Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: SVT: Nytt tågrekord har slagits – ”Fler vill resa klimatsmart”

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SVT: Nytt tågrekord har slagits – ”Fler vill resa klimatsmart”

Nytt tågrekord har slagits – ”Fler vill resa klimatsmart”

"SJ:s tåglinje Umeå-Sundsvall-Stockholm har blivit allt mer populär, nu har det slagits nytt rekord i ökning av antalet resande.
    – Vi ser det som ett kvitto på att vi besvarat de önskemål som funnits, säger Tobbe Lundell på SJ:s presstjänst."

Det är ökning på de andra större linjerna men Umeå-Sundsvall-Stockholm har störst ökning på 25% under nyårshelgen.

Senast redigerat av Anders Björk den 2018-12-31 klockan 02:32:03.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: SVT: Nytt tågrekord har slagits – ”Fler vill resa klimatsmart”

Kanske dags att sätta in X2 mellan Umeå och Stockholm? X55 är inte mitt drömtåg och då har jag rest betydligt kortare sträckor än 60 mil. Mvh Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-12-31 klockan 17:40:59.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Kanske dags att sätta in X2 mellan Umeå och Stockholm? X55 är inte mitt drömtåg och då har jag rest betydligt kortare sträckor än 60 mil. Mvh Alex
    Då får man köra en ganska lång omväg för att slippa ERTMS-sträckan.

Hur blir det med den saken efter renoveringen av X2000?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Björk Visa inlägg

"SJ:s tåglinje Umeå-Sundsvall-Stockholm har blivit allt mer populär, nu har det slagits nytt rekord i ökning av antalet resande.
    – Vi ser det som ett kvitto på att vi besvarat de önskemål som funnits, säger Tobbe Lundell på SJ:s presstjänst."

Det är ökning på de andra större linjerna men Umeå-Sundsvall-Stockholm har störst ökning på 25% under nyårshelgen.
    Man undrar vad det gamla rekordet var?
    Jag tycker att 25% ökning låter fjuttigt, det låter konstigt att detta skulle vara största ökningen som någonsin uppmätts. Men jag kan såklart ha fel.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Om resandet ökar kanske det kan bli Delta-tåg istället för X55 till Umeå i framtiden?

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Sluggern Visa inlägg
    Man undrar vad det gamla rekordet var?
    Jag tycker att 25% ökning låter fjuttigt, det låter konstigt att detta skulle vara största ökningen som någonsin uppmätts. Men jag kan såklart ha fel.
    Ja förmodligen har du tolkat fel. En annan mera rimlig tolkning av artikeln är att det är absoluta antalet resenärer som har slagit rekord i och med att det ökat med 25% den aktuella storhelgen.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Ja förmodligen har du tolkat fel. En annan mera rimlig tolkning av artikeln är att det är absoluta antalet resenärer som har slagit rekord i och med att det ökat med 25% den aktuella storhelgen.
    Ja, det måste vara så det ska tolkas. Vilket ju snarare gör det märkligt att man skriver en artikel om det. Nyårshelgen är väl inte en sån där jättestor resdag och påverkas ju säkerligen av vilken veckodag jul- och nyår ligger på, vilket man ju också förklarar i artikeln. Men annars är det väl en vedertagen sanning att resandet ökar, om man ökar utbudet. Dock är väl problemet att det sällan ökar så mycket att det täcker vad utbudsökningen kostar - såvida man inte har legat nära kapacitetstaket.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Då får man köra en ganska lång omväg för att slippa ERTMS-sträckan.

Hur blir det med den saken efter renoveringen av X2000?
    Tågsätten kommer att ha kvar vanlig ATC men vara förberedda för ETCS. Skälet är att det ännu inte finns någon STM (översättare) för dansk ATC.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Tågsätten kommer att ha kvar vanlig ATC men vara förberedda för ETCS. Skälet är att det ännu inte finns någon STM (översättare) för dansk ATC.
    Innebär det att ifall SJ hade valt att bygga om X2 så att de kunde köra på Botniabanan (dvs med ETCS) så hade de kunnat köra överallt i Sverige, men inte alls över bron till Danmark? I så fall förstår jag att SJ avvaktat.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Innebär det att ifall SJ hade valt att bygga om X2 så att de kunde köra på Botniabanan (dvs med ETCS) så hade de kunnat köra överallt i Sverige, men inte alls över bron till Danmark? I så fall förstår jag att SJ avvaktat.
    Det är korrekt. Slopar man den traditionella hårdvaran för svensk ATC betyder det att man i stället måste ha översättare (STM) för det systemet. Och eftersom sådan saknas för dansk ATC får man vänta. Efter vad jag förstår ska samtliga maskiner klara Danmark efter ombyggnad. Hade det bara varit en del av flottan hade man kunnat gå vidare men man prioriterar fullt korrekt flexibiliteten vad gäller trafiksättning tills vidare.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Det är korrekt. Slopar man den traditionella hårdvaran för svensk ATC betyder det att man i stället måste ha översättare (STM) för det systemet. Och eftersom sådan saknas för dansk ATC får man vänta. Efter vad jag förstår ska samtliga maskiner klara Danmark efter ombyggnad. Hade det bara varit en del av flottan hade man kunnat gå vidare men man prioriterar fullt korrekt flexibiliteten vad gäller trafiksättning tills vidare.
    Och visst har jag väl uppfattat rätt, att varje X2 som kommer ut från ombyggnaden kommer att ha tvåströmsutrustning och därför kunna gå till Danmark? Det vill säga att vartefter som ombyggnaderna framskrider kan fler och fler X2 sättas in i de omlopp som berör Köpenhamn? Och man bygger väl om nuvarande X2K sist av alla?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Lite konstigt att det inte finns STM för dansk ATC, med tanke på att man beslutade införa ERTMS i Danmark 2009 och tog det i drift på en sträcka 2018.
    Det kan vara kombinationen STM för dansk ATC och svensk ATC som inte finns.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-01-05 klockan 22:50:10.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Och visst har jag väl uppfattat rätt, att varje X2 som kommer ut från ombyggnaden kommer att ha tvåströmsutrustning och därför kunna gå till Danmark? Det vill säga att vartefter som ombyggnaderna framskrider kan fler och fler X2 sättas in i de omlopp som berör Köpenhamn? Och man bygger väl om nuvarande X2K sist av alla?
    Utan att ha det bekräftat känns det som en lämplig väg att gå ja.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det var väl till och med lite värre än så. När man bestämde sig för att bygga om fanns det inte någon fastlagt specifikation att beställa efter. Bomdardiers variant som man hade i Rc-lok och X5x-serierna gick enbart på tillfälliga fordonsgodkännanden, så där var inget att hämta.

Det är några år sedan jag var med på operatörssidan i verkets ERTMS-projekt, men ett av problemen var att man då inte hade fasta tidsplaner för var och när saker och ting skulle vara klart, samt enligt vilken specifikation operatörerna skull beställa sin fordonsutrustning efter. Därför valde SJ att inte chansa och körde X2U utan ETCS, men förberedde för att kunna sätta in det när specifikationerna väl är klara (status i det arbetet vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om det fortarande inte var helt klart).

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •