X14 öster om Växjö.

Det bästa i juni var ändå att cykla hela vägen Virserum - Målilla sanatorium, därför blir det tre juni-bilder!

Den 4 juli var montaget av tjänsekupé i Y32 1411 klar. Detta genomfördes på spår 4 i Vetlanda och jag kan säga att administrationen för att få till detta var ingen lek...

Motorvagnsklubben körde en resa på Inlandsbanan under juli. Det bästa av mycket bra var fotokörningen på 27 kg-spåret i Maitum runt klockan 2 på natten den 14 juli.

Den 6 augusti ställde jag av detta loket i Nässjö.

Den 11 augusti passerar YP 873 km 105 påväg mellan Åseda och Virserum. Vad som inte syns på bilden är att jag fick ett intressant växellådsproblem som gick att lösa på plats.

Den 1-2 september genomfördes Landerydsdagarna. På eftermiddagen den 2 september passerar Y1 1299 km 5.6 påväg mellan Hyltebruk och Torup.

Helgen därpå körde jag en personalresa till Göteborg och Liseberg med X14 3236. Vad är mer lämpligt än en bild från just Liseberg, lördag kväll den 8 september?

Den 12 oktober passerade Y31 1405 Norrköping påväg hem från Västerås efter diverse underhållsarbeten.

Den 13 oktober passerade SMoK Sandared påväg hem från Göteborg mot Alvesta. Vid en gammal plankorsning finns denna fina varningsskylten.

I november körde jag inte så mycket tåg men när den gamle vännen X11 3185 skulle testköras till Stockaryd den 7 november höll jag mig framme.

På kvällen den 17 november var NJs tåg redo att lämna Malmö mot Jönköping. Detta var det första julbordståget för året.

Det sista tåget jag körde för Transdev blev 8630 mellan Kalmar och Emmaboda. Här står X11 3136 redo att lämna Kalmar på förmiddagen den 6 december.

Det första tåget jag körde för Tågkompaniet var det tidiga tjänstetåget från Växjö till Älmhult. Här står tåg 7599 med X11 3184 redo för färd till Hässleholm, strax före 5 på morgonen den 10 december.

Därmed var det slut på krönikan för denna gången.

Min förhoppning från förra året att få visa ett ordinarie resandetåg Nässjö-Hultsfred grusades. Jag väljer ändå att hoppas på det inför 2019 också!

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

Passagerare Montfrooijs avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Årskrönika 2018

Beautiful pictures!
    One of them was taken in Oskarshamn. It seems like some construction is going on nearby the track that leads to the harbor. (in the back).
    Do you know if that

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •